Wandelmoeheid 😉

17 mei 2024 - Ranohira, Madagaskar

Wat wij "The middle of nowhere" noemen, heet het Andringitra-massief en, zoals gezegd, het is nogal een toer om er te komen. Het wordt dan ook niet door veel reizigers bezocht. Maar het kamp waar wij zijn, is de moeite waard; het begint al met een prima diner op de dag van aankomst. We kregen ook een prima hut, nadat bij de eerste, die een stuk minder comfortabel was, de electriciteit niet goed werkte. Op veel locaties in Madagaskar is het trouwens tobben met de electriciteit, óf het valt regelmatig uit óf het wordt op meerdere momenten op de dag en nacht uitgeschakeld (want ook erg duur).

Volgende ochtend gingen we op pad voor een wandeling van ca. 6 uur. Na een paar honderd meter bleek dat de bestemming de zogenaamde Chameleon's Peak was. De naam verraadt het al: een flinke bult (waarvan de top inderdaad veel weg heeft van een kameleon) moest beklommen worden. Inmiddels voelen we de "klim-uren" al aardig in de benen, dus we kozen voor een alternatief circuit, gewoon door het bos, langs de "natural swimming pool" en door het dorp weer terug. Evengoed nog regelmatig klauteren en we waren alsnog ruim 4 uur onderweg, maar de route was een stuk beter te doen. Dan maar een foto van de Chameleon op afstand. Helemaal goed!

We zijn in het gebied dat gedeeld wordt door mensen van de Betsileo- en de Bara-stam. Dat kun je goed zien aan de huizen in de dorpjes. De Betsileo bouwen huizen om daar te blijven wonen, dus van steen en vaak minstens twee verdiepingen hoog terwijl de Bara, omdat zij een nomadische stam zijn en regelmatig verkassen, vooral kleinere huizen van klei/leem bouwen. Overdag zijn de ouders op het land aan het werk en dus zie je dan voornamelijk kinderen en oude mensen in de dorpjes.

We zijn net na de middag terug in ons kamp. Rest van de dag besteedden we aan wat lezen, foto's uitzoeken voor als we weer online kunnen, relaxen en gewoon genieten van het uitzicht vanaf het terras. Het is tenslotte vakantie 😁

Volgende dag weer terug richting "civilisation", de RN7 weer op en verder zuid-westwaarts. Onderweg kwamen we Brad, die we bij Tsingy hadden ontmoet, weer tegen. Hij legt een groot deel van zijn reis fietsend af 💪 We blijken vanavond in hetzelfde hotel te zitten dus meteen afgesproken samen te eten en bij te praten.

In Ihosy even gestopt om te tanken, te pinnen en te lunchen en daarna door naar Ranohira. Het landschap wordt steeds droger, de bergen werden heuvels en uiteindelijk verdwenen ook die. We rijden over het Ihorombe plateau dat veel weg heeft van een savanne. Zonder 1 enkele nederzetting in zicht. Al kilometers lang rijden we achter een andere auto aan die om de 10 minuten stopt om water bij te vullen ... Diverse malen hulp aangeboden maar was niet nodig, hopelijk hebben ze het gered.

Het landschap is inmiddels weer iets veranderd, nog steeds veel grasland maar vooral met heel veel indrukwekkende rotspartijen, op deze plek krijgen we "Lion King vibes" (maar dan zonder de leeuwen 😉).

In de middag komen we aan in Ranohira. Leuk hotelletje met kleine bungalows, hier kunnen we het goed twee nachten volhouden. Tegen half 5 gaan we weer op pad om de zonsondergang bij La Fenêtre d'Isalo te bewonderen. Daar komen we naast Brad, ook Marleen & Jean, die we in Ranomafana hadden ontmoet, weer tegen. Dat is ook het leuke van rondreizen: de andere reizigers. Verhalen en ervaringen uitwisselen, tips geven, altijd leuk!

We maakten een paar mooie foto's en genoten van de prachtige vergezichten. Mooie dag weer!

1. Annemarie:
    17 mei 2024
    Weer een hele belevenis. Maak t niet te gek lieve zus met al dat gewandel. Beetje zuinig zijn op jezelf Xxxx. Geniet van de reis/vakantie
  2. Marleen & Jean:
    17 mei 2024
    Heerlijk om jullie alsmaar tegen te komen, maar nog leuker om ook je gedetailleerde reisverhalen te lezen tesamen met Paul's prachtige foto's! Ik kijk er nu al naar uit om straks bij thuiskomst ook jullie andere avonturen te mogen lezen! 👍
  3. Rob:
    Heel veel moois!! 😊
    (Moet denken aan mijn eerste keer Schotland, na elke bocht, hoek of heuvel was er weer een mooier uitzicht😃.) ik had toen de neiging er steeds op te proosten 🥃
  4. Murielle:
    17 mei 2024
    Het is wel echt een waanzinnig fotogeniek eiland. Die kleuren!
  5. Wies Rietman:
    29 mei 2024