Finale

29 mei 2022 - Rome, Italië

Laatste dag alweer. We vliegen pas aan het eind van de middag dus we hebben nog een paar uur. En er is nog steeds (te?) veel dat we niet gezien hebben ... 😉

Eerst al het fruit dat we nog over hadden als ontbijt genuttigd en toen weer op zoek naar de dichtsbijzijnde fietsen. Die stonden praktisch om de hoek dus we waren al snel weer op weg. Naar de wereldberoemde Spaanse Trappen!

Het grappige is dat die trappen helemaal niets met Spanje van doen hebben. Ze zijn aangelegd om het lager gelegen deel met de heuvel en de daarop gelegen kerk & klooster te verbinden. Het hele project was een deal tussen de Fransen (die de kerk beheerden) en de Pauselijke staat. Officieel heet het hier dan ook "de trappen naar de kerk van de drie-eenheid van de bergen" (dat klinkt echt veel beter in het Italiaans: Trinita dei Monti). Het kreeg echter in de volksmond de naam Spaanse Trappen omdat het lager gelegen deel, Piazza di Spagna, het Spaanse plein, heet ...

Op dat plein, aan de voet van de trappen, ligt de mooie Fontana della Barbaccia, een fontein gebeeldhouwd door Bernini. En gelukkig weer helemaal gerestaureerd nadat een groep niet nader te noemen idioten deze "onder handen hadden genomen". Geen wonder dat ze in Rome zo blij waren met de overwinning van de voetbalfinale ... 😉

Na weer de nodige foto's te hebben genomen, zochten we een fijn terrasje op, aten en dronken we nog wat en liepen we voor de laatste keer naar "huis". Spulletjes gepakt, afwas gedaan, opgeruimd en even later de deur achter ons dicht getrokken. En gelukkig deze keer geen gedoe met gecancelde vluchten ...