Wandelen & Fietsen

27 mei 2022 - Rome, Italië

Eerste nacht is altijd een beetje wennen en deze keer ook een stuk korter dan gepland, maar dat hoort erbij. Dus na een relatief korte nacht opgestaan, ontbeten en plannen voor de komende dagen gemaakt. Vandaag op het programma: de Engelenburcht en een fietstocht.

Ons appartementje ligt middenin de wijk Trastevere, wat letterlijk vertaald, "over de Tiber" betekent. Dus aan de overkant van wat vroeger en nu het centrum was/is. Volgens huisbaas Antonio is Trastevere "een dorp in de stad". En dat klopt wel. Het is een wijk vol kleine, mooie straatjes, gezellige terrasjes en schilderachtige plekjes. We wandelden er op gemakkie doorheen, langzaam maar zeker richting de rivier, de Tiber. Het was dan weliswaar 30 graden, maar het voelde heerlijk aan. Na een mooie wandeling langs en over de Tiber (een paar keer) gingen we de Engelenbrug over naar de Engelenburcht.

Dit complex heeft door de eeuwen heen verschillende functies gehad. Het begon als een mausoleum voor Hadrianus, ja inderdaad, dezelfde die lang geleden de muur in Noord Engeland heeft laten bouwen, daarna was het de schuilplek voor de paus bij dreigend gevaar en tegenwoordig is het een museum. Vanaf het dakterras heb je een prachtig uitzicht over de stad. Meer info: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Engelenburcht

Buiten de burcht was er een optreden van een groep hoornblazers, leuk om even aan te horen en te bekijken. We liepen rustig verder, staken we de rivier over en gingen richting de opstapplaats voor onze fietstocht. Eerst maar eens langs de wereldberoemde Trevi-fontein. Wat een drukte! Iedereen wil hier foto's nemen (vooral selfies, wij ook 🙂) en een muntje in het water gooien. 1 muntje betekent dat je ooit weer terug komt, 2 muntjes dat je een romance beleeft en 3 muntjes dat je gaat trouwen ... Ieder jaar wordt er een slordige 1,5 miljoen euro in de fontein gestort en al dat geld gaat naar het goede doel.

Hierna even heerlijk wat gegeten en toen richting de fietsen. Wat een ontzettend leuke avond was dit. Ruim 4 uur lang met een leuke groep mensen en een top gids langs alle bezienswaardigheden van de stad fietsen. Wel met diverse omwegen om de hordes Roma-supporters op weg naar de huldiging te ontwijken, maar fantastisch. Slingerend door de straatjes, af en toe flink in de remmen en dan weer tempo maken naar de volgende mooie plek. Halverwege pauzeerden we bij een klein, maar heel fijn restaurantje waar we heerlijke antipasti (zeg maar: Italiaanse tapas) aten en lekkere wijn dronken. Dikke tip voor iedereen die een keer naar Rome gaat, boek een avond-fietstoer!

Tegen half twaalf waren we terug op de opstapplaats, vervolgens ruim een half uur terug wandelen naar onze wijk, waar we om de hoek van "ons huis" op een terrasje nog wat dronken.

Wat een fijne eerste dag!

1. Ria:
    27 mei 2022
    Prachtige foto's en veel plezier
  2. Machteld:
    Leuk! Ik geniet mee.
  3. Annemarie:
    Klinkt weer super
  4. Jose:
    27 mei 2022
    Haha, het verhaal over de betekenis vd muntjes hebben wij anders gehoord, 3 muntjes is dat je terug komt met andere geliefde.
  5. Rob:
    Leuk verhaal zeg!
    En trastevere is een mooie plek om te zitten😊👍
  6. Leonie Born:
    27 mei 2022
    Sounds like great day. My daughter and hubby were just there a week ago. Sorry you missed them.
  7. Hilke & Paul:
    Oh, that's a pity ... But indeed, it was a great day 🙂