Divine šŸ˜‡

28 mei 2022 - Rome, Italiƫ

Het gaat een goddelijke dag worden. Niet alleen qua weer; de zon schijnt weer volop, nadat er gisteren even een korte maar hevige regenbui overkwam tijdens het eten. Nee, vooral omdat de highlights van vandaag allemaal om God, goden en pausen draaien.

Op tijd opgestaan, "thuis" ontbeten (gisteren tussen de bedrijven door ook nog even naar de markt geweest) en daarna weer aan de wandel gegaan. Het was heerlijk rustig op straat en nog niet al te warm, heerlijk! Ruim een kwartier later stonden we op het plein voor het Pantheon. Een indrukwekkend gebouw. En dat mag ook wel, het is tenslotte een tempel voor Ć lle goden: Pan is Grieks voor iedereen en Theon voor goden. Het is heel ingenieus gebouwd, zelfs aardbevingbestendig en het is het enige gebouw dat nog steeds dezelfde functie heeft als waarvoor het oorspronkelijk gebouwd werd.

Op het plein ervoor staat een flinke fontein met obelisk en daarachter ... staat nog 1 van de 3 overgebleven originele nasoni, eentje met 3 drakenkoppen šŸ‘ Die dus ook even op de kiek gezet en toen door. We hebben tenslotte nog heel wat voor de boeg.Ā

We zijn zo langzamerhand het lopen wel een beetje moe aan het worden, dus "fiets-app" gedownload en op de elektrische fiets naar de Sint Pieter gefietst. Beetje wennen aan het verkeer maar de bus/taxibaan is een perfect fietspad šŸ˜… Binnen 10 minuten waren we weer de rivier over en parkeerden we de fiets in de buurt van het SP-plein.

Er stond een behoorlijk lange rij voor de ingang van de Sint Pieter, die echter verbazingwekkend snel opschoot. Net op het moment dat we het toch wel erg warm kregen, konden we door de security. Dan nog een stukje lopen, weer trappen op en in het voorportaal van de basiliek melden wij ons voor de rondleiding met gids. Na een kwartiertje kwam gids Volodymyr (een OekraĆÆense vluchteling) en gingen we de grootste kerk ter wereld in. Er valt zoveel over te vertellen, dat ik jullie maar beter naar Wikipedia kan verwijzen šŸ˜‰ Twee dingen wil ik hier wel noemen: deĀ PietaĀ van Michelangelo. Zo adembenemend prachtig en dan te bedenken dat hij pas 23 jaar oud was toen hij dit beeld uit het marmer hakte. Daarnaast nog de speciale Heilige Deur. Deze is normaal gesproken dichtgemetseld. Maar aan het begin van een Jubileumjaar (dat was ooit iedere 100, toen 50 en nu 25 jaar) wordt dezeĀ opengebroken en mag iedereen daarĀ doorheen naar binnen. Naast al deze bijzonderheden vinden er ookĀ gewoon kerkdiensten plaats en kunnen mensenĀ daar ook trouwen en kinderen laten dopen. Al met al zeer indrukwekkend!

Na de rondleiding was het nog flink doorlopen naar de Vaticaanse musea en de Sixtijnse kapel. Die konden we gelukkig op eigen houtje en tempo verkennen. De plafonds alleen al zijn de moeite waard. Wat zijn de schilders en beeldhouwers van die tijd enorm productief geweest, vooral Bernini is niet te missen. Je krijgt meteen de neiging om alle boeken van Dan Brown weer te gaan lezen nu je er een beetje beeld bij hebt ... šŸ˜Ā

Na al die indrukken in het museumcafĆ© even een kop koffie, thee en wat zoetigheid genuttigd. Iets eerder op de ochtend bestelden we ongeveer het hetzelfde in een cafĆ© vlakbij de Sint Pieter. Dat kostte daar een shocking ā‚¬ 33,--, hier kostte het ā‚¬ 5, -- ..... Hoe dan? šŸ˜³

We besloten rustig terug te lopen naar onze wijk om op tijd wat te eten omdat we morgen op de laatste dag ook nog wat willen zien en er dus op tijd uit moeten. Na het eten nog wat rondgelopen, een ijsje gegeten enĀ flesjes gevuld. Alweer een hele fijne dag!

Fotoā€™s

1. Wies:
    28 mei 2022
    Wow, zulke (kwalitatief) goeie foto's ! En mooi verhaal weer!
  2. Gerry Buijel:
    Top!!!
  3. N.M. Ferreira:
    29 mei 2022
    Je had Dan Brown zijn boek als gids kunnen gebruiken ;)
  4. Hilke & Paul:
    Ha ha ha ... inderdaad!
  5. Peter:
    29 mei 2022
    Weer ein moeij verheugde. Weit neet ofse ut nog begrieps Hilke šŸ˜‰
  6. Hilke & Paul:
    Natuurlijk wel ....
  7. Peter:
    29 mei 2022
    Weer ein moeij verheulke.
  8. Machteld:
    29 mei 2022
    Allemachtig prachtig weer. Mooi reisje geweest. Super.
  9. Annemarie:
    30 mei 2022
    als jullie terug zijn nieuwe wandelschoenen zeker
  10. Hilke & Paul:
    Yep ;-)