Haai there!

29 juli 2014 - Snaefellsnes, IJsland

29-07-2014 Dag 4

Zoals de eerste foto’s al deden vermoeden: een prima plekje op de camping, mooi uitzicht, het begin van een mooie avond. Oké, een groep van 26 Nederlanders was wat aan de lawaaierige kant, maar dat mocht de pret niet drukken. Onze eerste nacht in de tent op IJsland. Dat het niet donker zou worden, dat wisten we, daar waren we op voorbereid, maar dat het hard zou gaan waaien, erg hard … nee, dat hadden we niet verwacht.

We dachten er goed aan te doen om een grotere tent mee te nemen. We zouden er tenslotte ongeveer 15 nachten in doorbrengen. Dus het kleine werk thuis gelaten en het gesleep met 10.7 Kg extra voor lief genomen. Maar dat het zo hard zou gaan waaien … Net na middernacht – we waren net een uurtje onder zeil - werden we wakker van het aanhoudende geklapper van onze tent. Windvlaag na windvlaag, er kwam geen einde aan. We hielden niet alleen ons hart, maar ook onze binnentent vast. Na een eeuwigheid van ruim 4 uur ging de wind wat liggen, wat ook ons weer de kans gaf om te gaan liggen en er uiteindelijk toch nog 2 uurtjes slaap uit te slepen. Daar moesten we maar gauw wat anders op verzinnen.

Voor vandaag stond een rondje Snaefellsness-schiereiland gepland. Te beginnen met een ontbijt in een wegrestaurant. Weer prima koffie, thee en heerlijke sandwiches. Met een volle maag vertrokken we eerst richting het kleine havenstadje Stykkisholmur: pittoreske huisjes, een kleine haven, wat restaurantjes en hotelletjes – erg mooi te fotograferen vanaf het enorme basaltblok voor de haven. We wisten nog niet of wel of niet met de ferry naar de West Fjords zouden gaan, dat hing af van de prijs. Het bleek dat dat 16.000 kronen moest kosten, ruim € 100,--. Afijn, we besloten om dan toch maar die mooie touristische route langs de fjorden te nemen.

Vanuit Stykkisholmur vertrokken we naar het westen, via een bijzonder lavaveld (met alweer een mooie legende eraan verbonden) zouden we bij een klein museum uitkomen waar ze alles vertelden over het maken van een IJslandse delicatesse: hákarl, op zijn Hollands: rotte haai. Groenlandse haai om precies te zijn. Er wordt niet specifiek op gevist maar, als ze er 1 vangen, wordt deze familie gebeld, die hem komt ophalen om vervolgens vakkundig te ontleden.

-   Als je nu zit te eten, wacht dan maar even met verder lezen –

Haaienvlees is doorgaans niet eetbaar, giftig zelfs. Dat komt doordat ze geen nieren hebben en hun vlees is dan ook doordrenkt van ammonia. Dit heeft zo zijn reden. Daar deze haaien in erg koud water zwemmen, functioneert de ammonia in het lijf als antivries. Slim bedacht door Moeder Natuur. Maar in het barre IJsland van weleer was iedere vorm van vlees welkom en dus moet ook dit vlees eetbaar gemaakt worden. Wat doen ze? Ze fileren de haai, laten de stukken blubber 6 tot 8 weken fermenteren (rotten) en vervolgens nog eens enkele maanden drogen. Daarna is de delicatesse klaar en wordt geserveerd met een soort roggebrood en een borrel. We werden uitgenodigd om het te proberen. En zoals ervaren wereldreizigers horen te doen, hebben we het, allemaal voor jullie, onze trouwe lezers natuurlijk, gegeten. Geloof ons … die borrel heb je nodig om de vieze smaak weg te spoelen. In de auto meteen maar wat koeken gegeten en water gedronken om de smaak een beetje kwijt te raken. Wil je echt nog meer weten? Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/H%C3%A1karl.

Het schiereiland was prachtig, de foto’s spreken voor zich. En natuurlijk hebben we even een dansje gedaan boven op een vulkaanrand. Wel eentje waar al een hele lange tijd geen leven meer in zat (http://www.west.is/seedo/viewattraction/saxholl-crater).

Eenmaal terug hebben we een slaapplaats geregeld in de tot slaapzaal omgetoverde gymzaal. Hier liggen matrassen op de grond voor backpackers, de zogenaamde “sleeping bag accomodation”. Toch een beetje kamperen, maar dan beduidend rustiger. Hopelijk nu wel een goede nacht want morgen staat ons weer een behoorlijke rit te wachten, op naar ons volgende gebied: de West Fjorden.

============

29-07-2014 Day 4

As you could have seen in the pictures: we had a great spot on the camp site with a panoramic view, the start of a nice evening. Okay, a group of 26 Dutch was a bit noisy, but no worries, this would be great, our first night in the tent on Iceland. We knew that it wouldn’t get dark, we were prepared for that, but that the wind would blow and very hard at that …. nope, we did not expect that.

We thought it would be a good thing to bring a bigger tent along. After all, we would spend 15 nights in it. So we left the small ones at home and would be happy to drag along an extra 10.7 Kg extra. But the wind was blowing hard … Just after midnight we woke up because of the wind. It was storming and it did not stop. Finally we managed to sleep for 2 hours …

Today we had planned a tour of the Snaefellsness peninsula. And started with breakfast at a truckstop. Great coffee, tea and wonderful sandwiches. After that we drove to Stykkisholmur: lovely houses, a small port, some restaurants and hotels – a nice picture from the top of the rock in front of the port. We were considering to take the ferry to the West Fjords, but found out that the tickets cost 16.000 crowns, more than € 100,--. We decided to take the beautifel scenic route along the fjords.

From Stykkisholmur we drove west to a small museum next to a “shark farm”. Here they would tell us all about an Icelandic delicacy: hákarl, translated: fermented shark. Greenland shark to be precise.

-          If you are eating right now, better stop reading –

Shark meat is not edible, it is even poisonous. That is because sharks have no kidneys and their meat is filled with ammonia. This comes in very handy because sharks swim in icy waters and the ammonia keeps them from freezing. But in Iceland every form of meat is welcome and has to be made edible. How they do this: read it here: http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%A1karl. They serve it with rye bread and schnapps and believe us … you need the schnapps to wash it down!

The Peninsula is magnificent, the pictures speak for themselves. And we also climbed a vulcano (very very inactive): http://www.west.is/seedo/viewattraction/saxholl-crater.

Once back at the camp site we arranged the so called “sleeping bag accomodation”, so we will have a good night’s rest. Tomorrow we leave for the West Fjords.