Lest Best?!

4 januari 2014 - Marrakesh, Marokko

Dag 12 – 2/1

Essasouira

Vandaag vertrokken uit de drukte van Marrakesh richting de kust, naar het havenplaatsje Essaouira. Onderweg hierheen kwamen we een rariteit tegen, geiten vastgebonden in bomen. De geiten klimmen in de bomen omdat ze de vruchten lekker vinden (bijkomend voordeel is dat tegelijkertijd de bomen worden bemest). Toen de herders echter ontdekten dat de toeristen dit een grappig gezicht vonden en er foto's van maakten, besloot men de geiten in de bomen vast te binden (vruchten of niet) en er tegen betaling foto's van te laten maken. We reden er langs en stopten bewust niet aangezien we niet van plan waren hier aan mee te werken.

In de omgeving van Essaouira groeit een boom, die nergens anders ter wereld groeit: de Arganboom. Het hout is zeer hard en wordt dan ook wel ijzerhout genoemd. Deze boom draagt vruchten met een harde kern met daarin weer zaadjes. Deze zaadjes worden vermalen tot een pasta die weer wordt uitgeperst met water om zo de zeldzame Arganolie te winnen. Deze is schijnbaar zeer gezond en is, afhankelijk van de bereiding, voor cosmetische toepassing of voor consumptie. De bomen zijn dus zeldzaam (het aantal loopt ook terug vanwege klimaatveranderingen) en het productieproces behoorlijk arbeidsintensief, wat de olie erg duur maakt. Voor een klein potje olie betaal je al snel 30 euro.

In Essaouira werden we voor de medina afgezet. Het is hier niet toegestaan om met auto's in de binnenstad te komen. Natuurlijk stonden er bij de afzetplek mannetjes te wachten om tegen een kleine vergoeding onze koffers in hun kleine karretjes naar het hotel te brengen. Het hotel zelf, een authentieke rijad, lag aan de rand van de medina, een prima locatie.

Nadat we waren ingecheckt, gingen we er op uit. Het was een uur of 2 en er was dus tijd genoeg om naar de haven te gaan. Het was het een komen en gaan van kleine vissersboten, volop volk op zoek naar een goed maal en veel, erg veel, katten die genoten van al het visafval, dat moesten ze dan wel delen met de meeuwen.

Tijdens de wandeling waren een paar Marokkanen bezig een bootje op het droge te krijgen en Paul kon het niet laten om ze een handje te helpen. Gelijk vrienden voor het leven … en pijn in de rug.

Veel verder dan deze wandeling in de haven kwamen we niet, teveel mooie plaatjes. We hadden met de groep afgesproken om elkaar rond 19.00 weer in het hotel te treffen voor een lekker diner. Op de terugweg naar het hotel kwamen we langs een kleine kroeg met een pooltafel, waarop we met twee andere groepsgenoten besloten een potje te gaan spelen. Eerst “moest” Paul tegen de lokale kampioen, helaas verloor hij net. Maar daarna konden we twee tegen twee. Na het potje bleek dat de Marokkanen geld hadden ingezet op wie zou winnen – de lokale held had op ons ingezet en gewonnen.

Morgen weer een dag in het mooie, relaxte Essaouira.

Dag 13 – 3/1

Vandaag konden we redelijk uitslapen, dus om 08.00 uur waren we wakker..... Maar goed, rustig opstaan, ontbijten, en dan weer op sjouw. We besloten om nog eens door de haven te wandelen. Vandaar liepen we naar een strandtentje voor koffie. Een heerlijke dag: zonnig en 22 graden. Je gaat er bijna van dagdromen om hier te gaan wonen. Het is hier namelijk bijna het hele jaar door hetzelfde weer: in de winter tussen 20 en 25 graden en in de zomer tussen de 25 en 30 graden met continu een beetje wind uit zee. Essaouira wordt daarom ook wel “the windy city” genoemd.

Na de koffie gingen we terug naar de medina en wandelden kris kras door de kleine straatjes. Rond lunchtijd kwamen we op een leuk pleintje vol terrasjes, waar we lunchten. Terwijl we genoten van de omgeving werden we voortdurend “getrakteerd” op muzikanten, straatartiesten en bedelaars. We zaten er bijna 2 uur tot het tijd was om terug te gaan naar het hotel, Paul had namelijk een afspraak voor een Berbermassage en Hilke zou met enkele dames van de groep om naar een lokale hammam (badhuis). De massage was prima: Paul viel in slaap. De hammam was een fantastische ervaring. We gingen er met een “petit taxi” naartoe en werden afgezet voor een bouwval met een voetbalveldje ervoor. Niets wees erop dat er hier een badhuis voor vrouwen was. Toch het gebouw ingegaan en jawel hoor, we waren op de goede plek. Zeer “basic”, niet te vergelijken met de “wellness-centers” in Nederland. De Marokkaanse dames (en meisjes) gaan volledig ingepakt de deur in en uit, maar eenmaal binnen hangt er een volkomen ongedwongen sfeer. Zonder enige gêne zit je in je onderbroek met zijn allen op de warme tegelvloer tussen de emmers, zeept men zichzelf en elkaar in, wordt er volop gescrubt met een speciale washand, word je met hennaklei ingesmeerd (Hilke heeft nu deels oranje lokken) en gemasseerd om alles uiteindelijk weer met vele liters warm water af te spoelen. Zo schoon ben je maar zelden …. Topervaring (en dat voor maar € 7,50)!!

Eenmaal terug zochten we een lekker restaurantje op, genoten van verse vis en kreeft en slenterden we terug naar het hotel. Morgen, de laatste dag, gaan we terug naar Marrakesh om van daaruit zondagochtend vroeg (via Casablanca) terug te vliegen naar Nederland.

Het was een mooie trip, mede dankzij onze groepsgenoten – vooral Esther en Joske natuurlijk … ;-) Bedankt voor de leuke gesprekken, hilarische momenten en bijzondere ervaringen. En als altijd hopen we dat jullie het leuk vonden om digitaal mee te reizen. Wij vonden het in ieder geval weer erg leuk om te schrijven, maar vooral om jullie reacties op ons blog, facebook, twitter en instagram te lezen. Daar kunnen we maar niet genoeg van krijgen. Bedankt voor het volgen en tot de volgende reis!

Foto's & verhaal: Paul

Eindredactie, aanvulling vertaling: Hilke

==================================

Day 12 – 2/1

Essasouira

We left Marrakesh to go to the coast, to Essaouira. On the way there we saw something strange: goats in trees! The goats climb up the trees to eat the fruit (at the same time providing the trees with natural fertilizer). However once the shepherds discovered that the tourists liked to take pictures of this funny sight they decided to tie the goats to the trees (fruit or not) and let the tourists make the pictures for money. We drove passed the trees and didn't stop, because we don't want to encourage this.

Around Essaouira there is a special tree: the Argan tree. The wood is very hard and is called iron wood. This tree bears fruit with a hard core and in this core there are small seeds. These seeds are moulded to a pulp and after that the pulp is pressed against a stone to extract the Argan oil. The oil is supposed to be very heatlthy and is used, depending on the preparation, for cosmetic purposes or for consumption. The trees are rare (and the numer is decreasing because of climate changes) and the process very elaborate, so the price for the oil is very high.

In Essaouira we were dropped in front of the medina, because it is not allowed to drive a car in the medina. And ofcourse there were people waiting with small carts to bring the luggage to the hotel. The hotel, a rijad, is located at the edge of the medina, a great location.

After checking in we walked towards the port. Lots of small fishing boats, a lot of people looking for a good meal and many, many cats and seagulls enjoying all the fish. At one place some men were busy getting a boat onto the shore. Paul helped them and now has friends for live …. and a bad back.

We didn't get much further, too many beautiful pictures to take. At 19.00 we met the rest of the group again to enjoy a nice dinner. On the way back to the hotel we passed a small bar with a pool table. Together w\ith two others we decided to play. First Paul had to play against the local champion (he lost) and after that we played against each other. After finishing the game it turned out that the Morrocan guys had placed a bet on who would win. The local champion thought we would win and eventually so did he.

Tomorrow another day in beautiful Essaouira.

Day 13 – 3/1

Today we could sleep in and so we were wide awake at 08.00 hrs..... So we got up, had a nice breakfast and went into town again. Direction: port and then for a coffee at the beach. It was a lovely day: sunny and 22 dregrees. We started daydreaming on how it would be to live here... The weather is good all year round: in winter 20 to 25 degrees and in summer 25 to 30 degrees and a nice sea breeze every day. That is why they also call it “the windy city”.

After the coffee break we strolled back to the medina and walked throught the small streets filled with shops. Around lunch time we saw a nice square with food stalls and had lunch there. During lunch there were lots of musicians, street artists and beggars trying to get our attention and especially our money. Soon it was time to go back to the hotel. Paul had booked a Berber massage and Hilke would go to a local hammam (badhuis). The massage was fine … Paul fell asleep. The hammam was a wonderful experience. The Morrocan women (and girls) enter and leave fully dressed, but inside there is a nice relexed atmosphere, Without shame everybody sits on the warm floor in between buckets filled with warm water, scrubbing and massaging with black soap and henna clay (Hilke's hair is partly orange now) and rinsing everything off with lots of warm water again. Being this clean is a rare thing …. A fantastic experience (for only € 7,50)!!

Once back we had a nice dinner (great fish and lobster). Tomorrow, our last day in Morocce, we will go back to Marrakesh and on Sunday morning we will fly back to the Netherlands.

It was a great trip, also thanks to the people in our group (especially Esther and Joske ;-) for the nice company and conversations. We enjoyed writing about this trip and hope that you enjoyed reading. The nicest thing however is reading your replies on our blog, facebook, twitter and instagram. Thanks for that and until the next time!