Reisdagen

6 mei 2024 - Morondava, Madagaskar

Het is zondag! Zoals gezegd, vroeg op, spullen inpakken, ontbijten en gaan. We hebben een slordige 400 kilometer voor de boeg.

Het is rustig qua autoverkeer maar, ondanks de voortdurende miezerregen, des te drukker met mensen die in hun mooiste/zondagse kleding op weg zijn naar dichtstbijzijnde kerk en daarna op familiebezoek gaan. In verschillende dorpjes wordt pétanque (jeu de boules) gespeeld. George vertelt dat Madagaskar zelfs regerend wereldkampioen is 🏆

We rijden eerst weer terug naar Tana, steeds minder bosgebied, steeds meer heuvelachtig landbouwgebied, waar van alles verbouwd wordt en vooral rijst. Ze zijn gek op rijst en eten er gemiddeld per persoon met van per dag dan in welk ander land dan ook. Van lieverlee regent steeds minder regen en zien we steeds vaker de zon.

Reisdagen: het klinkt misschien saai en vervelend, maar dat zijn ze hier absoluut niet. Er valt zoveel te zien, het ene mooie uitzicht na het andere en tussendoor levendige dorpjes en, soms kuddes hardnekkige koeien en geiten 😁 Het gebied tussen Tana en Antsirabe ziet er relatief welvarend uit. Het blijkt dat hier de mensen met de hogere en middenklasse inkomens wonen.

Tegen 6 uur komen we aan in Antsirabe. George stelt voor om voor het eten eerst een rondje door de stad te wandelen. Wel zo fijn om even de benen te strekken. We bekijken het oudste hotel (gebouwd in 1897). Ooit werd de koning van Marokko verbannen en was hij ca. 2 jaar lang hier te gast. We konden het niet laten en vroegen binnen of we die suite mochten zien. Vergane glorie van de bovenste plank, het ruikt er zelfs oud. Vandaag de dag is het een staatshotel dat nauwelijks onderhouden wordt. De suite is voor € 40,- per nacht te boeken en het heeft twee slaapkamers. Koopje!

We wilden ook nog graag even het oude treinstation bekijken, maar het plein ervoor was omgetoverd in een speelveld voor basketbal shoot outs. Er was een toernooi geweest en we vielen middenin het eindfeest met een optreden van lokale rapper Mafonja. De sfeer zat er goed in en het klonk nog prima ook.

Antsirabe is hooggelegen en dus relatief koel. Dat merk je vooral in de ochtend, lekker frisse lucht. Het is de stad met de meeste industrie, o.a. diverse bierbrouwerijen en die ruik je meteen als je daar in de buurt komt.

Om 07.15 uur vertrekken we voor alweer een lange reisdag, we doen een "westelijk rondje" en moeten daarvoor richting de kust. We leggen nogal wat afstanden af. Madagaskar is namelijk 15x groter dan Nederland, ongeveer net zo groot als België en Frankrijk bij elkaar (of net ietsje kleiner dan Spanje en Portugal samen).

Halverwege stoppen we in Miandrivazo bij de rivier om te lunchen. In dit geval, om tijd te sparen, de broodjes die we bij het ontbijt hadden gesmeerd.

Onderweg passeren we ook een flinke groep mannen met stokken en geweren. Ze zien er afschrikwekkend uit en dat is blijkbaar ook de bedoeling, het is een soort buurtwacht die door de plaatselijke bevolking wordt betaald om de omgeving een beetje veilig te houden. Het is inderdaad een behoorlijk verlaten gebied, dus wat extra waakzaamheid kan geen kwaad

"Madame, madame, madame" ... Kinderen zien ons van verre, zwaaien, roepen om aandacht (en snoep en plastic flesjes en geld) maar als je dan uit de auto stapt en naar ze toe loopt, zijn "madame en monsieur" toch wel heel groot en wit en rennen ze gillend weg. Dwz de kleintjes, de grotere zijn een stuk brutaler Een paar bananen en mandarijnen rijker en een paar duizend Ariary en 2 plastic flessen armer, rijden we weer verder. Iedereen blij 🙂

Even na 7 uur komen we, bijna 12 uur na vertrek, in het pikkedonker aan op de plaats van bestemming, Morondava. En we slapen bijna op het strand "Chez Maggie" ... 👍👍

1. Annemarie:
    6 mei 2024
    Prachtig. Wat zullen jullie lekker slapen xxxx
  2. Rob:
    6 mei 2024
    Hoi, de prachtige foto’s doen mij nog het meest aan Suriname denken, niet perse typisch sub Sahara Afrika. Voelt het wel Afrikaans? (Wat dat ook precies mogen zijn?)
    Heerlijk om weer jullie avonturen mee te lezen👍😃
    Wij zijn weekje op Sardinië, ook niet echt Italië, ook weer wel. Prachtige stranden, aparte taal (Friese versie van Italiaans) , ook zelfstandigheid nastreven, boeren samenleving, stuggere en heel aardige mensen tot nu toe. ☀️👋
  3. Wies:
    6 mei 2024
    Mooi avontuur weer! En prachtige foto's! Heerlijk om zo mee te beleven. Mooi beschreven!
  4. Astrid:
    7 mei 2024
    Wederom weer hele mooie foto's!
  5. Henny:
    8 mei 2024
    Hilke en Paul wat een avontuur weer. Zijn jullie echt zo groot 🤣 zie het al helemaal voor me als die auto deur open gaat.Veel plezier en pas goed op jullie zelf.

Jouw reactie