Hot pot spot

2 augustus 2014 - Hofsós, IJsland

02-08-2014 Dag 8

I de superlatief -  zelfst.naamw. (m.)

Uitspraak:  ['sypərlatif]

Verbuigingen: superlatieven (meerv.)

vorm van een bijvoeglijk naamwoord die de hoogste graad aanduidt - taalkunde

Voorbeeld:

`De superlatief van 'hoog' is 'hoogst'.`

Synoniem:

overtreffende trap

je uiten in superlatieven

(zeer lovend zijn (over iets))

====================

Superlatief is wel het juiste woord om IJsland te omschrijven, mooi, mooier, mooist. Na iedere bocht weer een prachtig uitzicht. Het landschap is ieder half uur anders. Van hoge rotsen naar diepe dalen, van fjorden naar de zee, van weiden naar stranden. Prachtig, prachtig … prachtig. En dan hebben we, volgens de Lonely Planet, nog niet eens het mooiste gezien.

Het was een behoorlijk koude nacht (ook al waren we door 4 caravans ingebouwd); volgens de dame in het hotel waar we hebben ontbeten, had het zelfs gevroren. Gelukkig hebben we goede matten, slaapzak én dekbed en hebben de nacht goed doorstaan.

Na een laatste blik op de West Fjorden trekken we door naar het noordelijk deel van IJsland met als eindbestemming van de dag: Hofsós. De reden is dat hier een prachtig gelegen zwembad met hotpot is, een natuurlijke warmwaterbron van +/- 38 graden Celcius, die we graag wilden bezoeken. Algemene info (inclusief hotpot-etiquette en wasritueel): http://www.xor.org.uk/travel/iceland2009/20090830.htm

In IJsland is dit eigenlijk dé hangplek voor de hele familie. Mensen gaan er in het weekend vaak met z’n allen heen (ook de pubers) en door de week meteen even na werk of school. En het belangrijkste is natuurlijk dat je daar op de hoogte raakt van de laatste roddels.

Het was (alweer, gaap!) een mooie reis. Onderweg stopten we voor koffie en, en passant, keken we over de schouders van een bus Amerikaanse toeristen mee naar het begin van een kleine demonstratie van 4 ruiters en hun IJslandse paarden.

De camping in Hofsós was snel gevonden – de nederzetting heeft maar liefst 6 straten; we plaatsten de tent op een beschutte plek en reden vervolgens naar het zwembad. Het water was heerlijk en het uitzicht wederom prachtig. Even lekker bijkomen, reiniging van lichaam en ziel ...

==============

02-08-2014 Day 8

Superlative

Line breaks: su|per¦la|tive

Pronunciation: /suːˈpəːlətɪv  'sjuː-/

ADJECTIVE

1 Of the highest quality or degree:a superlative piece of skill

=============

Superlative is the right word to describe Iceland: good, better, best. After every corner again another great view. The scenery changes every half hour. From high cliffs to steep valleys, from fjords to the sea, from meadows to beaches. Wonderful! And, according to the Lonely Planet the best is yet to come.

It was a very cold night – the lady in the hotel where we had breakfast told us that it had been freezing. Luckily we have good matrasses and sleeping bags and had no problem at all.

After one last look at the West Fjords we travelled further to the Northern part of Iceland. Today we planned to go to Hofsos. The reason for that is that they have a great swmming pool and hot pot, a natural well with warm water, 38 degrees Celcius. And ofcourse we wanted to dive in …

It was (again, yawn) a beautiful trip. Along the way we stopped for coffee and watched part of a horse riding demonstration with Icelandic horses.

We soon found the camp site in Hofsos (there are at least 6 streets), put up the tent and went to the swmming pool. The water was great and the view wonderful. A nice way to relax and end the day. More info: http://www.xor.org.uk/travel/iceland2009/20090830.htm