2 in 1

4 augustus 2014 - Húsavík, IJsland

03-08-2014 Dag 9

Een typische kilometervreterdag. Echt een dag om van punt A, Hofsos, naar B te gaan. B ligt, in dit geval, in de omgeving van het havendorp Húsavík. Dit dorp staat bekend om maar 1 ding: Walvissen!

Er zijn twee grote rivieren die uitmonden in de baai van Húsavík, waardoor het water rijk aan mineralen is en dat betekent veel voedsel voor walvissen in de baai voor het havenstadje. Een "must see" dus. Maar eerst nog plus minus 230 km door dit prachtige land afleggen. En dat is, zo de trouwe lezer al weet, bepaald geen straf.

Aan het einde van de middag kwamen we aan op de plaats van bestemming, een camping “in the middle of nowhere”: Heidabaer. Maar met restaurant én hotpot! Nadat de tent weer stond, aten we wat in “de kantine” en daarna nog een heerlijke duik in het verwarmde zwembad + bijkomen in de hot pot van +/- 41 graden. Heerlijk dagje weer.

04-08-2014 Dag 10

Vandaag zou het gebeuren, een watersafari op zoek met en naar de Gentle Giants (http://www.gentlegiants.is/home/) in een ribboat (zeg maar snelle rubberboot), samen met nog 12 andere toeristen. Kans van slagen, dus het zien van een van de grote jongens, zoals een Blauwe vinvis, Bultrug of een Grijze vinvis: > 98%.

Dus vol verwachting en dik aangekleed, in de boot, de zee op. Eerste stop was bij een vogeleiland waar meer dan 200.000 puffins (papagaaiduikers) te zien zijn. En inderdaad veel van deze bijzondere vogels op de kiek gekregen. Het tweede deel, en hoofdbestemming, van onze trip begon. Finding Moby, Flipper, Willy, of een van hun soortgenoten.

Ieder keek om zich heen, op zoek naar een staart, een rug, een “blow” (stoot hete adem uitgeblazen door een van deze reuzen). We keken, we keken, we keken, en zagen water, golven, kliffen, vogels, eilanden… maar geen Moby, geen Flipper, geen Willy..niets nada noppes. Teleurgesteld (en nat en "gezouten") gingen we na 2,5 uur zoeken terug. Gelukkig kregen we te horen dat we kosteloos een tweede keer mochten. Dus morgen herkansing.

Na een late lunch besloten we om naar de Godafoss waterval te rijden. Deze ligt op een klein uurtje rijden van Husavik. Eenmaal aangekomen konden wij, natuurlijkl met vele andere toeristen, genieten van deze mooie waterval. Vervolgens reden we via een binnenweggetje "off the road" naar een prachtig meer midden in een vulkanisch gebied genaamd Mývatn.

Het rijden van binnenweggetjes kent zijn voor- en nadelen. Voordeel, je denkt eigenlijk te weten waar je uitkomt, maar wat denk je, nadeel …. wat je denkt blijkt niet altijd overeen te komen met de realiteit. Landkaarten blijven verrassen. Zo sta je ineens bij een boer in zijn achtertuin (dus na 35 km alsnog weer helemaal terug) of blijkt een deel van de weg onderwater te staan. Deze keer deden we het goed: eerst checken hoe diep het is, hoe de bodem is, of er puntige stenen liggen en dan pas gaan (ja hoor, we weten echt wel hoe het hoort!). Dus weer één groot avontuur, waardoor we uiteindelijk, met flinke vertraging, op onze bestemming kwamen.

Helaas was het weer omgeslagen, nog wel droog, maar dreigende bewolking, dus slecht licht. We besloten deze omgeving overmorgen maar nog eens op te zoeken.

Op naar de camping.

====

03-08-2014 Day 9

Another day of covering distance. From A, Hofsos to B, in this case a camp site near Husavik. This village is known for only one thing: Whales!

Two large rivers end in this bay so there are plenty of minerals in the water, which is excellent food for whales. A must see for travellers. But first 230 kilometers to cover, with pleasure.

At the end of the afternoon we arrived at a camp site in the middle of nowhere: Heidabaer. But with a restaurant and a hot pot! First we put up the tent, had a small dinner and after that dove in the swimming pool and the hot pot (+/- 41 degrees). Again, a great day.

04-08-2014 Day 10

D-day: a water safari in search of Gentle Giants (http://www.gentlegiants.is/home/) in a rib (a fast rubber boat), together with 12 other touristst. Chances are > 98% to see one of the big guys.

So fully packed in warm & dry clothes we left. First stop was at a bird island with more than 200,000 puffins. Second, the search for the whales: finding Moby, Flipper, Willy or one of their mates.

Everybody watched, and watched, adn watched for a tail, a back, a “blow” (hot breath of a whale) … but all we saw was water, waves, cliffs, birds, islands …… no Moby, Flipper or Willy. Disappointed we went back to port. Luckily we have a second chance for free tomorrow

After a late lunch we drove to Godafoss, waterfall of the Gods. About one hour driving from Husavik. Again a magnificent place (and full of tourists ofcourse). After that we went “off the road” to Myvatn, a lake right in the middel of active vulcanoes.

Off the road driving has its advantages and disadvantages. You think you know where you will end up and then it appears that what you think is not always reality. Maps continue to surprise us. So sometimes you end up in a farmer’s backyard (and you have to drive all the way back) or you arrive at a place where the road is replaced by water ……… This time we did it though: first check the depth, the soil and for stones and then cross. One big adventure.

By this time the weather had changed, it was still dry, but overcast and therefor bad light. We decided to come back tot his place in a day or 2.