Zandduinen

28 december 2013 - Erfoud, Marokko

Dag 6 – 27/12

Midelt – Erg Chebbi woestijn

Vandaag staat ons weer een lange reisdag te wachten. We vertrekken vroeg in de morgen vanuit ons hotel in Midelt. Na het ontbijt en het ijsvrij maken van de autoruiten vertrekken we om 06.45 richting onze bestemming, een kleine nederzetting vlakbij Erfoud aan de rand van de Erg Chebbi woestijn of eigenlijk zandduinengebied. De reis ging richting het zuiden over het indrukwekkende Hoge Atlas-gebergte. Zo nu en dan een sanitaire stop om maar vooral op tijd te zijn bij de Auberge aan de rand van de woestijn.

Om 15.00 kwamen we aan, mooi op tijd om nog even wat te drinken en gebruik te maken van het sanitair. Terwijl we van onze koffie genoten kwam ons vervoer voor in de woestijn aan, de dromedarissen, of zoals reisleidster Mirjan dat zegt, de drommies. De meest ervaren reiziger in onze groep (heeft inmiddels 86 landen bezocht!) bleef achter in het uitstekende hotel, de overige maakten zich klaar voor een tocht van bijna 2 uur naar een kamp in de woestijn.

Al waggelend door het zand stopten we op een van de zandduinen om te genieten van de zonsondergang. Vervolgens trok onze karavaan dieper de woestijn in tot we ons kamp zagen aan de rand van een reusachtige duin van ongeveer 150 meter hoog. Hier kregen we een tent toegewezen, die we deelden met nog een koppel. Het (heerlijke!) eten werd geserveerd, gevolgd door het gebruikelijke liedjes zingen rond het kampvuur, samen met mensen uit Japan, Australië en Italië. Natuurlijk waren wij de gangmakers van het feestje (twijfelachtige reputatie). Een van de meest bijzondere dingen van een overnachting in de woestijn is de sterrenhemel. Ook dit keer stonden er miljioenen sterren aan de hemel en werden er met regelmaat vallende sterren gespot. Maar ... tijd om naar bed te gaan (bovendien was de wijn op) om morgen op tijd weer op te staan om ook de zonsopgang in de woestijn mee te maken.

=====================

Day 6 – 27/12 - and dunes

Midelt – Erg Chebbi desert

Today another long day of travelling. After breakfast and removing the ice from the windscreens we left around 06.45 to go to our destination, an inn close to Erfoud at the edge of the Erg Chebbi desert or better yet, area with sand dunes. We travelled through the impressive High Atles mountain range and only stopped a few times to take pictures or to go to the toilet to be on time at the inn.

We arrived at 15.00, in time to have a drink waiting for our transportation to arrive. The most experienced traveller in our group (he has visited 86 countries!) would stay there and not travel with us to the camp in the desert.

Slowly strolling through the sand we stopped along the way to enjoy the wonderful sunset. After that we rode further into the desert and arrived at the camp site right at the slope of one of the highest dunes (150 m). We installed ourselves into our tent, that we shared with another couple and after that had a lovely dinner. In the meanwhile the touaregs had started a camp fire. After dinner we settled there and had a good time drinking wine and singing songs with the locals (who played the drums) and other travellers from Japan, Australia and Italy. One of the most special things about a night in the desert is the sky filled with millions of stars. However ... we had to get up early to wath the sunrise (besides that there was no more wine!).