Finding Sven

31 juli 2014 - Hnjótur, IJsland

30-07-2014 Dag 5

Na een heerlijke nacht in de gymzaal (toch even schakelen “slapen in een gymzaal”…), begon onze dag met een zelf gemaakt ontbijt in de algemene keuken. Een paar stevige boterhammen met thee. Daarna vroeg op pad. Vandaag hebben we een rit van meer dan 400 km, voornamelijk “dirt road” voor de boeg met als eindbestemming het vogelreservaat op de rotsen van Látrabjarg. We gaan op zoek naar Sven - voor de niet-ingewijden: we bedoelen een papegaaiduiker. Missie: deze vogel van dichtbij te fotograferen. Kortom, we verruilen het ene schiereiland voor het andere; langs prachtige ver gezichten richting de West Fjorden.

Bij het vertrek stormde het nog steeds, maar hoe noordelijker we kwamen des te beter het weer werd en in rap tempo ook (de wind ging alleen nog steeds niet liggen). Het kon vandaag wel eens 15 graden worden, dus uit de wind, in de zon … heerlijk.

De reis ging zonder problemen. Het landschap bleef indrukwekkend mooi. Wederom hadden we om de kilometer kunnen stoppen voor geweldige foto’s. Maar ja, dan zouden we niet genoeg hebben aan 3 weken.

Na een mooie rit over de kliffen en langs verlaten maar prachtige stranden bereikten we ons einddoel. Compleet ingepakt vanwege de snijdende, koude wind maakten we een mooie wandeling over de kliffen en, met wat gekruip door het gras, was het inderdaad mogelijk om enkele papegaaiduikers van redelijk dichtbij te fotograferen.

Het was al vroeg in de avond toen we terug reden. Onderweg namen we nog een liftend Amerikaans stel mee, zetten ze af bij hun hotel en zelf reden we iets door om te overnachten bij het guesthouse van Kristian in Hnjótur (http://www.hnjoturtravel.is/). Kamperen gaan we, zo lang het zo hard waait, niet meer proberen. Gelukkig hadden ze nog net een kamer vrij en kregen we verse gebakken kabeljauw!! Aan tafel maakten we kennis met een Duits stel en deelden onze ervaringen en foto’s. Omdat het zo lang licht blijft, vergeet je snel de tijd. Te laat gingen we slapen, weer een nacht zonder dat het donker wordt. Hilke lost het op met een zwart T-shirt over haar ogen. Paul heeft een nachtmuts gemaakt van zijn sjaal.

=====

30-07-2014 Day 5

After a good night in the gym (the idea of sleeping in a gym …) we started the day with our self catered breakfast in the shared camp site kitchen, some sandwiches and tea. After on the road, we were going to cover more than 400 km, mainly “dirt road”, to go to the bird santuary ont he cliffs of Látrabjarg. Finding Sven - we mean a puffin.. Mission: taking his picture up close. In short, today we leave one pensinsula to go to the next, the West Fjords.

When we left it was still storming, but the more to the north we drove the bette rit got. The sun was shininh, but the wind was still there. The sun stayed out all day: perfect!

The journey went without any problem. The scenery kept on being stunning and again, we could have stopped every kilometrefor a picture, but hten 3 weeks would not be enough.

After have driven over the cliffs and past beautiful, but desolated beaches we arrived at the bird sanctuary. Completely packed because of the sharp, icy cold wind we walked over the cliffs and, although it took some crawling through the grass, we found Sven!

Early in the evening, after we had dropped of a hitchhiking American couple we drove to a nearby guesthouse in Hnjótur (http://www.hnjoturtravel.is/). We decided that we would not camp as long as the wind was blowing this hard.  Lucky for us they still had 1 room available for us. And the owner baked some fresh cod: delicious! At dinner we met a German couple and shared our pictures and experiences. SInce it stays light we forgot the time, so it was actually too late when we went to bed. Again a “light night”, no problem, Hilke solves this by putting a black T-shirt over her eyes and Paul made a “night cap” of his scarf.