Three days in a row

2 januari 2014 - Marrakesh, Marokko

Dag 9 – 30/12

Todrakloof – Dadeskloof – Aït Ben Haddou

Vandaag verlaten we de Todrakloof met als eindbestemming de Ksar (dorp omringd door een muur) Aït Ben-Haddou, ofwel waar het volk van de zoon van (ene) Haddou woont.

Deze ksar staat met name bekend omdat het vaak als decor gebruikt is voor wereldberoemde films, zoals: Lawrence of Arabia, Astrix & Cleopatra, The Mummy, The Living Daylights (James Bond), Gladiator en vele, vele anderen. Het is een behoorlijke rit en we verwachten tegen 16.00 aan te komen.

De weg ging tussen de twee bergketens door, de Hoge Atlas en de Midden Atlas. Via een route die bekend staat als de route van de duizend Kasba's. Onderweg maakten we nog een korte stop in de Dadeskloof. Uitsluitend voor de foto, om op tijd aan te komen in de Ksar moesten er nog behoorlijk wat kilometers afgelegd worden.

Onderweg stopten we wel voor de lunch en een tour door Skoura, een oude maar hele mooie Kasba. Hier werden we rondgeleid door een wel heel enthousiaste gids. Deze Kasba staat ook op het oude 50 dirham biljet.

Net voor 16.00 kwamen we aan in ABH. We hadden nog ruim voldoende tijd om de Ksar tijdens het mooiste licht van de dag te bezoeken. Het was een mooi klein dorp waar nog slechts enkele famillies wonen die de Ksar onderhouden, daarbij gesponsord door de toeristen, de filmindustrie en door Unesco omdat het dorpje op hun werelderfgoedlijst staat. Morgen op ons gemakkie naar Marrakesh.

Dag 10 – 31/12

Aït Ben Haddou – Marrakesh

Vandaag een rit van “slechts” 4 uur. Alle tijd dus. Zo vertrokken we pas tegen 10.00 uur. Deze rit gaat dwars door de Hoge Atlas waarbij we de hoogste pas van Marroko “ de Tizi-n-Tichka-pas” (2.260 meter) passeren. Een mooie rit door de bergen, via de uitlopers tot vlakbij Marrakesh.

Eenmaal in Marrakesh aangekomen moesten we wel even wennen: na het rustige Zuiden, een drukke stad met meer dan 1,2 miljoen inwoners.

Op weg naar het hotel reden we langs het kasteel van Koning Mohammed VI. Gezien de grote hoeveelheid bewaking en het enorme aantal vlaggen verwachtte onze gids dat hij thuis zou zijn. Dit werd later ook door anderen bevestigd. Eenmaal ingecheckt liepen we over het drukke plein, Djema el Fna, naar de souks. Het plein wordt dagelijks door vele touristen bezocht. Naast de vele eetkraampjes en plaatsen waar je goedkope jus d'orange kan drinken, probeert Jan en Alleman er hun dagelijkse kost te verdienen: slangen bezweren, met aapjes op de foto, boksen, je kan het bijna zo gek niet bedenken. Het horen en zien vergaat je op dit plein. We zouden om 19.30 weer bij elkaar komen voor het grote eindejaarsfeest in het hotel. En wat een feest was het! Er was wijn, een buffet met lekker eten, en voornamelijk Arabische en Berbermuziek. Om 23.00 werd er al druk ge-sms't en ge-whatsappt met Nederland en daarna was het afwachten tot het ook hier Nieuwjaar werd (Overigens is dat geen Islamitisch Nieuwjaar. Zij hebben een andere kalender, startend ergens in onze 6e eeuw met 354 dagen per jaar en zitten nu ergens in de 15e eeuw). Een heel apart feest dus, zonder vuurwerk en oliebollen. Niet echt verrassend dat iedereen al om 00.10 naar bed ging.

Dag 11 – 1/1

Hoge Atlas

Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Ook vandaag werd er niet uitgeslapen. Om 09.00 vertrokken we met een kleine groep de bergen in voor een schitterende wandeling. De fotos vertellen het verhaal. Morgen gaan we “terug naar de kust”, naar Essaouira.

================

Day 9 – 30/12

Todrakloof – Dadeskloof – Aït Ben Haddou

Today we leave Todra Gorge to go to the Ksar (village surrounded by a wall) Aït Ben-Haddou, translated this means: the place where the tribe of the son of one Haddou lives.

This ksar is famous because it has served as the location for a lot of films: Lawrence of Arabia, Astrix & Cleopatra, The Mummy, The Living Daylights (James Bond), Gladiator and many, many other films. We expect to arrive at 16.00.

The road led us through 2 mountain ranges the High and the Mid Atlas and is named “the route of the 1.000 Kasba's”. We only stopped in the Dadeskloof to make pictures, because it was still a long way to the Ksar. For lunch and a tour through a Kasba we stopped in Skoura. A picture of this Kasba is on the old 50 dirham banknote.

Just before 16.00 we arrived in ABH. Enough time to visit the Ksar at Golden Sunlight. Nowadays is it inhabited by only three families, the rest of the houses have been turned into souvenir shops. These families maintain the Ksar, sponsored by tourists, the film industry and Unesco (it is a World Heritage Site). Tomorrow we go to Marrakesh.

Day 10 – 31/12

Today we had to drive for “only” 4 hours. All the time in the world. So we left at 10.00 to travel throught the High Atlas mountain range and go to Marrakesh via the highest pass of Morocco: de Tizi-n-Tichka-pas (2.260 meter).

Once in Marrakesh we had to get used to the busy traffic and all the people: from the quiet of the South into a big city with more than 1.2 millon people. On the way to the hotel we passed King Mohammed VI's palace. Judging by the amount of guards and the huge number of flags our guide concluded that he had to be at home.

After we checked in we went to the central square Djema el Fna and from there into the souks. A very touristy place. Lots of eateries, orange juice sellers, snake artists and so on. Difficult to choose where to look.

At 19.30 we joined the group for a big New Year's Eve party. Wine, good food and terrible music. Because of the time difference everybody was busy texting and sending Whatsapp-messages at 23.00. Shortly after 12.00 hrs everybody went to bed. Strange party!

Day 11 – 1/1
High Atlas

Happy New Year! And already up at 08.00 to go for a walk into the mountain range. With 4 others (the rest stayed in Marrakesh) we left at 09.00 and enjoyed a beautiful walk. We will let the pictures do the talking. Tomorrow we leave for the coast, to Essaouira.