Op jacht!

31 december 2023 - Tromsø, Noorwegen

Dag twee: heerlijk ontbeten en uitgebreid verder gelezen over de omgeving en ons plan nog maar eens doorgenomen. Onze planning is soms een beetje krap, maar ja, als je hier bent, wil je wel zoveel mogelijk zien, nietwaar?

Weer lekker ingepakt naar beneden richting het water gewandeld (nieuw pad ontdekt 🙂). We gaan een kijkje nemen bij Polaria, een marine museum met, natuurlijk, aquariums, een zeehondenzwembad, een tentoonstelling over het leven in het poolgebied en een filmtheater. We zagen twee filmpjes: 1 over Svalbard (Spitsbergen) en 1 over het Noorderlicht. De oorsprong van het licht (of beter, de energie) is als plasma van de zon loskomt en als een zonnewind het heelal ingeslingerd wordt en ... Afijn, lees het zelf maar verder door te klikken op deze link: Poollicht Leerzaam 😁

Eenmaal buiten was het alweer pikkedonker, ook al was het pas half 3 in de middag. Nog even naar de supermarkt voor avondeten (iedere avond uit eten zou echt heel prijzig worden 😬) en weer naar boven gelopen (toch al gauw 100 meter hoogteverschil). Aan beweging geen gebrek 😅

Voor deze avond hadden we een Noorderlicht-tour geboekt waarin we met een kleine groep (max. 8 personen) op pad zouden gaan. Wat ze er niet bij vertelden, was dat we met 3 van dat soort kleine groepen samen "op jacht" naar het Noorderlicht, of beter dus de "Noorder-energie", gingen 😁 Vanuit het centrum zagen we nog veel meer busjes en zelfs volle touringcars vertrekken. Dit soort trips is echt big business hier!

Na wat uitleg over hoe zij de sterkte en richting van de energie volgen, zodat ze een beetje weten waar het die avond het beste te zien zou zijn en na het uitzoeken van schoenen en overalls, vertrokken we naar Grotfjord. Een open plek en een hele heldere lucht, nu maar hopen dat de energie sterk genoeg is om zichtbaar te zijn.

We stopten op een parkeerplaats met uitzicht op de fjord. Er stond een stevig windje, erg fijn dus  dat we over onze toch al goede "verpakking" ook nog een overall aan hadden. Er was slechts een heel vaag schijnsel te zien, maar gelukkig zag het er op camera beter uit.

Verder gebeurde er op deze plek weinig. Tot er op een gegeven moment op de weg een dier voorbij rende ... Je raadt het vast, het was een ... 😁

Na ruim twee uur wachten, een beetje rondlopen om warm te blijven, wat rondkijken en twee bekers koffie + muffin vertrokken we naar een andere plek, Kattfjordvatnet, een bevroren meer. Vanaf de parkeerplaats "roetsjten" we via een kleine natuurlijke sneeuwglijbaan op de billen (heel leuk 🙂) naar het meer voor een uitgebreide fotoshoot. Hier was het licht ietsje beter te zien met het blote oog, maar vooral op de foto's veel mooier.

Uiteindelijk waren we tegen half 1 terug in Tromsø, wurmden we ons uit de overalls, namen we afscheid nemen van de groep en liepen we naar huis, een bijzondere ervaring rijker!

1. Jose:
    31 december 2023
    Mooi! Zijn de fotos met lange sluitertijd of wordt de omgeving verlicht door het noorderlicht? Je kunt zo ver kijken over de sneeuwvlakte. Inderdaad een hele ervaring.
  2. Hilke & Paul:
    31 december 2023
    Het maanlicht zorgde voor de verlichting. Foto's zijn met een camera op statief genomen, sluitertijd wisselend (maar meestal 6 seconden). Ook andere instellingen (ISO en diafragma) variëren, beetje zoeken, afhankelijk van omstandigheden.
  3. Rieke:
    31 december 2023
    Prachtige foto's! Mooie reis!
  4. Jan Boog:
    Gaaf hoor
  5. Rob:
    31 december 2023
    Prachtig! had eerder al es gehoord dat het op de foto beter te zien is dan in het echt, toch indrukwekkend. En wie weet wat er nog komt 😀🙋🏻‍♂️
  6. Irène Alders:
    31 december 2023
    Prachtig! Heel bijzonder. Kun je ook met je telefoon dit soort foto's maken? En krijg je zo'n overall of hadden jullie die zelf?
  7. Hilke & Paul:
    2 januari 2024
    Zou moeten lukken met een.mobieltje, maar je hebt een statief nodig. Je hebt namelijk dan een sluitertijd nodig van +/- 10 seconden.
    De pakken kregen we bij de excursie. Is wel nodig.
  8. Gerreke:
    1 januari 2024
    Ook zonder Noorder-energie is het er prachtig. Wat een sterrenhemel!