En Fin!

22 mei 2024 - Toliara, Madagaskar

Back to reality! Wekker om 6.15, snel ontbijten want de "Anakao Express" vertrekt stipt om 07.20 😳 Voordat we echt wakker zijn, zijn we alweer terug in Toliara. Grappig feitje: 20 jaar geleden waren we precies aan de overkant van dit stukje Indische Oceaan, de Straat van Mozambique, in Inhambane 🙂

Tijd om de meest opvallende zaken van deze reis op een rijtje te zetten.

• Vanaf dag 1 valt op hoe sociaal men hier in het verkeer is. Of het nou een auto, pousse-pousse, Zebu-kar of een fiets is, je gaat voor elkaar aan de kant, stopt of houdt even vaart in en daarna bedank je door 1x kort te toeteren. Totaal geen gestress 👍
  • Dat geldt echter niet voor voetgangers: die worden met getoeter gewaarschuwd en vervolgens geacht aan de kant te springen (wat ze ook gewoon zonder protest doen 😁)
  • Alleen moeders mogen rijst (her)planten; dat zij moeder is, betekent namelijk dat zij vruchtbaar is en dat verhoogt de kans op een goede oogst ...
  • En alleen lange mensen met een compleet gebit mogen mais planten, want ze geloven dat de maïs gaat lijken op de planter 🤔
  • Sommige vrouwen maken een papje van boomschors en smeren dat op hun gezicht als natuurlijke bescherming tegen de zon. We kijken er heel even raar van op, maar het went snel
  • Ze zijn meesters in het serveren van pittige gemberthee: de gember wordt, in niet bepaald karige hoeveelheden, geraspt en in de pot gedaan. Je bestelt 1 thee, krijgt voor minstens 3 kopjes en bent meteen wakker. En dat voor 5.000 Ariary (€ 1,--) 🙂
  • Ze zijn hier sowieso niet van de kleine porties: een gemiddeld voorgerecht kan al genoeg zijn voor een hele maaltijd.
  • Het land is schoon (voor Afrikaanse begrippen)! De hoeveelheid afval in de straten, langs de wegen is minimaal. Georges vertelde dat er een flinke boete staat op het weggooien van afval en dat de sociale controle daarop genadeloos is. Met zichtbaar effect.
  • Het land is arm. Tenminste, volgens onze normen. Een gemiddeld gezin komt rond van ongeveer 1 miljoen Ariary per maand (iets meer dan € 200,--). Vooral in het westen en zuiden (buiten de steden) lijkt het armer en wordt er langs de weg meer gebedeld (om water, "bonbons", plastic flessen en/of geld) dan begroet
  • Het land is divers. In heel veel opzichten: afwisseling in landschappen, zichtbare verschillen in kenmerken tussen de (18) stammen en in klimaat per gebied (van warm en benauwd tot koel en droog)
  • Het kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Het kwam miljoenen jaren geleden al snel "apart" te staan waarop de natuur zich op een compleet andere manier ontwikkelde dan op het vasteland van Afrika en Azië. Met unieke natuur als resultaat.
  • Verschillende koningen en koninginnen hebben het bestuurd totdat het door Frankrijk gekoloniseerd werd. In de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers zelfs het plan opgevat om Joden hier naartoe te brengen. Het ging uiteindelijk niet door omdat de Vichy-regering het land niet wilde afstaan. Meer daarover is te lezen op: Madagaskarplan
  • Sinds 1960 is het land onafhankelijk maar het wil nog niet echt lukken om economisch te ontwikkelen. De huidige president is, volgens zeggen, een marionet van de Franse regering, die achter de schermen die nog steeds aan veel touwtjes trekt.
  • Er lijkt wel veel potentie om economisch te groeien, want aan "ondernemerschap" ontbreekt het niet. Van jochies die een kameleon gevangen hebben waar je tegen betaling mee op de foto kunt, mensen op straat die je wat willen aansmeren tot kraampjes waar van alles wat je maar nodig kunt hebben, verkocht wordt: pinda's, fruit, huishoudelijke artikelen, speelgoed, handgemaakte souvenirs ... "you name it"

Om veel redenen was dit een hele bijzondere reis. We zijn diep onder de indruk geraakt van dit land, het heeft al onze verwachtingen overtroffen, het is prachtig en uniek!

En natuurlijk hadden we geregeld momenten dat we dachten aan wat Ma zou hebben gezegd: "kijken jullie wel uit?" (bij het klauteren in Tsingy) "ik moet er niet aan denken" (6 uur wandelen door het regenwoud) en hoe ze zou hebben gegriezeld bij de foto's van de reptielen. Vanaf dat wolkje heeft ze dat vast gedacht en gedaan 🙂🙏

Dadelijk nog even door Toliara slenteren, de laatste filmpjes uploaden en op tijd onder de klamboe. Morgenochtend vroeg vliegen we terug naar Tana, later in de middag naar Nairobi en overmorgen door naar Schiphol.

Het was, als altijd, geweldig om te merken dat jullie virtueel mee reisden en om jullie reacties te lezen. Dat maakt iedere reis bijzonder, heel veel dank daarvoor! ♥️

1. Annemarie:
    Mooi verslag(en) zus.
    Fijn deze reis ook mee te maken weer. Mam heeft zeker meegekeken 🙏❤💋. Veilige reis xxx
  2. Rob:
    Dank, tot binnenkort 😀🙋🏻‍♂️
  3. Leonie:
    22 mei 2024
    Great story. For a moment I felt like I was there. Safe travels home.
  4. Natalia:
    22 mei 2024
    Ontzettende mooie reis! Dank voor het mee kunnen genieten hiervan! En een hele goede terugreis gewenst!
  5. Eveline Burger-Groot:
    22 mei 2024
    Ik heb erg genoten van jullie verhalen en de natuur foto’s
    Dank
  6. Machteld:
    22 mei 2024
    Een prachtige reis en een mooie afsluiting in wrn romantische omgeving. Fijn dat we weer mee mochten reizen. Thanks.💜
  7. Marja:
    22 mei 2024
    Wat een mooi land en mooie reis! Erg leuk om de sfeer zo te proeven door het lezen van jullie verhalen en kijken van alle prachtige foto’s. Tot snel in Austerlitz 🌸
  8. Ria:
    23 mei 2024
    Goede reis terug en wat was het weer een mooie reis.
  9. Vergeer Jose:
    23 mei 2024
    Mooie reis, goede reis terug.
  10. Ans Tromp:
    Goede terugreis
  11. Gerreke:
    24 mei 2024
    Bedankt HiPa voor de levendige verhalen en prachtige foto's. Vond het een avontuur om mee te lezen.
  12. Eric:
    27 mei 2024
    Heel leuk geschrevenen mooie reis geweest!
  13. Astrid:
    28 mei 2024
    Het was zeker weer een geweldig avontuur zoals jullie het beschrijven. Super leuk om weer mee te lezen. Bedankt. Benieuwd naar een nieuw avontuur van jullie!
  14. Danielle:
    28 mei 2024
    Wat een fijn verhaal en prachtige foto’s! Dank voor het delen!