"IJzige reisfeitjes"

18 augustus 2014 - Reykjavík, IJsland

Volgens traditie (ahum) sluiten we af met een paar feiten en cijfers voor de statistici onder ons (en natuurlijk ook voor iedereen die dat gewoon leuke info vindt).

Wij waren 22 dagen op reis en hebben dus 21 nachten in IJsland doorgebracht. Van die 21 nachten hebben wij er:

3x via AirBnB.com bij Matti thuis geregeld

2x in een hotel overnacht

2x in een guesthouse verbleven

1x in een appartement doorgebracht en

13x gekampeerd

Door al dat gekampeer hebben we de overnachtingskosten kunnen beperken tot een gemiddelde van € 41,--. Toch leuk meegenomen, want reizen is een dure hobby ..........

IJsland is vooral een bestemming voor natuurliefhebbers. Normaal gesproken ben je op reis ook met culturele gedoetjes bezig, maar dat was nu niet echt aan de orde. Iedereen spreekt Engels (echt iedereen!), er zijn geen grote culturele verschillen waar je rekening mee moet houden, je kunt zonder 1 IJslandse kroon op zak rondreizen, want zelfs in de verste uithoek kun je pinnen ... Toch wel iets wat een een beetje hebben gemist.

Een vraag die veel is gesteld: Was het niet koud? Ja, na 1, 5 uur wandelen in de regen en hagel met een striemende wind wel (1x voorgekomen), maar verder viel die kou reuze mee. En al helemaal tijdens het kamperen hebben we het 's nachts niet koud gehad. Het scheelt veel dat de luchtvochtigheid redelijk laag is (dus natte spullen zijn weer snel droog, het blijft niet klam). Van alle dagen was zo'n beetje de helft een zonnige dag. Temperaturen varieerden van -1 graad ('s nachts in de West Fjorden) tot + 21 graden (overdag in het Zuiden).

We hebben in totaal precies 4.350,0 kilometer gereden (bijna 198 km per dag dus) wat met een gemiddelde van ca. 60 km/uur op zo'n 3,5 uur rijden per dag uitkomt. Gemiddeld! Want er waren dagen bij dat we heel lang in de auto zaten (op de F-roads) en dagen dat we hem lieten staan (in Reykjavik!), maar op zich goed te doen.

Tot slot de statistieken van dit reislog (van 21 juli 2014 t/m 17 augustus 2014)

7.689 paginaweergaves
   646 bezoeken
  11,9 pagina’s per bezoek
23.84 % nieuwe bezoeken

en meer dan 100 reacties van jullie op de verhalen, de video´s en de foto´s + ook nog eens letterlijk honderden likes op Facebook en Instagram.... Hulde en dank!

En dat is zo leuk, dat we dat er dus zeker inhouden bij onze volgende reis. Tot dan!

°°°°

Traditionally we end our trip with some facts and figures. We have been on the road for 22 days and spent 21 nights in Iceland. Those nights we stayed:

3x via AirBnB.com in Matti´s house

2x in a hotel

2x in a guesthouse

1x in an appartment

13x on a campsite

By camping we managed to limit the costs per night to an average of € 41,--. And that is nice, considering that travelling is an expensive hobby ..........

Iceland is mainly a destination for nature lovers. On other trips we also had to deal with some cultural issues. Not this time. Everybody (really, everybody!) speaks English, there are no major cultural differences, you can travel around without ever having an Icelandic crown in your pocket, because you can use your bank card everywhere ....... We did miss that kind of hassle sometimes.

A lot of people wondered if it wasn´t very cold. Yes, after 1, 5 uur walking in the rain and hail with a fierce wind (happened once), but otherwise, not really. And certainly not in the tent. On about half of all the days the sun has been shining and temperatures varied between minus 1 degree (at night in the West Fjords) and plus 21 degrees (daytime in the South').

We drove exactly 4.350,0 kilometers (almost 198 km per day) and with an average of 60 km/hour that brings us to an average of 3,5 hours driving per day.

Finally, the travellog statistics (from 21 July 2014 up to 18 August 2014)

7.689 pageviews
   646 visits
  11,9 pages per visit
23.84 % new visitors

and more than 100 replies from you to the stories, the videos and the pictures + hundreds of likes on Facebook and Instagram. And that is so special that we will keep on doing this during our next trip.

In case you don´t want to receive notice of our postings in the future, please send an email to [email protected] and your name will be deleted from the mailing list.