Tromsdalen

3 januari 2024 - Breivikeidet, Noorwegen

Vandaag gaan we een kijkje nemen aan de andere kant van de fjord, Tromsdalen. We hadden de tip gekregen dat de "Arctic Cathedral" de moeite waard was en we willen ook naar de top van de berg tegenover ons (waar met Oud en Nieuw het mooie vuurwerk werd afgestoken).

Omdat we even geen zin hadden om weer een eind te wandelen, bestelden we een Uber. Die zijn hier niet echt dik gezaaid, maar toch met 10 minuten stond er 1 voor de deur, die ons naar de kathedraal bracht. Mooi strakke architectuur, heel functioneel, maar verder niet echt een indrukwekkend gebouw. Dus na 10 minuten stonden we alweer buiten en wandelden een kleine kilometer naar Fjellheisen (kabelbaan naar de top van de rots). We worden al echt doorgewinterde "platgetreden sneeuw-wandelaars". En Ja, het helpt dat ze hier steentjes strooien in plaats van zout 😁 Op die manier heb je toch meestal grip en worden de straten geen glijbaan (minder goed voor de voorruiten van auto's, dat dan weer wel 😬).

Vanaf de top hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de fjord. We hadden ook verwacht dat er een stevige wind zou staan, maar dat viel reuze mee. We dronken nog even een kop koffie in het restaurant daarboven, maar dat raden we niemand aan, niet te doen die koffie. Gratis refill? Nee, dank u! 🤮

Eenmaal beneden sloegen we nog wat eten in bij de Eurospar en namen we de bus naar onze wijk. Bussen rijden hier af en aan en kosten ongeveer de helft van een taxi, enige verschil is dat de dichtstbijzijnde bushalte op 10 minuten lopen is. Maar goed, het steilste stuk van de route kunnen we zittend afleggen 😉

Voor de derde en laatste keer gingen we 's avonds weer op Noorderlicht-jacht. De vooruitzichten in de app waren de beste tot nog toe, nu maar hopen dat ze kloppen. We reden in dezelfde richting als de eerste twee keren, maar al vrij snel keerden we om, teveel bewolking aan die kant. Het was vervolgens nog best een eind rijden om op een geschikte locatie te komen. We namen een afslag bij een groot waarschuwingsbord: Stor elfgare .... Groot elandgevaar (dank, Google Translate 🙂). We gaan het beleven!

Het was ijzig koud deze avond, maar het was "lest best". Hele mooie lichten in de lucht en dito foto's natuurlijk. Grappig hoe je dan de halve avond achterover hangt om de hemel af te speuren naar waar de energie en dus het licht sterker wordt ... Na dit spektakel reden we verder naar een tweede plek. Het was een bijzonder heldere hemel, een echte "starry, starry night" maar het licht kwam niet meer terug; het was bovendien best koud (het merendeel van de groep zat al een hele tijd in de busjes) en dus werd besloten dat we terug naar Tromsø gingen. Tegen half 1 waren we terug en namen we afscheid van de leuke gidsen. Het waren prachtige avonden! ❄️🤩