Ranomafana

13 mei 2024 - Ranomafana, Madagaskar

Het is Moederdag 😞 Normaal niet iets dat we uitgebreid vierden, maar vandaag in Mamagaskar staan we er wel even bij stil 🌹

Het is koud en bewolkt als we Antsirabe uitrijden. En niet veel later gaat het nog miezeren ook. Maar het uitzicht blijft adembenemend mooi en dat zou de rest van de dag zo blijven; zeker toen tegen de middag de zon ging schijnen.

We kwamen aan in Ambositra en overlegden even met George wat het plan werd. Andy kwam toevallig langslopen en vertelde over de zondagse rodeo. Wat bleek? Hij is een soort regionale beroemdheid als het gaat om deze rodeo, we moesten zijn stadion bezoeken en zeker niet de toeristische variant in de stad zelf. Zo gezegd, zo gedaan. Het was weliswaar een kwartier hotsebotsen in de auto en nog eens een half uur bergop sjouwen, maar goed, het zou de moeite zijn.

Eenmaal daar vertelde hij dat dit zondagse gebeuren traditie is bij de Betsileo, de stam in dit gebied. Iedere zondag, na de kerk, komen de jongens met stokken naar dit "stadion", gaan dan een beetje Zebu's (stieren) opjutten en de echte durfals proberen om zijn "bult" te blijven hangen. Die jongens die dat lukt, zijn verzekerd van aandacht van de meisjes (die ook massaal hier naartoe komen) omdat zij bewezen hebben "man" te zijn. Een soort huwelijksmarkt zeg maar. Het is een hele happening met kraampjes met eten en drinken erbij. Bijzonder om mee te maken.

Na dit schouwspel een tijdje te hebben bekeken (en ook veel bekijks te hebben gekregen, want.. "huh, wat doen die hier?") teruggelopen, lekker geluncht en nog wat rondgelopen bij de winkeltjes met houtsnijwerk (daar staat deze stad bekend om) en vervolgens door naar Ranomafana. Een hele rit nog, maar ook hier weer, continu afwisselend mooie landschappen (we rijden over de "hauts plateaux") en kleurrijke dorpjes, waar het kennelijk wasdag is, want overal wordt gewassen en hangt was te drogen.

Na een beetje onrustige nacht, warm en benauwd (tja, regenwoud), te krap bed, klamboe vol gaten en geen ramen die open konden, begonnen we niet top fit aan onze wandeling door Ranomafana National Park. En als altijd denken we halverwege dit soort wandelingen (of beter gezegd: klimpartijen met het nodige "geglij en geglibber"), dit doen we nooit meer ... Maar ja, als je dan weer die bijzondere natuur en unieke dieren in het wild ziet .... 🙂

Geniet van de plaatjes, dan doen wij dat even van de fijne kamer in een ander hotel (hoe blij kun je zijn met een heerlijke douche 😉)!

1. Irène Alders:
    13 mei 2024
    Veel van die aapachtigen in het wild.
    Wel heel Afrikaans allemaal. Mooie ervaring hoor!
  2. Annemarie:
    13 mei 2024
    Geweldig. Volledig afgetraind komen jullie straks weer thuis xxx
  3. Johan en Jeannette:
    13 mei 2024
    Mooie beessies daar,wat een ervaring!
  4. Wies Rietman:
    Prachtig allemaal!!
  5. Natalia:
    14 mei 2024
    Zeker genoten van de plaatjes!
  6. Rob:
    15 mei 2024
    Mooie foto’s, in het nog mooier natuurlijk😀!!
    Die ene ziet er wel wankel uit, maar daar staan jullie ook niet op gelukkig 😏🙋🏻‍♂️
  7. Astrid:
    24 mei 2024
    Wat een prachtige foto's!