Tot slot

15 augustus 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

De laatste dagen (en nacht) brachten we door in Pilanesberg, een park in Zuid Afrika. Een prachtige plek, waar we in korte tijd heel veel zagen met als uitsmijter een luipaard - altijd de moeite waard! Een mooie afsluiter van weer een inspannende, bijzondere en fantastische reis. Als "toegift" hebben we nog een paar video's geplaatst en een fotoalbum gewijd aan de wegen en campsites.

Mochten al deze verhalen, foto's en video's jullie reislust hebben aangewakkerd dan bij dezen een paar (al dan niet) nuttige tips:

• Als eerste en belangrijkste: zorg dat je altijd ruim voldoende water (minstens 20 liter) bij je hebt en drink ook als je geen dorst hebt, uitdroging ligt altijd op de loer. (Hoe weet je dat je uitgedroogd bent? Je "serious business" is dan geel van kleur ...);
  • Sla behalve verse spullen ook zaken in als pasta, blikgroente, noodle-soepjes, chocolade en gehaktballetjes in saus in. Snel klaar en je hebt altijd iets te eten (ook als je al honderden kilometers geen winkel meer hebt gezien);
  • Geef alles een vaste plek in de auto - scheelt veel (echt heel veel!) zoektijd
  • Besef dat na een paar dagen je kleding vuil en stoffig is, naar rook ruikt ... of allebei. Het helpt om daar alvast aan te wennen!
  • Zorg dat je altijd contant geld hebt (ook al zegt "men" dat je met visa kunt betalen)
  • Besef dat douanebeambtes het concept "humor" niet kennen ...
  • Wees geduldig en stel verwachtingen altijd naar beneden bij ;-)
  • Wilde dieren kijken in de bush is net als vissen, soms zit het mee, meestal niet. En je moet maar net mazzel hebben: je kijkt naar links terwijl rechts van je leeuwen lopen (het gebeurt);
  • Kom je tijdens een wandeling wilde dieren tegen, bedenk dat dit: kijk luipaarden niet in de ogen, ren niet weg voor leeuwen, loop uitsluitend langzaam achteruit, en ren zigzaggend weg bij nijlpaarden, krokodillen en buffels. En het allerbelangrijkste: zorg dat er in de groep minstens een of twee zijn die langzamer rennen dan jij.
  • Laat nooit je schoenen buiten de tent staan als je gaat slapen. Hyena's en honeybadgers (dassen) kunnen ermee vandoor gaan of het wordt een nieuw huis voor slangen, spinnen of schorpioenen.
  • Vreemdelingen zijn gewoon vrienden die je nog niet eerder ontmoet hebt.
  • Leer een paar woorden in de taal van de streek / het land (hallo, hoe gaat het, alstublieft, dank je wel): het doet wonderen.
  • Schiet alleen maar plaatjes, laat uitsluitend voetafdrukken achter, deel je ervaringen en vooral ... geniet van ieder moment, de slechtste worden later vaak de mooiste verhalen!

Tot slot de statistieken van de afgelopen weken (20/7 tot en met 16/8):

4.802 pageviews

713 bezoeken

6.73 pagina's per bezoek

37,87 % nieuwe bezoekers

waarvoor wij ons zeer hooggeëerde publiek enorm bedanken. We hebben weer genoten van alle reacties en "likes". Tot een volgend avontuur!

===

The last two days (and 1 night) we spent in Pilanesberg, a park in South Africa. A beautiful place where we saw a lot of big animals and - to top it off - just before sunset we saw a leopard: always worth the while! A nice ending to a very special journey. Finally we uploaded a few videos and a photo album on roads & campsites to give you an even better idea of what we experienced.

Just in case all our stories, pictures and videos have inspired you to go traveling as well we summed up some advice:

• First and foremost: always carry more than enough fresh water (at least 20 liters) and also drink when you are not thirsty (you can get dehydrated in no time);
  • Stock up not only on fresh food but also on canned stuff and pastas. It can take days before you see another supermarket.
  • Realize that after a few days you have clothes that are dirty & dusty, smell of smoke ... or both. You better get used to that!
  • Always carry enough cash (even though you have been told that you can pay with Visa)
  • Be aware that customs officers don't know what "humor" is ...
  • Be patient and adjust your expectations (it saves disappointments ;-)
  • Game driving is like fishing: sometimes you are lucky, most of the times you're not;
  • When on a game walk: don't look leopards in the eyes, don't run away from lions, just retreat slowly and the most important thing: make sure there are at least 2 people in the group who run slower than you do.
  • Never leave your shoes outside the tent. Hyenas and honeybadgers love them and snakes, spiders and scorpions will hide in there.
  • Strangers are just friends you haven't met yet!
  • Learn a few words in the language they speak there (hello, how are you, thank you, please): it will work wonders.
  • Shoot nothing but pictures, leave nothing but footprints and share your stories. Enjoy every new experience, especially the bad ones, they will make for a great story ... one day!

Finally the statistics of our travel blog (18/7 tot en met 14/8)

4.802 pageviews

713 visits

6.73 pages per visit

37,87 % new visitors

for which we thank our audience. We enjoyed all your comments and "likes". Until next time!

1. Yvon Eberson:
    15 augustus 2015
    Bedankt dat we weer mee hebben mogen genieten van jullie geweldige reis. Mooie verhalen en mooie foto's.
  2. Riek:
    15 augustus 2015
    Fijn dat jullie er zo van hebben genoten, en ons hebt laten meegenieten.
  3. Truus Tol:
    15 augustus 2015
    Bedankt voor alle moois wat hebben mogen lezen,
    en bekijken,door de foto,s geeft het meer gevoel dat je
    bij bent,al is het ook op afstand.
    Dank jullie beide,hopelijk tot een volgend keer!
  4. Annemarie:
    15 augustus 2015
    het was weer super leuk, interessant, vol humor, soms ook niet, maar vooral erg bedankt dat ik mee heb mogen reizen op deze manier xxxx
  5. Machteld:
    16 augustus 2015
    Lieve Hilke en Paul, wat een geweldig avontuur weer. Prachtig beschreven en geweldige foto's. Altijd positief en niet uit het veld te slaan, wat er ook gebeurt! Wat een bewondering heb ik voor jullie. Ook deze reis lijk ik bijna zelf te hebben meegemaakt door jullie prachtige verhalen en foto's. "Lijk" en meer zal het ook nooit worden. Ik heb er zelf absoluut het lef niet voor! Ik begeef me liever over wat meer gebaande paden, zal ik maar zeggen :-) Dank dat ik toch, vanaf mijn luie stoel in mijn "luxe" huisje, mee heb mogen leven met jullie. Jullie zullen er wat langer voor nodig hebben, maar ik zit er al weer klaar voor: jullie volgende reisavontuur! Hoop jullie gauw weer te zien! Heel veel liefs vanuit Leiden.
  6. Arina:
    16 augustus 2015
    Mooi reisverhaal! Geweldig dat jullie deze ervaring gedeeld hebben! Weer een mooie ervaring rijker! De wereld heeft zoveel moois te bieden en daarvan hebben we nu een stukje mogen meemaken via jullie.
    Veel plezier met nagenieten van jullie mooie reis!
    Liefs xx, Rogier & Arina