King Julian!

15 mei 2024 - Andringitramassief, Madagaskar

De komende dagen volgen we de Route Nationale 7 (RN7) verder richting de zuidwestelijke kust.

In Fianarantsoa stoppen we voor een stadswandeling. Als enige stad in Madagaskar is hier het oude centrum bewaard gebleven en het wordt ook goed onderhouden door een plaatselijke stichting. Het doet behoorlijk Europees aan. Het is op een heuvel gebouwd, in drie secties, lower, middle & upper level. En op het hoogste punt was de Rova gebouwd, het paleis van Koningin Ranavalona I. Een behoorlijk wrede dame: zij was erg tegen het christendom en iedere vorm van Europese invloed en liet iedereen die daar "voor" was, hier onthoofden.

Op deze plek is nu een openbare lagere school gevestigd. We worden uitgenodigd om 1 van de lessen bij te wonen. Het gaat over windrichtingen en de kinderen willen allemaal de beurt om te laten zien wat ze geleerd hebben. Aan het eind staan ze allemaal op, gaan ze keurig in het gelid staan en zingen ze voor ons het volkslied. Zo zoet!

Er is helaas een groot tekort aan klaslokalen, met als gevolg dat de ene groep kinderen in de ochtend naar school gaat en de andere in de middag. En de week daarop wisselt dat. Fianarantsoa (4 miljoen inwoners) betekent trouwens "place of good learning" en is ook  het administratieve centrum van de Betsileo-regio.

Na de wandeling rijden we door naar Ambavalao, waar we lunchen. Op hetzelfde terrein is bedrijfje, waar alleen maar vrouwen werken, die van de bast van een bepaalde struik papier maken. De bast wordt eerst week gemaakt en daarna tot pulp gestampt dat weer wordt uitgespreid op een zeef. Daar laten ze het ofwel opdrogen tot grote vellen papier of ze leggen het eerst in met bloemblaadjes en takjes in verschillende patronen. En daar worden dan vervolgens weer kaarten, posters, tasjes en zo voorts van gemaakt. Ook weer een mooi initiatief dat we graag ondersteunen door in het winkeltje het e.e.a. te kopen 🙂

We vervolgen onze route en rijden naar het Anja Réserve, een privé park met heel veel (zo'n 600) ringstaart lemuren. Ze worden ook wel, lemur Catta of maki genoemd, wij houden het op: King Julian* 😉 Een heerlijke wandeling door alweer een prachtig gebied.

Daarna was het nog 1,5 uur rijden naar Camp Tsara Soa. Het eerste stuk was prima, gewoon op de RN7, maar met nog ruim 20 kilometer te gaan, namen we een afslag en kwamen we weer op een gravel road terecht. En wat voor één: we dachten dat er geen eind aan kwam, aan deze rit door donker niemandsland met iedere keer weer een bocht om, een bruggetje over ... Maar uiteindelijk was er toch licht aan het einde van de "road to nowhere" en bleek er echt een kamp te zijn. Erg benieuwd naar hoe het er hier overdag uitziet 😉

Het is hier een best eind van de bewoonde wereld met ongeveer 5 minuten per dag wifi ... Wij zijn dus even "off the grid".

*Voor diegenen die de film Madagascar niet hebben gezien: King Julian is 1 van de karakters en is een ringstaartmaki.

1. Rob:
    15 mei 2024