W & W's

5 augustus 2014 - Húsavík, IJsland

05-08-2014 dag . zo langzaamaan vergeten we welke dag het is ... uh, dag 11

Na een rustige, maar regenachtige nacht begon de ochtend met een vriendelijk toontje uit Hilke’s telefoon. We hadden namelijk de wekker gezet. Dit was nodig omdat we om 14.00 uur een afspraak hadden met een nog nader te bepalen walvis.

We gingen eerst op pad richting een waterval genaamd Dettifoss, ongeveer 100 km verderop. Na een ontbijt in de camping-kantine vertrokken we. Het weer zat niet mee: miezerregen en een grauwe lucht. En dit zou helaas de hele dag ook zo blijven.

Deze keer reden we het binnenland in. Wat minder spectaculair dan langs de kust, maar ook weer zeer de moeite waard. We reden weer door het natuurgebied Mývatn. Hier stopten we bij een gebied waar haast niets kan groeien door de ondergrondse vulkanische activiteiten en zagen o.a. een meertje met een felblauwe kleur en kale bergen er omheen. Op sommige plekken waan je je in het decor van “In de ban van de ring”, meer specifiek in Mordor met diverse Mounts Doom. Het ruikt er zelfs naar zwavel.

Verderop richting de watervallen kwamen we een paar oude bekenden tegen, twee van de drie Deense jongens die we al eens eerder mee genomen hebben. We boden ze een plek aan op de achterbank en namen ze mee naar de watervallen.

Dettifoss is een speciaal gebied, het best te omschrijven als een maanlandschap waar bijna, op wat lage vegetatie na, niets groeit. Een pad bracht ons naar de watervallen. Spectaculair. Vandaar uit gingen we verder noordelijk op een binnenweg. Erg leuk autorijden op die wegen, alhoewel er, jammer genoeg, deze keer geen rivier overbrugd hoefde te worden. Weer aangekomen op de hoofdweg namen we afscheid van onze Deense vrienden.

Even na 13.00 kwamen we aan in Húsavík, ruim op tijd dus. Nog beter ingepakt dan gisteren vertrokken we rond 14.00 met 11 andere avonturiers, de zee op, op zoek naar een walvis. En jawel hoor, al vrij snel kwamen we er 1 tegen en er volgden er nog een paar. Helaas niet van die prachtige salto’s waarbij de bultrug het water uit springt, maar toch, het blijft indrukwekkend om zo’n groot dier van redelijk dichtbij te zien. Een geslaagde safari!

Dat moest gevierd worden. Dus vandaag gingen we naar een wat beter dan gemiddeld restaurant waar we heerlijk hebben gegeten (o.a. puffin – erg smakelijk). Morgen verlaten we deze camping om er 1 midden in het hoogland op te zoeken.

============

05-08-2014 day …. We are loosing track of time ……. day 11

After a quiet and rainy night the alarm from Hilke’s phone woke us up. This was necessary so we wouldn’t miss our appointment with a certain whale.

But first we went to yet another waterfall: Dettifoss, about 100 km driving from the campsite. We had breakfast at the campsite and then left. The weather: a drizzle and grey skies. And, unfortunately, it would stay like this the whole day.

This time we drove inland. Less spectacular but again very worth the while. We drove through Mývatn again and made a stop in an area where almost nothing was growing due to vulcanic activity. At some locations you think you are on the set of “Lord of the Rings” and in this case in Mordor with several Mounts Doom. It even smells like sulphur.

Further along the road to the waterfall we saw some old friends: 2 of the 3 Danish students. Again they were hitchhiking and again we took them along to Dettifoss.

Dettifoss is a special area, best described as a lunar landscape where almost nothing grows. From there we drove further north on a dirt road. It is fun driving there, too bad there was no river to cross this time. Once we arrived at the main road we dropped our friends of and went to Husavik.

Just after 13.00 we arrived in Húsavík. We were even better clothed than yesterday and around 14.00 we took of with 11 other adventurers in search for the whale. This time we got lucky, pretty soon we encountered one and soon after several others. Unfortunately they didn’t make any acrobatic moves, but still it is an awesome thing to see such a big animal up close. A succesfull safari!

We celebrated this by having dinner in a good restaurant. Tomorrow we leave this camp site to go inland, into the Highland.