Tsingy = Op je tenen lopen!

8 mei 2024 - Bekopaka, Madagaskar

We sliepen heerlijk ... Tot het moment dat de haan van de buren wakker werd en de hele buurt snel daarna ook. Om half 5!! Kom dan nog maar eens in slaap 😳 Over 3 dagen zijn we hier weer, hopelijk is hij dan de hort op 🤞

Wij gaan de komende dagen rondom Bekopaka de bijzondere natuur daar verkennen. We moeten er eerst nog wel komen. Was het de afgelopen dagen soms pittig, de weg die ons vandaag te wachten staat .... Whole new level 😅

Alleen maar gravel road, met soms hele diepe sporen, soms door rivieren en tussendoor  "ribbels", kortom, "massage road". George nam een afslag voor een kortere route. Eenmaal op die weg bleek bij navraag bij een andere auto dat de brug verderop helaas kapot was, dus moesten we terug en toch de langere route nemen 🙁

Onderweg zomaar een dorpje waar de lokale politie het nodig vond ons te controleren, maar papieren, paspoorten en visa allemaal in orde natuurlijk.

Na een klein uur komen we in de buurt van de eerste baobabs en even later bij de beroemde Alleé des Baobabs. We gaan die later nog uitgebreid bezoeken maar als ze zomaar onderweg opdoemen is dat al een prachtig gezicht.

Na 3 uur door elkaar gerammeld te zijn komen we bij de veerpont. Hulde voor George 👍, hij rijdt namelijk lekker door en haalde regelmatig andere auto's in en daardoor hadden we nog net het laatste plekje op de boot. Als we 1 auto minder hadden ingehaald, hadden we daar een uur kunnen wachten (er is maar 1 boot die er enkele reis een half uur over doet). Aan de overkant in Belon'i Tsiribihina heerlijk geluncht en daarna door voor de volgende etappe, nog eens 3 uur naar het volgende veer 😳

Volkomen suf gerammeld en onder een dikke laag stof (echt alles zit onder het stof ....) arriveren we daar. Ook nu weer net op tijd, hier kunnen maar 3 auto's op en wij zijn nummer 3 😁 Aan de overkant is het nog maar een klein stukje naar het hotel. Wat was die douche heerlijk (modderstromen door het putje 🙂). 's Avonds met Brad, die we op het veer ontmoetten, gezellig gekletst tijdens het eten en daarna weer op tijd onder de klamboe gedoken.

Volgende dag, om half 7 ontbijt en op pad. We gaan 1 van de meest bijzondere landschappen in Madagaskar ontdekken. Of beter gezegd, ervaren. Het is het Tsingy de Bemaraha Nationaal Park en is een UNESCO World Heritage site. Het woord Tsingy zelf betekent "op je tenen lopen". Dat werd het niet echt, gekker nog, we werden bij aankomst meteen in een tuigje met karabijnhaken gehesen 😳 Wat? Ja, ja, dit zou niet zomaar een "walk in the park" worden.

Het eerste deel was nog lekker door het bos lopen, af en toe wat lemurs bewonderen (1 witte en een "sporty" lemur), easy going. Maar na een uur werd het alsmaar ruiger, steeds meer geklauter over rotsen tot op het punt dat er geen echt pad meer was en we alleen nog maar van rotspunt naar rotspunt klommen of door hele nauwe doorgangen moesten manoeuvreren. En op de gevaarlijkste plekken ons moesten zekeren met de karabijnhaken. Het was hard werken, het zweet gutste ons in de ogen en over de rug. We dronken ieder zeker 1,5 liter water in 4 uur tijd zonder enkele behoefte om naar de wc te gaan. Dat zegt genoeg 😅

Maar het was het alleszins waard, wat een prachtige uitzichten en wat een bijzondere natuur. Spectaculair! En ook erg vermoeiend, gelukkig hebben we de rest van de middag vrij 🤣

1. Irène Alders:
    8 mei 2024
    Jeemig! Wat een landschap! Je moet ook geen hoogtevrees hebben zeg. Stoer van jullie 👍👍👍👍
  2. Marja Versleijen:
    Wauw, bizar mooi!! 🤩❤️
  3. Lia:
    8 mei 2024
    Ach, thuis had je ook onder dokke stoflagen gezeten:) Dan alles beter en het daar hebben:) Jullie ontzien jezelf niet, he:) Geniet maar met volle teugen!
  4. Natalia:
    8 mei 2024
    Heeeeeel mooi daar zeg!!!
  5. Bea Mantel:
    8 mei 2024
    Wouw! Wat een spectaculaire en mooie natuur
  6. Annemarie:
    9 mei 2024
    Prachtig. Wat een belevenissen weer xxxx
  7. Johan en Jeannette:
    9 mei 2024
    Wat een mooi verhaal,en schitterende foto's
  8. Maggie:
    11 mei 2024
    Wat ongelooflijk bijzonder allemaal. Geweldig om te zien. En chapeau voor de klimmers. Ik vraag me 1 ding af: kwam dat kikkertje uit de pot of wilde hij er juist in? 😂
  9. Astrid:
    13 mei 2024