Vuurwerk!

1 januari 2024 - Tamokdalen, Noorwegen

Oudjaarsdag rustig aan gedaan, want weer een lange avond voor de boeg en de dag erna ook meteen in de ochtend weer op pad ... Geen oliebollen, champagne en/of oud&nieuw-feest, hopelijk wel weer "natuurlijk vuurwerk" 🤞

Om een uur of 6 daalden we onze heuvel af en niet veel later waren alweer onderweg naar hetzelfde bevroren meer, Kattfjordvatnet. De Aurora-app liet al zien dat de omstandigheden een stuk beter waren dan gisteren. Tromsø en omgeving lagen al in het groene gebied, lucht was heel helder, KP (kracht van de energie) was 3 dus snel op weg  ...

Eenmaal aangekomen was het inderdaad al meteen raak en dat bleef zo. Het was een "komen en gaan" van lichtbundels, dus inderdaad, natuurlijk vuurwerk. De gids had zowaar een fles cava meegenomen, dus we proostten ook nog even met een bekertje cava alvast op het nieuwe jaar 🥂

Tegen half twaalf werd de lichtsterkte steeds minder en hadden we meer dan genoeg gezien. Vlakbij Tromsø stopten we op een mooi uitkijkpunt met goed zicht op al het vuurwerk dat in en om de stad werd afgestoken. Vooral het vuurwerk bovenop de berg was spectaculair! 🎆

Paar uurtjes geslapen en weer vroeg op, "never a dull moment" hier 😬 Voor we het wisten zaten we in heuse touringcar op weg naar onze volgende belevenis. Uurtje later in the middle of nowhere overstappen op een andere bus; een blik op Google Maps laat zien dat we flink landinwaarts zitten, vlakbij het drielandenpunt met Finland en Zweden. Weer een half uur later kwamen we aan bij Camp Tamok, een heuse husky-farm. De eigenaar doet regelmatig mee aan meerdaagse husky-races. Meteen husky-puppies knuffelen natuurlijk, wat een lieve beesten! 😍

De eerste groep ging meteen sleetje rijden, wij kregen eerst koffie, vissoep met brood en uitleg over de farm, de huskies (hier hebben ze de Alaskaanse variant) en hoe je met de slee en de honden om moet gaan. De honden doen niets liever dan hard rennen, ze staan constant "aan" en kunnen niet wachten om te vertrekken. De "driver", Paul in dit geval, moet echt continu op de rem blijven staan anders zetten ze het meteen op een lopen. Stevig ingepakt vertrokken we voor een klein uur sleetje rijden door het sneeuwlandschap. Het was knetterkoud, maar dat leverde wel prachtige plaatjes en filmpjes op. Wat een fantastische rit!

Terug in Tromsø wandelen we nog wat rond, dronken een biertje, aten een pizzaatje en zagen nog een glimp van het Noorderlicht in de haven. Als klap op de vuurpijl werden we, bijna thuis, op "onze" heuvel  getrakteerd op een prachtig Noorderlicht-schouwspel. Echt adembenemend, dit hadden we nog niet gezien en dat gewoon op de drempel, bijna vanaf de bank hebben we het kunnen bewonderen. Wat een topdag, onze reis kan nu al niet meer kapot 🙂 Wij hadden ons geen betere start van het nieuwe jaar kunnen wensen.

Een heel gelukkig, gezond en "reislustig" 2024 gewenst! 🙏

1. Machteld Blankvoort:
    Geweldig!
  2. Judy:
    1 januari 2024
    Wat een supertrip maken jullie. Die puppy’s 🥰.
  3. Irène Alders:
    1 januari 2024
    Prachtig! En wat een troetelhondje die pup. Zooo lief!
  4. Jose:
  8. Annemarie:
    😍🐕💋
  9. Arina:
    Wat prachtig!!
    Mooie foto's en ook erg mooi te lezen wat jullie beleven. ThanXx!
    Een heel fijne reis vol mooie momenten!
  10. Rob:
    Fantastisch zeg!!
    Ook voor jullie een gezond en gelukkig nieuwjaar!
  11. Danielle:
    2 januari 2024
    Wow!!! Wat geweldig allemaal!! Jullie ook een heel gelukkig 2024!
  12. Robert Penders:
    2 januari 2024
    Prachtige foto's. Jullie ook de beste wensen voor 2024!
  13. Linda:
    2 januari 2024
    Prachtige foto’s en ach die puppy’s 🐶 te lief! Jullie en prachtig en gezond 2024 toegewenst ✨😘
  14. Henny:
    3 januari 2024
    Geweldig mooi geschreven,alsof ik met jullie mee ben . Wat een mooi land,en super mooie foto's. Top
  15. Wies:
    3 januari 2024
    Wow, fantastisch allemaal weer !! en inderdaad zoooww schattig die puppies!
  16. Eric:
    4 januari 2024