That's all, folks!

14 augustus 2014 - Laugarvatn, IJsland

13/14-08-2014 Dag 19 en 20

Gisteren hebben we onze tent opgezet op camping Úthlið op zo'n 10 minuten afstand van de beroemde Geysir, de moeder van alle waterfonteinen ter wereld. We waren er ruim op tijd zodat we in de namiddag, tijdens het zogenaamde "golden sunlight", konden genieten van twee van IJsland’s mooiste bezienswaardigheden, Geysir en Gullfoss (Gouden Waterval).

Maar eerst bezochten we de meest historische plek van IJsland “Þingvellir”, hier is de Europese (in ieder geval de IJslandse) democratie geboren; en het is nog een prachtig gebied ook. In 930 na Christus besloten de Vikingers niet langer verantwoording af te leggen aan Noorwegen maar hun eigen manier van het land besturen en recht te spreken erop na te houden. Op deze plek werd ieder jaar de AlÞing, bijeenkomst van alle Þings (regio’s), gehouden.

De keuze voor dit gebied was slim vanwege de ligging: een met vis gevuld meer, voldoende vers water en brandhout. Na verloop van tijd werd rechtspraak steeds belangrijker, en daarom werd er iemand naar Noorwegen gestuurd om rechten te studeren. Later werd op deze plek dan ook rechtsgesproken en werden vonnissen uitgevoerd (waaronder de doodstraf). Hoe het allemaal precies zit, lees je hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Eingvellir .

Een andere reden dat dit gebied zo bijzonder is, is dat hier de scheiding ligt tussen twee tektonische platen, de Noord-Amerikaanse en de Euraziatische plaat.

Na een prachtige wandeling langs de historische plekken reden we naar de twee andere attracties van de zogenaamde Gouden Driehoek. Het is duidelijk te merken dat we inmiddels “op dagtrip-afstand” van Reykjavik zijn gekomen. Veel meer auto’s en bussen met dagjesmensen. Over Gullfoss en Geysir hoeven we niet veel te vertellen, geniet maar van de foto's.

In de avond zochten we een prima restaurant op waar we genoten van de plaatselijke keuken. Op het menu o.a. walvis, rendier en paard. Dit restaurant, Lindin (http://www.laugarvatn.is/) serveert al 8 jaar de lekkerste chocolade mousse van de wereld (volgens de Lonely Planet). En ja … die was heerlijk.

14-08

Vandaag een rustdag, maar voordat we naar onze een na laatste slaapplaats gaan, een appartement in het plaatsje Laugarvatn (wat trouwens “hete bronnen meer” betekent), bezochten we de Geysir nog een keer om die eens goed op de foto en de film te krijgen. Daarna pakten we de tent in, zochten we het appartement op, aten wat en bubbelden uitgebreid in de plaatselijke hot pots. Net alsof we vakantie hebben …. Morgen weer naar Hoofddorp en zaterdagochtend heel vroeg vliegen we terug naar Nederland.

Het avontuur zit er dus helaas alweer op. Iedereen bedankt voor het lezen en meeleven, we hopen dat jullie er van genoten hebben, wij in ieder geval wel. Al jullie reacties op het blog en de ontelbare “likes” op Facebook en Instagram maken voor ons het reisplezier nog groter. Dank daarvoor!

===

13/14-08-2014 Day 19 and 20

Yesterday we pitched our tent at Úthlið campsite, about 10 minutes from the famous Geysir, the “mother of all water fontains” in the world. We made sure we were there in time, to see two of Iceland’s best sights in the “golden sunlight”: Geysir and Gullfoss (Golden Waterfall).

But first we visited one of Iceland’s most historical places: “Þingvellir”. Ground zero of Icelandic democracy,In 930 AD the Vikings decided that they could do without the Norwegian rule and made up their own gouvernment. The exact story can be read here: http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Eingvellir

After a great walk through the area we drove to the other main attractions. It is obvious that by now we are within “daytrip-distance” from Reykjavik. Much more cars and busses with tourists. But it is still worth the while as you can see in the pictures.

In the evening we had a great dinner at Lindin (http://www.laugarvatn.is/) with raindeer, horse and whale on our plates and the best chocolate mousse in the world (according to the Lonely Planet). And yes … it was delicious.

14-08

Today we “took the day off”, first another short visit to Geysir, then break down the tent for the last time and leave for Laugarvatn (meaning “hot springs lake”), where we will spend our second last night in Iceland in an appartment. Tomorrow: back to Reykjavik and then early Saturday morning back to Holland.

Our Icelandic adventure ends here. Thanks for reading our stories, we hope you liked them. And many thanks for all the resplies and likes on Facebook and Instagram. For us, that means a lot!