Naar huis!

15 augustus 2021 - Apeldoorn, Nederland

Tja, en dan zit het er alweer op. Een kleine drie weken op reis door Polen en de Baltische staten. Een reis die onverwacht ineens een thema had: Hanzesteden. We hadden het ons van te voren niet gerealiseerd, maar alle steden die we bezochten, waren ooit lid van het Hanzeverbond.

De laatste plek waar we op terugreis overnachtten is Potsdam in Duitsland, ooit dé verblijfplaats van Pruisische koningen. Nu is het een, wat ons betreft, niet heel bijzondere stad. Wel met imposante gebouwen, een "Hollandse wijk", een "mini Brandenburger Tor" en natuurlijk het "paleizenpark" Sanssoussi. Het was echter gezellig in de stad en mooi weer dus leuk om rond te wandelen en een terrasje te pikken. Wel is duidelijk dat er hier in Duitsland weer veel meer afstand wordt gehouden en overal mondkapjes gedragen worden. In het parkje bij de kerk speelt een leuke live band. Fijn sfeertje om onze reis mee af te sluiten.

Natuurlijk zetten we, zoals altijd, ook nog wat opmerkelijke zaken op een rijtje:

• Het is op straat in al die landen echt heel schoon. Niet alleen in de steden maar gewoon overal. We hebben zo goed als geen zwerfafval gezien langs de straten 👍
  • Zebrapaden zijn heilig, in de steden maar ook op doorgaande wegen. Iedereen stopt gewoon, en niet op het laatste moment maar gewoon ruim op tijd 👍
  • Daarentegen ben je op stoepen je leven niet zeker. Fietsen en elektrische steps racen aan alle kanten om ons heen 😳
  • In Polen nemen ze het begrip mondkapje heel letterlijk, alleen over de mond en niet de neus 🤔
  • In Litouwen hebben we veel kentekenplaten gezien met drieletterwoorden die in Nederland echt niet zouden kunnen 😉
  • Ook opvallend: we zagen best veel mensen met e-sigaretten. Ze voeren het overgaan op elektrisch wel heel ver door!
  • Er wordt overal stevig doorgereden, maar in de steden gaat het juist weer heel relaxt 👍
  • "Cash or card?" Lang niet iedereen sprak Engels of Duits maar echt overal waar we wat kochten of aten/dronken kregen we die vraag. Eigenlijk hadden we geen contant geld bij ons hoeven hebben 😃

En tot slot nog wat cijfers:

• We hebben "uit en thuis" een slordige 5.500 kilometer gereden, niet onze meest duurzame reis ...
  • We zijn 10x een grens overgegaan en slechts 1x gecontroleerd ...
  • Dit blog is t/m 24.08.2021 in totaal 554 keer bezocht en tijdens die bezoeken zijn 11.132 pagina's bekeken 😍

Als afsluiter dus: heel veel dank 🙏 weer voor alle reacties en het "digitaal meereizen". Heel fijn 💛

1. Rob:
    15 augustus 2021
    Altijd weer leuk om jullie zo te volgen! En jullie hebben ook veel te vertellen😊👍
  2. Lia vander Waarde-Buning:
    15 augustus 2021
    en fijn, dat jullie weer heel terug zijn! :)
  3. Machteld:
    15 augustus 2021
    Prachtig verslag, mooie foto's. Dank voor het delen.
  4. Riek:
    15 augustus 2021
    Dank voor deze mooie reis met mooie foto’s.
  5. Jelly:
    15 augustus 2021
    Mooie reis, bedankt voor het delen!
  6. Truus Tol:
    16 augustus 2021
    H en p ,bedankt voor de mooie verhalen ,op naar de volgende reis!
  7. Diana:
    16 augustus 2021
    weer leuk om te volgen, net paar foto's terug gezien van august 2020 :) :)
    Er wordt hier gevraagd: Wanneer hebben we een nieuw 'pingpong-toernooi' ??
    met de groeten van het hele team hier!
  8. Astrid:
    16 augustus 2021
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's. Ik vond t super leuk om te volgen
  9. Yvonne:
    17 augustus 2021
    Vond het leuk om jullie te volgen.
  10. Gerreke:
    27 augustus 2021
    Dank weer hipa! Interessant verslag weer.