Gdansk

13 augustus 2021 - Gdansk, Polen

Het is prachtig weer, zonnetje, graadje of 27, bijna geen wolkje aan de lucht en jawel hoor, we gaan weer op walking tour 😁.

Als warming up lopen we vanaf de B&B in een half uurtje naar Zlota Brama, de Gouden Poort. We zijn ruim op tijd en gids Czarek ook en dus vertrekken we op tijd met een groep van 10 personen.

We beginnen bij de oorspronkelijke toegangspoort van Gdansk, bestaande uit twee torens waar oorspronkelijk een gracht tussen lag. De eerste nederzetting in het jaar 1000 was maar een klein vissersdorpje langs de rivier de Motlawa; die was echter verbonden met de grote rivier, de Wisla en dus directe toegang tot de Oostzee (die hier consequent de Baltische Zee wordt genoemd). Met andere woorden, een perfecte locatie voor handel.

En dus waren het ook hier weer Duitse handelslieden (of beter Germaanse want Duitsland zoals we het nu kennen, bestond nog helemaal niet) die zich hier vestigden en de stad tot bloei brachten.

Ook deze stad kent weer een bewogen geschiedenis waarin vooral de drie oorlogen met Zweden veel schade toe brachten, meer zelfs dan beide wereldoorlogen.

Czarek vertelt veel, heel veel en allemaal interessant, maar te veel om bij te houden en al helemaal om hier te delen 😁. Maar we krijgen een vrij compleet beeld van de geschiedenis van de stad en natuurlijk de stad zelf. Een flinke binnenstad met hoge panden en barokke gevels, heel mooi gerestaureerd met behulp van de oude materialen (bijna de complete binnenstad was plat gebombardeerd tijdens WOII). Hier geen "nep"-restauraties maar net alsof het altijd zo geweest is.

In de middag lopen we (nog even volhouden 😅) naar de legendarische scheepswerf. Een van dé plekken waar, uiteindelijk, na vele tientallen jaren en drie stakingen, met succes aan de stoelpoten van het communistische gezag werd gezaagd. Historisch zijn de beelden van de stakingen, van Lech Walesa, van de oprichting van Solidarnosc, de eerste onafhankelijke vakbond .... En dat alles vond plaats toen wij gewoon op de middelbare school zaten met hele andere dingen bezig waren. Op zulke momenten (hier en in Auschwitz) realiseer je je pas goed, hoe bevoorrecht je bent om in Nederland na de oorlog geboren te zijn ....

De hele geschiedenis van de strijd voor rechtvaardigheid en onafhankelijkheid + de context van de Sovjet-overheersing wordt in het museum prachtig en indrukwekkend in beeld (en geluid) gebracht. We lopen bijna 3 uur met een audio-gids door het enorme gebouw - dat ook geheel in stijl (o.a. roestige wanden) is gebouwd - en dan nog hebben we niet alles gezien en gelezen.

Zwaar onder de indruk van de intensiteit en heftigheid van alles, lopen we weer terug naar de stad met in gedachten het motto van de rondleiding: "Find out about history and decide on the future".

In de stad was het natuurlijk nog steeds druk op straat (volgens de gids was het echter "pre-Corona" 2x en op momenten zelfs 3x drukker dan nu). Prima sfeertje, veel straatartiesten van wisselende kwaliteit, gezellige terrassen: genoeg te zien en om van te genieten. Eigenlijk hadden we hier nog wat langer moeten blijven, want ook deze stad is een bezoek meer dan waard!

1. Rob:
    14 augustus 2021
    Mooi verhaal, ik wil ook naar Gdansk!😊
  2. Astrid:
    14 augustus 2021