"Indian summer"

16 augustus 2013 - Paramaribo, Suriname

Na een dag door de savanne crossen met een jeep (niet al te spannende dag) mochten we weer voor 5 dagen het binnenland in. Dus rugzak weer inpakken, maximaal 8 kilogram mee en op naar onze volgende ervaring in de jungle, dit keer in het zuiden van Suriname, Palumeu.

Palumeu is een resort aan de Tapanahony rivier. Deze ligt in het verlengde van de Palumeu rivier. Het is een resort vlakbij een indianendorp van de Trio en de Wajana. In fetie is het dorp pas ontstaan toen de airstrip werd aangelegd in het kader van Operation Grasshopper: http://nl.wikipedia.org/wiki/Operation_Grasshopper .

In Palumeu wonen twee verschillende inheemse, indianenstammen die, ondanks verschillende culturen en taal, vredig samenleven. Tevens beheren zij de lodge en zorgen ze goed voor hun gasten. Het geld dat verdiend wordt met de lodge komt dan ook voor een deel ten goede van deze gemeenschap. Zo is er inmiddels een school en een verpleegpost gebouwd voor de inwoners van dit dorp.

Dag 1

Om 09.45 uur vertrokken we met de taxi naar het vliegveld Zorg en Hoop, van hieruit vertrekt een belangrijk deel van de binnenlandse vluchten. Eenmaal in het vliegtuig, met zeer krappe zit- en beenruimte, bleek dat de meesten in het vliegtuig op een andere lodge afgezet werden en wij uiteindelijk met 4 personen verder vlogen naar onze bestemming.

Ongeveer 1,5 uur na vertrek streek het vliegtuig neer op het grasveld, sorry, de landingsbaan, van Palumeu. Hier stond Espanyo, een van de lokale gidsen (in opleiding) ons op te wachten. De “hoofdgids”, Rodney, was al met ons meegevlogen. Ook hier kregen we weer een huisje aan de rivier en nadat we geïnstalleerd waren, maakten we een boottocht naar een klein eilandje in de rivier waar we konden zwemmen, hangmatteren en lunchen.

Op de terugweg naar de lodge stopten we in het kleine dorpje Palumeu voor een wandeling door het dorp naar de lodge. Hier zagen we hoe uit katoen draden gemaakt werden en proefden we het lokale bier, dat er uitzag als Fristi met aardbeiensmaak, maar meer naar zure melk smaakte

Uitgerust, en verfrist door de duik in de rivier (met piranha's) keerden we terug. Om 19.00 uur kregen we een prima maaltijd met vis uit de rivier. Erg lekker. Daarna een presentatie van de lodge en de omgeving. Geen wifi, maar wel een Powerpoint in de jungle, hoe verzinnen ze het! Morgen gaan we aan de wandel door de jungle naar de Poti Hill: een granieten bult van meer dan 2,5 miljard jaar oud, die boven de bomen uittorent.

Dag 2

Vandaag zouden we eigenlijk al om 06.00 klaar moeten staan bij de boot, ware het niet dat Paul de wekker niet op 05.40 maar op 06.40 had gezet. Dus om 06.15 uur ….. klop, klop, slaapkoppen, eruit! Binnen 10 minuten waren we present. Eerste stop was bij een paar rotsen in de rivier voor het ontbijt. Dan naar een plek waar de boot verlieten om 1,5 uur door de jungle te wandelen richting de heuvel, Poti Hill. Eenmaal aan de top aangekomen konden we mooi over de bomen heen kijken.. Jungle zo ver je kon kijken, 1 grote broccoli!

Het bijzondere van deze jungle, eigenlijk geldt dit voor het hele regenwoud van Suriname, is dat het deel uitmaakt van de grootste primaire jungle ter wereld. Primair, wat wil zeggen ongeschonden. En dat hopelijk voor nog een hele lange tijd.

Wat wel een bedreiging is zijn de goudmijnen noordelijk van Palumeu. De legale, maar vooral natuurlijk de illegale. Deze vernietigen het woud en laten een spoor van open wonden in het woud achter. Vanuit de lucht was dat goed zichtbaar. Om het goud, dat relatief ondiep in de grond zit, aan de oppervlakte te krijgen wordt het woud gekapt, en spoelt de grond weg. Uitsluitend kale ruimtes achterlatend waar niets meer kan groeien. Het goud zelf wordt niet in klompen gevonden maar moet met het gebruik van kwik gewonnen worden. De kwik komt vervolgens weer voor een deel terecht in de jungle. Met alle schadelijke gevolgen van dien. Verontreiniging van het water, dus ook het drinkwater van de daar wonenden stammen, en het komt ook terecht in het wild en in de vissen die weer gegeten worden door dezelfde stammen. Dit alles zodat een handjevol mensen er rijk van kan worden. Suriname verdient zelf namelijk nauwelijks aan deze mijnbouw, het grootste gedeelte verdwijnt naar China en Brazilië.

De terugweg, na een tijdje genieten van het uitzicht op de top, ging sneller en ruim voor de lunch waren we terug in de lodge. En daarna, uitgebreid de tijd om uit te rusten in de hangmat bij de rivier. Om 17.00 hadden we een afspraak met de lokale pijl- en boogmaker. Hij toonde ons hoe hun traditionele bogen gemaakt worden. Daarna mochten we het zelf ook proberen enkele pijlen op een doel te schieten. Paul liet zien dat hij het boogschieten niet verleerd was en mocht gelijk mee doen aan de volgende jacht …........ Na het boogschieten, diner en op tijd naar bed.

Dag 3

Vandaag hadden we een mooi programma. Een trip naar een mooie plek in de jungle, Makuba, waar we konden vissen, rusten, lunchen en … bubbelen in een grote sula (stroomversnelling). Na een boottrip van ongeveer 45 minuten, stopten we bij een kleine open plek aan de waterkant. Hier werden meegebrachte opbergboxen uitgeladen en kregen we een kleine hengel aangereikt om alvast aasvisjes te vangen. Het was namelijk wel de bedoeling dat we met vis terug gingen anders was er geen avondeten!! Gelukkig hielp een van de gidsen ons met het vangen van de aasvisjes. Dit bleek namelijk een iets lastiger klusje dan verwacht. Maar al snel hadden we voldoende gevangen om op jacht te gaan naar grotere buit.

Wij gingen uiteindelijk allebei mee met de lokale gids mee naar een stekkie waar het dieper was. Hier werden onze lijnen uitgezet. Al snel haalde Hilke een meerval uit het water, op tijd ook omdat aan zijn staart inmiddels een piranha had geknabbeld. Even later hadden we allebei een vis aan de haak. Paul een grote piranha, Hilke een flinke Anjumara. Deze laatste werd ter plekke gebakken en gerookt en smaakt erg lekker. Tijd om terug te varen, inmiddels was de lunch klaar en konden we een hapje eten. Na de lunch gingen we uitbuiken in de natuurlijke jacuzzi van de rivier. Heerlijk.

In de avond, na het avondeten, kregen we weer een Powerpoint-presentatie, deze keer over de flora en fauna van het regenwoud. Prachtige beesten die we helaas niet zouden zien. In een uitgestrekt junglegebied is het lastig wild spotten. Als het al aanwezig is, zou het ons al lang hebben horen aankomen en maken dat het wegkomt. Helaas!

Dag 4

Vandaag hadden we een jungletocht op het programma waar ons meer verteld werd over de natuurlijke apotheek en hoe met de bladeren van palmbomen draagmanden en dakbedekking gevlochten kon worden. Heel interessant. Ook Paul waagde een poging om te vlechten en dat ging hem niet eens zo slecht af. Na de lunch kregen weer een kans om extra energie te verbranden. Erg nodig, want we eten hier (zo lijkt het) de hele tijd. We gingen per boot naar een kostgrondje, maar dat stelde niet veel voor, bovendien was het bloedheet, dus mochten we (in de brandende zon) een uur lang in een kano terug peddelen.

Dag 5

Tijd om te vertrekken. Maar niet voordat we nog een uitgebreide toer door het dorp kregen met natuurlijk een bezoek aan de plaatselijke “pop-up” souvenirshop. Daarna een eenvoudige lunch en terug naar Paramaribo. In de Saramaccastraat maakten we nog een korte stop bij de hangmattenwinkel, want ja, wij willen nu natuurlijk thuis ook hangmatteren! En dan weer terug in “ons” hotel met een heerlijk bed, een warme douche … en schone kleren.

Morgen de laatste dag in Paramaribo, dan kijken we wat we mee kunnen pikken van Carifesta, een onregelmatig terugkerende culturele, feestelijke happening (http://nl.wikipedia.org/wiki/Carifesta ). Aan het einde van de middag gaan we naar de luchthaven en vliegen we 's avonds (middenin de nacht bij jullie) weer terug naar Nederland. Leuk dat jullie weer digitaal hebben meegereisd, tot de volgende reis!

Mo syi!

Hilke & Paul

======================

After a day of driving through the savanne in a jeep (nothing exciting to report) we started packing (max 8 kg luggage) for another 5 day trip into the interior, this time to the South: Palumeu.

Palumeu is a resort at the Tapanahony river and close to an indian village with Trio and Wajana Indians. Two different tribes that, despite their differences, live together peacefully. They also manage the lodge and take care of its guests. The money they earn is spent on the community. It has already paid for the school and a medical centre.

Day 1

At 09.45 hrs we left by taxi to Zorg & Hoop airfield, a large amount of all domestic flights depart from here. Once in the plane, with a minimum of space, it appeared that most passengers would be dropped of at another lodge. After that we were with only 4 people left going to Palumeu. After 1.5 hrs we landed at the lawn, sorry, airstrip of Palumeu. Espanyo, one of the local guides (a trainee) was already waiting for us. His mentor guide, Rodney, came along with us on the plane. We checked into our nice house by the river and after that we had a boat trip to a small island where we could swim, hammock and have lunch.

On the way back we stopped at the village and walked from there back to the lodge. In the village we saw how they make strings out of cotton and tasted the local beer, made of cassave. It looked like some sort of strawberry smoothie but actually tasted like sour milk ….......

Refreshed and relaxed we returned to the lodge for dinner. After dinner we had a presentation on the lodge and its surroundings. There is no wifi but they did give us a presentation in Powerpoint, imagine that, crazy! Tomorrow we will walk through the jungle to Poti Hill: a massive granite rock, more than 2,5 billion years old, rising above the trees.

Day 2

Today we would have to be at the jetty at 06.00 hrs. Instead we were still sleeping at that time because Paul did not set the alarm at 05.40 hrs but at 06.40 hrs. So at 06.15 hrs ….. knock, knock, sleepy heads, get out! Within 10 minutes we were ready to go. We first stopped at some rocks in the river where we had breakfast. After that we sailed on to a place to go ashore and from there walk to Poti Hill. Onze at the top we could look for miles into the distance: jungle everywhere, one big lump of broccoli!

The special thing about the jungle of Suriname is that it is part of the largest primal forrest in the world. Primal meaning unharmed. And hopefully that will be the case for a very long time.

A big threat however are the gold mines north of Palumeu. They destroy the forrest and leave a trail of “open wounds” (you could clearly see this from the sky). To get the gold to the surface they have to cut the trees and the soil gets flushed away leaving bare spaces where nothing can grow. The gold itsself is not found in lumps but has to be extracted with the use of mercury. This mercury eventually pollutes the soil and the water and by that also intoxicates the animals and the fish. So also the drinking water and the food for the tribes. And all that so that a few people can get rich …. And most of the earnings disappear to China and Brasil, not at all a good thing for Suriname.

The way back from the top went much faster and so we were back at the lodge in time for lunch. And after that …. hammocking time! At 17.00 hrs we had an appointment with the local bow and arch maker. He showed us how they make their traditional bows and we could try them ourselves ofcourse. Paul showed that he still masters this skill and got invited to the next hunting party. After that, dinner and to bed.

Day 3

Today a nice trip to a beautiful place in the jungle, Makuba, where we could fish, relax, have lunch and take a bath in the sula, a natural jacuzzi in a big rapid. After the boat trip of approx. 45 minutes, we stopped at a small beach. We unloaded the gear and boxes and started fishing for bait. Not an easy task and a responsible one, because no bait, no fish and so, no dinner! Lucily Espanyo helped us catching bait and soon enough we had caught enough to go fishing for the real deal.

We sailed of the a place where the river was deeper and started fishing, Very soon Hilke caught a catfish, and in time too because a piranha had already started eating at its tail. And not much later we both caught another fish: Paul a big piranha and Hilke a fat Anjumara. The anjumara was roasted and smoked on the spot and tasted delicious. Time to go back to have lunch. After lunch we took our bath in the jacuzzi, wonderful!

In the evening, after dinner, another Powerpoint presentation, this time about the flora and fauna of the jungle. Beautiful animals that we will not see ….... In a large forrest it is difficult to spot wildlife. And if it is there, it would have heard us long before we could see it and run away, pity!

Day 4

Again we went on a walk throught the jungle and we were taught about nature's medicine cabinet. Both the guides also showed us how they made a basket and braided roofing from palm leaves. Very interesting. And ofcourse Paul also tried and not a bad try either. After lunch another opportunity to burn energy. Very necessary because is seems like we are eating all the time. We went to a “kostgrondje”, a small piece of farmland for one family, by boat but it turned out to be a deserted one, and because it was very hot, we decided not to look for another one, but get into the canoes and paddle back to the lodge.

Day 5

Time to go. But not before we had another tour around the village which ofcourse ended at the local “pop-up” souvenir shop. After that a simple lunch and back to Paramaribo. There, in Saramaccastreet we stopped briefly at a hammock store, because we want to be able to go “hammocking” at home too!! Finally back at the hotel we enjoyed a good bed, a warm shower and clean clothes.

Tomorrow is our last day in Paramaribo. We will see what the Carifesta (http://en.wikipedia.org/wiki/Carifesta ) has to offer. At the end of the afternoon we will go to the airport and fly back to the Netherlands in the evening (in the middle of the night in Europe). We enjoyed making this report and loved that you travelled with us. Until the next time!