Naar Eldborg

28 juli 2014 - Eldborg, IJsland

28-07-2014 Dag 3

Eigenlijk is vandaag pas echt de eerste dag van ons “rondje IJsland”. In de ochtend werden we opgehaald en naar het kantoor van Go Iceland gereden waar we onze auto konden ophalen. We hadden een Ford Escape 4wd gereserveerd maar de vorige gebruikers waren er mee door een nét iets te diepe rivier gegaan en hadden de auto door en door nat teruggebracht. Dus werd het een Nissan Qashqai, ook prima.

Onze eerste stop was bij een winkelcentrum om nog een paar laatste dingen in te slaan. Vervolgens op weg naar de eerste bestemming, een camping aan de voet van de Eldborg (vuurburcht), een oude vulkaan op het schiereiland Snaefellsnes, ongeveer 2 uur rijden van Reykjavik richting het noordwesten (wij deden er echter meer dan 4 uur over ....). Vandaag ook de vuurdoop (hopelijk niet letterlijk!) van onze nieuwe tent.

In IJsland kun je gebruik maken van een “campingkaart”. Deze kaart kost € 99,00 en kun je op 43 verschillende campings gebruiken. Je kunt er tot maximaal 4 nachten kamperen zonder te betalen. Dat is nog eens wat anders dan minimaal € 150,-- voor een té eenvoudige kamer in een guesthouse. Deze campings liggen verspreid over het eiland en vormen de rode draad van onze trip. De voorzieningen van deze campings variëren van zeer eenvoudig (uitsluitend koud water en wc) tot zeer uitgebreide voorzieningen. Zo heeft deze een hotel erbij dat ons van alle gemakken vooriet, zoals gratis WiFi ….

Toen we twee dagen geleden aan de ontbijttafel zaten met de Australiërs werd ons al verteld dat je om de 500 meter wel kon stoppen voor het maken van een foto. En inderdaad dat bleek ook zo te zijn.  We hebben ons enigszins weten in te houden, maar toch, speciaal voor onze lezers, een klein overzicht van wat wij gezien hebben. En natuurlijk de foto’s van de tent, de auto en het uitzicht.

Het weer vandaag: 15 graden, af en toe lichte regen en een op dit moment flink aanwakkerende wind. Gekker nog, Paul heeft net een paar extra stormlijnen uit het vet moeten halen ...........

Sjáumst á morgun!

(d.w.z. als we niet weggewaaid zijn)

============

28-07-2014 Day 3

Today is actually the real first day of our “Tour of Iceland”. In the morning the GO Iceland people picked u sip and drove us to their office to pick up the rental car. We booked a Ford Escape 4wd but the previous users had driven it across a river that was just a little too deep, so the car was wet, wet, wet. Instead they gave us a Qashqai.

First stop was at the shopping mall to buy a few groceries and after that we hit the road. First destination: a camp site at the base of an old vulcano, Eldborg on the Snaefellsnes Peninsula. It is a 2 hours drive but it took us 4 ….

In Iceland you can buy a “camping card”. It costs € 99,00 and can be used at 43 different camp sites. You can stay for a maximum of 4 nights without having to pay extra. Big difference with the avarage rate for a hotel room (€ 150,--). The camp sites are spread out all over the island. Services vary from very basic (only cold water and a toilet) to very luxurious. The camp site at Eldborg is close to a hotel and even offers free WiFi ….

Our firends from Down Under alreayd told us that once on the road you can stop every 500 meters for again an beautiful picture. They were right! But we limited ourselves so it will not be an overload.

The weather today: 15 degrees, some drizzle and at the moment a pretty strong wind.