Hoofddorp

27 juli 2014 - Reykjavík, IJsland

26-07-2014 Dag 1

Omdat we, om onnodig gesjouw met alle kampeerspullen te vermijden, niet wilden overstappen, namen we een vroegere trein dan per se nodig. Buurman Sjaak zette ons vakkundig af bij het station en “off we went’’ om 09.00 uur (erg vroeg voor een zaterdag ….). Na de check-in gingen we naar buiten bij vertrekhal 3 waar de zee van bloemen naar aanleiding van de vliegtuigramp alsmaar groter werd. Indrukwekkend en triest. De wetenschap dat vanaf deze plek een week eerder mensen op reis zijn gegaan, die hun eindbestemming nooit bereikten, komt hier wel heel direct binnen.

Nog geen 3 uur na vertrek landden we op Keflavik, de internationale luchthaven van Reykjavik. In het vliegtuig hadden we al een ticket gekocht voor de shuttlebus (mét wifi!) naar het centrum waar overstapten we op een kleinere bus die dichtbij de AirBnB-locatie bracht waar we de komende 2 nachten zullen overnachten. Eenvoudig, niet duur, een goed bed en midden in het centrum. Prima plek. Het korte seizoen maakt dat de prijzen voor pension, hotels e.d. extreem hoog zijn, dus voor ons een goede aanleiding om voor de eerste keer kennis te maken met http://www.airbnb.com (slapen bij locals). Deze local heet Matti, is een kunstschilder en we hebben hem nauwelijks gezien ………. We kregen de sleutel en konden onze eigen gang gaan. Helemaal goed!

Na alles naar onze kamer op 2-hoog (puffen en zweten) gebracht te hebben liepen we op ons gemak door de binnenstad. Nou ja, stad …. Reykjavik is dan weliswaar de meest westelijke hoofdstad van Europa én de meest noordelijke hoofdstad van de wereld, maar een hoofdstad? Wij noemen het liever een “hoofddorp”, het heeft minder inwoners dan Apeldoorn! (http://nl.wikipedia.org/wiki/Reykjavik). Het weer was aangenaam: 14 graden, een zonnetje en een hele relaxte sfeer. En na wat rondslenteren, belandden we uiteindelijk in Prikid, één van de oudste kroegen in Reykjavik en aten hier ons avondmaal. Na nog een terrasje en nog een biertje gingen we weer “naar huis”.  Het tijdsverschil van 2 uur geeft geen jetlag, maar je voelt het wel.

27-07-2014  Dag 2

De nachten in IJsland zijn bijzonder, het wordt bijna niet donker. De zon gaat pas onder na 23.00 en alweer op tegen 03.00. In de tussentijd blijft het schemeren. Nu, in een slaapkamer met goede gordijnen is het geen probleem, dadelijk in de tent …. Tja, dat wordt een ander verhaal.

Tegenover ons huis is een bakkerij, waar ze erg lekkere broodjes en croissants serveren. Het duurde wel een tijdje voordat de croissants gebakken waren, maar geen punt want we kwamen met een paar mensen uit "Down Under" in gesprek die net een motortoertocht van 14 dagen achter de rug hadden en al bijna weer naar huis vlogen. Na hun verhalen en foto’s (zie op http://simonlockington.wordpress.com) kregen we er nog meer zin in om er op uit te gaan. Maar vandaag zouden we eerst het hoofddorp verkennen. Alles op loopafstand, lekker overzichtelijk.

Als eerste naar de kerk, het is tenslotte zondag. Het kostte 30 jaar om dit prachtige bouwwerk neer te zetten, Deze Hallgrimskirkja torent letterlijk boven de stad uit (tot op 20 kilometer afstand zichtbaar). De architect van de kerk heeft zelf het einde van de bouw niet meer meegemaakt. Opvallend is het orgel in de kerk en de eenvoud van het interieur; dit laatste past eigenlijk wel bij een kerk, eenvoud en bescheidenheid.

Daarna naar het nationaal museum, een museum over de geschiedenis van IJsland, het ontstaan ervan en alle ontwikkelingen begin tot heden. Altijd interessant om te bekijken wanneer je voor het eerst kennis maakt met een land.

Als derde attractie hadden we een oud Vikinghuis op ons programma, de entree was echter knap prijzig. Dat maakte de keuze om in plaats daarvan te gaan lunchen, erg makkelijk. Inmiddels was het nog bewolkter geworden, maar na de lunch wandelden we toch gewoon door, o.a. door de oude haven, waar niet de visvangst, maar het uitvaren en bezichtigen van walvissen vandaag de dag de grootste bron van inkomsten is. Opvallend omdat hier de commerciële vangst van walvissen ook nog steeds is toegestaan.

Tegen de avond begon het te regenen en besloten we snel een kroeg in te duiken, wat soep te eten en op tijd naar bed te gaan. Na dit dagje cultuur staan ons, volgens onze Australische motorvrienden,  een paar weken prachtige natuur te wachten.

====================

26-07-2014 Day 1

Since we did not want to carry all our camping stuff twice we decided to take an early train without transfer. We took off around 09.10 and arrived at Schiphol Airport a little over an hour later. After checking in we went outside again to have a look at the enormous amount of flowers, candles and letters, left there in remembrance of the victims of the plane crash. An impressive and very sad sight. Knowing that a week ear;ier people went on a journey and never reached their destination makes very sad.

The flight to Keflavik, the international airport of Reykjavik, took about 3 hours. In the plane we already bought a ticket for the shuttlebus (with wifi!) into the centre where we transfered onto a smaller bus that dropped us of close to our AirBnB-location. Simple, not expensive, a good bed and  right in the middle of the city centre. The tourist season is very short here which makes the hotels rates higher every day. A very good reason for us to try out http://www.airbnb.com (sleeping at a local’s house). Our local’s name is Matti, is an artist and we hardly ever saw him ………. He gave us the key and lef tus to ourselves. Excellent!

First we took our luggage up to the 3rd floor (huffing and puffing) and after that we strolled through the city. Well, city …….. Reykjavik may be the most western capital of Europe and the most northern capital of the world, it hardly deserves the title “city”, we call it a capital Village (http://en.wikipedia.org/wiki/Reykjavik). The weather was fine: 14 graden, the sun was shining and the atmosphere very relaxed. We ended up in Prikid, one of the oldest bars in Reykjavik and had dinner there. After another beer we went “home”. The time difference is only 2 hours, but still it hits you.

27-07-2014  Day 2

Icelandic nights are special, it hardly gets dark. The sun sets after 23.00 and rises at 03.00. Here, in a bedroom with curtains this is no problem, but after tomorrow in the tent …. Well, that will be a different story.

On the other side of our road is a bakery where we had a perfect breakfast. It took them a while to make it, but we met a few people from “Down Under” who had just finished a 14 day tour of Iceland on a motorbike. They had some great stories (see: http://simonlockington.wordpress.com) and advise and we could hardly wait to go on the road. But first, a tour around the village.

First to church, after all, it is Sunday. It took 30 year to build this beautiful place, too long for the architect to witness them finishing it. Most outstanding is the organ and the modest, plain interior. After that we visited the National Museum about the “Making of Iceland”. Always interesting to visit when you go to a country for the first time. The rest of the afternoon we walked around the Old Harbour.