NYC op een rijtje

1 mei 2017 - Apeldoorn, Nederland

Zoals altijd sluiten we onze reis af met een samenvatting van opmerkelijke, interessante, onzinnige, grappige of anderszins opvallende feiten over NYC; een geheel objectief lijstje ;-)

1. NY-ers zijn hele aardige, behulpzame mensen. Geven gevraagd en ongevraagd advies en houden je nog niet eens voor de gek ... (kom daar hier maar eens om). Maar o wee, als je in de weg staat op de stoep. Dan krijg je de wind van voren, want ze moeten door!!!
  2. NYC is duur, in alle opzichten. Hoge prijzen voor huizen, huren, eten, entrees etc. Wij zaten in een klein 2-kamerappartement op 4-hoog, zonder lift, op gemiddeld een half uur met de metro afstand van Manhattan (bepaald niet "downtown" dus) en de huur daarvan was 2.500 dollar per maand ... In Manhattan zelf ligt de prijs al gauw boven de 5.000 dollar (en dan heb je dus echt niets bijzonders). Momenteel moet het duurste appartement $ 100 miljoen kosten, maar dan zit je ook wel - letterlijk en figuurlijk - in de wolken.
  3. Fooien! Ook zoiets. Er staat op de bon al voorgerekend en geprint waar 18%, 20% en 22% fooi op uitkomt en het wordt als zeer ongepast beschouwd om geen fooi (of minder dan 18%) te geven, ook al was de bediening waardeloos. Typische Nederlanders als wij zijn, hebben we regelmatig ongepast gedrag vertoond (sorry ...)
  4. Trappen. We kunnen ze voorlopig niet meer zien. Naar ons appartement waren het al 56 treden per keer, iedere metro in- en uitgang minimaal 30 stuks (slechts een enkele keer een roltrap). We hebben het kort door de bocht opgeteld en komen echt op duizenden treden die we op- dan wel afgegaan zijn. Arme knieën.
  5. Of het typisch is voor NYC of voor de VS als geheel, maar feit is dat men (voor NL-begrippen) overdreven vriendelijk is, niet oprecht vriendelijk dus. En ze vinden alles "amazing, awesome, hilarious" ... wij moesten er even aan wennen.
  6. Inmiddels gaat het weer, maar we kregen bijna kramp in onze nek: vanwege de hoge gebouwen en omdat je praktisch nooit een horizon ziet (behalve aan de waterkant). Dus altijd omhoog kijken voor een streepje lucht :-)
  7. Grappig is dat het gebouw van de Verenigde Naties geen "hoek-kantoren" heeft. Om te voorkomen dat er ongelijkheid tussen de lidstaten zou zijn ... zou zomaar waar kunnen zijn (we hebben het niet gecheckt).
  8. NYC is eigenlijk 1 grote verzameling van alle culturen in de wereld. Alles is er te zien en te vinden, maar integratie is ook daar lang niet altijd een feit.
  9. 95% van alle mensen die er dagelijks op Manhatten zijn, is of toerist of werkt daar, er wonen maar relatief weinig mensen (niet zo gek, gezien de prijzen).
  10. In de metro en op de stations word je met regelmaat verrast. Vaak door optredens: operazangers, drumbands, a capella-koortjes, we hebben van alles gehoord. Maar nog vaker door mensen die een hele trein doorlopen en in iedere wagon weer hun drama-verhaal afsteken, natuurlijk met als doel dat je medelijden krijgt en geld geeft. Als je overal op in zou gaan, kan je al snel in hun voetsporen volgen.

Ondanks (of waarschijnlijk juist dankzij) al het bovenstaande is NYC een fascinerende stad, die niet gauw zal vervelen. We hebben veel gezien maar/en ook een flinke lijst met "dat willen we ook nog eens zien". Voorlopig echter niet, we moeten even bijkomen.

Als altijd was het weer leuk om al jullie reacties op dit blog en op Facebook, Instagram en Twitter te lezen. Hou dat vol (dan doen wij dat ook). Tot de volgende reis (en kijk vooral nog even naar de laatste video's (of beter gezegd: time lapse-filmpjes)!

Voor de liefhebber nog even de blog-statistieken:

20 april 2017 - 2 mei 2017

4.047      paginaweergaven
   358      bezoeken
   1.3       pagina’s per bezoek
32.68 %  nieuwe bezoeken

1. Rob:
    2 mei 2017
    beste Hilke en Paul,
    het was weer zeer aangenaam jullie blogs te lezen, dank daarvoor.
    over mijn eigen vakantietje op Kreta ondertussen, kan ik in juni meer vertellen.
    hartelijke groet,
    Rob
  2. Ineke:
    2 mei 2017
    Weer genoten van jullie verhalen en foto's!
  3. Truus Tol:
    4 mei 2017
    Hilke en Paul, was weer fijn om mee te mogen reizen en te genieten van verhalen en foto,s !
    Graag tot een volgend keer .
  4. Ella:
    11 mei 2017
    Een late reactie, we zijn al enige weken op reis in Spanje en Portugal. Leuk om jullie verhalen weer te lezen, en het grote verschil te ervaren met het arme( platte) land in Spanje en vooral Portugal. Doet onwerkelijk aan, maar t is de realiteit. Wederom dank voor de inkijk in jullie ervaringen en tot in juni! Groetjes Ella Gertjan