Ritme

30 december 2023 - Tromsø, Noorwegen

Een reisdag is altijd een rare dag. Om half 3 opgestaan, naar Schiphol, daar ontbeten, vlucht vertrok mooi op tijd en 3 uur later landden we op het kleine vliegveldje van Tromsø, waar het op dat moment net een beetje licht begon te worden. De kou bij het uitstappen (-8) viel reuze mee, de koffers waren ook gewoon meegekomen ... Goed begin 🙂

Het was vervolgens wel even onduidelijk waar de Uber pickupplaats was maar niet heel veel later werden we voor de deur van onze Airbnb afgezet. We hebben een mooi appartementje op ongeveer 10 minuten lopen van het centrum (bergaf 😬) in een rustige woonwijk. Het stadje ligt aan een fjord en het sneeuwlandschap eromheen is prachtig.

Eerst maar even geïnstalleerd en een paar uur bijgeslapen. Toen we 2 uur later weer opstonden was het alweer pikkedonker. Ons weer stevig ingepakt (toverwoord: veel laagjes!!) en op naar Downtown. Wel even wennen aan wandelen op besneeuwde voetpaden en straten; goed uitkijken ook, want je ligt zomaar op je snufferd 😅 Het is best druk in het centrum. Er liggen dan ook 2 enorme cruiseschepen in de haven, waarschijnlijk uit het Verre Oosten want er lopen opvallend veel Aziaten rond. Gezellig sfeertje!

We eten een hapje in een lokale bistro, slaan wat boodschappen in voor de volgende dagen en lopen/klimmen we terug naar ons tijdelijke huis. Vanaf morgen gaan we iedere dag iets bijzonders ondernemen. En dus ook maar vast de Aurora-app gedownload, zodat we een beetje kunnen volgen of en zo ja, waar op dat moment het Noorderlicht te bewonderen is. Erg benieuwd of we dat gaan ervaren 🤞

Ondanks dat het geen hele drukke dag was, zijn we toch behoorlijk moe en gaan we op tijd naar bed. Het is duidelijk: we moeten nog even wennen aan het dag/nacht ritme! 🌒

1. Henny:
    30 december 2023
    Heel veel plezier in het mooie Lapland
  2. Astrid:
    30 december 2023
    Ziet er mooi uit die rbnb. Veel plezier. Ben benieuwd naar jullie verhalen.
  3. Wies:
    30 december 2023
    Fijne start! Ga genieten van jullie geplande avonturen!
  4. Eveline:
    Goed begin, rustig aan.
  5. Rob:
    30 december 2023
    Zon, sneeuw en kou😀lijkt mij ook heerlijk!
  6. Gerry Buijel:
    30 december 2023
    We gaan weer genieten van jullie mooie verhalen🤗😘❤
  7. Irène Alders:
    30 december 2023
    Handig: een aurora app!. Even over de laagjes: wat hebben jullie voor laagjes? Mijn favoriet is merino, donsmidlayer en dan een hardshell, maar dat is bij -8 misschien niet genoeg? (Deel van mijn voorbereiding, ik wil ook graag daar heen 😇)
  8. Hilke & Paul:
    31 december 2023
    Onze verpakking: Laag 1 is thermo-ondergoed (shirt met lange mouwen en legging), laag 2 merinoshirt, laag 3 fleece vest, warme broek, warme sokken (zorg voor veel ruimte voor je tenen, moeten vrij kunnen bewegen), snowboots en een dons- of gewatteerde jas (al dan niet type "slaapzak"). Handschoenen en daarover heen wanten (ook met ruimte).
  9. Judy:
    30 december 2023
    Moest even opzoeken waar dat eigenlijk ligt; Tromsø. Nog noordelijker dan Narvik zie ik. Das echt hoog! In de zomer kun je daar ‘s nachts de krant buiten bij ‘daglicht’ lezen. En nu amper overdag 😄. Heel benieuwd wat jullie daar gaan doen! Veel plezier!
  10. Mieke (je ex collega uit BE):
    30 december 2023
    O waouw echt donker bijna altijd .. raar ..
  11. Gerreke:
    31 december 2023
    Veel plezier! Nu al indrukwekkende foto's.
  12. Irène Alders:
    31 december 2023
    Top: bedankt voor jullie 'lijstje' dat klinkt inderdaad lekker warm!