Tallinn

8 augustus 2021 - Tallinn, Estland

Het Hansa Hotel in Tartu is een bijzonder hotel. Kruip door, sluip door, trap op, trap af, hoekje om en dan weer een nieuwe gang door ... Maar wacht, we kunnen ook buitenom, door de pub in de achtertuin en dan via de buitentrap en het rookterras ... We vinden iedere keer weer een nieuwe weg naar de kamer. Het is er een beetje oubollig ingericht maar wel knus. En alle kamers hebben de naam van de oude Hanzesteden. Wij slapen in Elburg, dat kan geen toeval zijn 😂

Heerlijk geslapen en ontbeten en weer uitgerust op weg naar het noordelijkste punt van deze reis: Tallinn, de hoofdstad van Estland. Estland is trouwens net ietsje groter dan Nederland, maar heeft slechts 1,3 miljoen inwoners, alle ruimte dus. Net als de andere Baltische staten kent het een roerige geschiedenis en is het afwisselend in Zweedse, Deense, Poolse, Duitse en Russische handen geweest. Vooral die laatste twee hebben de laatste eeuwen vrijwel continu om dit gebied, vooral het noorden, gestreden vanwege de strategische ligging. Maar na al die overheersing besloten zij het heft in eigen hand te nemen en sinds de laatste onafhankelijkheid, inmiddels 30 jaar nu, heeft het hard gewerkt aan vooral technologische ontwikkeling. Zo is bijvoorbeeld Skype hier "uitgevonden" en als buitenlander kun je zelfs een Estse digitale identiteitskaart aanvragen ...

Onderweg naar Tallinn, over een trouwens best goede snelweg, passeren we het geografische "Middelpunt van Estland". Diezelfde snelweg wordt aan beide kanten door netten afgeschermd. Al snel blijkt dat we door "Eland-gebied" rijden, om de zoveel kilometer staan er zelfs elanden op de weg geschilderd als waarschuwing.

Na krap twee uur rijden bereiken we het hotel in Tallinn. Het is even manoeuvreren en draaien/keren want een aantal straten om het centrum heen is afgezet voor de Iron Man triathlon die hier dit weekend gehouden wordt. Uiteindelijk zijn we net op tijd om Sifan Hassan de tien kilometer race te zien lopen en op legendarische wijze goud te zien winnen.

Daarna, hup, niet langer gedraald, de stad in. En wat een leuke en alweer fotogenieke stad is het! Het miezert een beetje (arme Iron Manners), desondanks is het fijn om er rond te wandelen. De inwendige mens riep en wij stonden net voor Olde Hansa, een middeleeuws restaurant. Met echt heerlijk eten en bediening met humor. En ook hier weer volop verwijzingen naar het Hanzeverbond. Echt bijzonder dat dat handelsverleden hier nog zo levendig wordt gehouden, zeker in vergelijking met Nederland, waar het nauwelijks nog leeft.

Daarna nog even rondgewandeld, de Hare Krishnas kwamen ook nog langs (dat die nog bestaan ...) en terug naar het hotel. Morgen verder op verkenning in de stad.

We kunnen het niet laten: fan als we zijn van het concept Free Walking Tour - die overigens altijd eindigen met het geven van meer fooi dan een "officiële tour" kost 🙂 - zorgden we dat we op tijd op het verzamelpunt van de walking tour waren. Met een behoorlijk international gezelschap gingen we met gids Heli op pad. Wat een geweldige gids! Vol met feiten, verhalen, meningen en enorm veel humor. Achteraf bleek dat ze ook aan stand up comedy doet, naast haar baan bij een filmproducent. Dat verbaasde ons niet 🙂

De tour gaat door bijna heel oud Tallinn, van het hoger gelegen Toompea waar vroeger de adel woonde, over de stadsmuren naar het lager gelegen deel dat gewoon het "lager gelegen deel" heet en waar de handelaren en vaklieden woonden.

Tallinn (de naam is afgeleid van Taani Linn = Deense stad) is pas sinds de eerste onafhankelijkheid in 1918, de officiële naam van de stad. Daarvoor heette het eeuwenlang Reval. De naam Reval komt volgens overlevering van een moment waarop er gejaagd werd op herten op deze heuvel. Op een gegeven moment sprong een ree uit doodsangst over de klif zijn dood tegemoet, ergo "ree-val" (hier werd heel lang Nederduits gesproken) en staat het nu symbool voor "liever strijdend ten onder dan opgeven" .... Een motto dat ze hier koesteren (spoiler: dit is dus niet echt waar maar wel een mooi verhaal 😉, voor de echte herkomst: klik op Tallinn aan het begin van deze alinea). Het hertje heeft in ieder geval wel een standbeeld in het hart van de stad gekregen.

Na afloop dronken we nog een bakkie op Raekoja Plats (het grote plein) en daarna wandelden we richting de haven, naar Patarei. Patarei is het voormalige fort, gebouwd door de Russische tsaar Nicolaas I als verdedigingswerk. Toen Estland onafhankelijk was voor heel even, is het in gebruik genomen als gevangenis. Maar tegenwoordig is het vooral bekend als de plek waar de Sovjet-communisten alles en iedereen die tegen hun doctrine was, opsloot, martelde en uiteindelijk óf executeerden óf naar de Gulags in Siberië verbanden. Het is nu een museum met een permanente expositie over de geschiedenis van het communisme in het algemeen en die van deze plek in het bijzonder. Naast deze plek kun je ook het Viru Hotel bezoeken, in dit hotel hield de KGB kantoor op de 23e verdieping en luisterden ze alle (buitenlandse) gasten af. De informatie werd dan weer gebruikt om mensen op te pakken en naar Patarei te brengen. Het bestaan van die verdieping werd in die tijd ontkend maar na de val verliet de KGB in allerijl Estland en liet alle inboedel en apparatuur achter .... Waarna de waarheid natuurlijk aan het licht kwam. In Estland kom je niet gek veel verwijzingen naar het bezetting door de Sovjet Unie tegen, ze kijken liever naar de toekomst (aldus Heli) maar dat het verschrikkelijke tijden waren, is wel duidelijk.

En zo valt er nog heel veel meer leuks, interessants en schokkends te vertellen over de geschiedenis van deze stad. Het verhaal is echter al lang genoeg ....

Bezoek deze stad, doe deze tour, bezoek Virus Hotel en/of Patarei, je zult er geen spijt van krijgen. Echt de moeite waard, een dikke aanrader!

1. Jose:
    8 augustus 2021
    Ik heb ook goede herinnering aan Talinn, maar jij hebt meer inhoudelijke informatie verzameld en blijft je ook bij... Net als Google 😏
  2. Truus Tol:
    9 augustus 2021
    Mooie gebieden ,veel te zien en lezen .
    Je hebt er wel even voor nodig!
    Geen probleem het regent toch de hele dag !
  3. Astrid:
    10 augustus 2021
    Weer een super interessant verhaal en mooie foto's.
  4. Sophiene:
    12 augustus 2021
    Leuk! Estland is heel ver met e-government. Bijna alles wat met overheid te maken heeft gaat online in Estland. Ze hebben op Aruba ook lezingen hierover gegeven. Erg interessant.