On the road

1 augustus 2014 - Hólmavík, IJsland

01-08-2014 Dag 7

Heerlijk geslapen in de tent. Geen last van wind of lawaaierige buren. Hooguit het ochtendzonnetje dat de tent té snel verwarmde (snel naar buiten!). Vandaag zou een reisdag worden, de laatste door de mooie West Fjorden.

Paul begon met het bakken van spek en een omelet en op ons gemak genoten we van ons ontbijt voor de tent. Daarna inpakken en wegwezen.

Zoals iedere roadtrip duurt het een paar dagen voordat alles een vaste plek heeft. De eerste dagen zoeken we ons suf naar dingen die we net nog gezien hebben, maar die, net als we ze nodig hebben, plotseling verdwenen zijn. Dus hebben we even de tijd genomen om wat meer “structuur” aan te brengen (soms is dat erg handig). “Ordnung must sein”.

Ruim na 11.00 uur vertrokken we naar onze eerste bestemming Isafjördur. Naar de plaatselijke bakkerij voor een kop koffie met wat lekkers erbij, want daar zijn ze hier erg goed in, in het bakken van lekkere gebakjes e.d.. Onderweg natuurlijk weer regelmatig gestopt voor de mooie uitzichten – om te lezen is dat vast “boring” maar in de werkelijkheid verveelt dat nooit. Deze keer ging de reis langs de noordelijke fjorden met regelmatig uitzicht op de overkant, het onbewoonde noordelijkste schiereiland van IJsland, Hornstrandir. Een groot natuurreservaat, verlaten sinds 1975 (op de foto’s is dat het gebied met de besneeuwde toppen op de achtergrond), waar vooral veel wandeltrektochten worden gemaakt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hornstrandir  We stopten nog even bij het Arctic Foc Centre (waar we even met een “weesvosje” speelden) en bij Likli Baer waar een aantal zeehonden permanent bivakkeert.

Na ongeveer ¾ van onze dagreis stopten we om 3 liftende studenten uit Denemarken mee te nemen. Ze stonden al een paar uur te wachten op een lift. Nu was onze auto al redelijk vol, maar met een beetje goede wil lukt veel, dus lukte het om voor hun, met wat duw- en trekwerk, genoeg ruimte te creëren. Na het bereiken van onze plek voor de nacht: Homlavik, namen we afscheid van de jongens. Al snel vonden we de camping, konden een redelijke plek vinden, plaatsten de tent en vervolgens gingen we een lokaal restaurant binnen om te eten het verslag te schrijven. Helaas, geen wifi hier en de enige uitbater die het wel heeft, was net gesloten ……….. Maar de techniek staat voor niets dus even het mobieltje omgebouwd tot draagbare hotspot et voilá!

=======

01-08-2014 Day 7

A wonderful night in our tent. No wind, no noisy neighbours. Only the morning sun made that it was soon too hot to stay in the tent. Today would be alla bout getting to the other side of the beautiful West Fjords. Paul started a great breakfast with bacon and omelet and after that we packed and took off.

As with every roadtrip it takes a few days beofre we are settled and everything has its place. The first days we are constantly looking for things we just saw and right at the moment we need it, are gone again. So we took some time to get organised.

Well after 11.00 we left for Isafjördur. To visit the local bakery for a cup of coffee and some sweet pastry, they are very good at that in Iceland. And ofcourse we enjoyed the wonderful scenery, again (this may sound boring but in fact you never get tired of it). We drove along the northern fjords with a view on Hornstrandir, the most northern peninsula of Iceland. This is now one big nature reserve, since 1975 nobody lives there anymore (on the pictures you can see the snowy tops in the background).

After ¾ of today’s stretch we stopped to board 3 hitchhiking students from Denmark, they tol dus they had been waiting for hours … We dropped them of at Homlavik, where we spend the night. Soon we found the camp site, put up our tent and went to a local restaurant for dinner and writing our report.