Onderweg

28 december 2013 - Midelt, Marokko

Dag 5 – 26/12

Fes – Midelt

Vandaag verlaten we de koningsstad Fes om naar onze volgende bestemming Midelt te reizen, een tussenstop op de weg naar het zuiden. Op het moment van vertrek was het slecht weer: regen en soms zo mistig dat het zicht zich beperkte tot slechts 100 m.

De streek waar we doorheen trokken, is bekend om zijn appelproductie; nu het echter winter is en slecht weer, was hier, op een standbeeld van een appel, weinig van te zien. Onze reis kwam langs een paar “interessante” plekken. Zo zagen we een standbeeld van een leeuw, ter gedachtenis dat de laatste Atlasleeuw daar in 1920 is doodgeschoten. Ook stopten we op een parkeerplaats waar Makaken leefden. Dit zijn de enige in het noorden van Afrika levende apen. En gezien de aandacht, en natuurlijk het voedsel, die ze krijgen van de toeristen blijven ze nog wel even op die plek.

De reis ging door bossen (cederhouten) en langs skigebieden (nog geen sneeuw) door het Midden Atlasgebergte: het voorportaal van de Hoge Atlas. Gaandeweg werd ook het weer beter en toen we bij de eindbestemming kwamen, een hotel net buiten Midelt, was er weer een stralende hemel.

Op het programma van deze middag stond een wandeling langs een ravijn, naar een kleine nederzetting. Hier kregen we een beetje het idee hoe deze mensen leven. Heel eenvoudig in lemen huisjes. Vrolijke kinderen liepen een beetje mee en waren een dankbaar model voor de fotografen in onze groep. Dankzij de ondergaande zon werden dat natuurlijk mooie plaatjes. Op terugweg naar het hotel stopten we even om wat wijn in te slaan. Morgen gaan we de woestijn in.

=======================

Day 5 – 26/12 - On the road

Fes – Midelt

Today we leave Fes to go to Midelt, a town halfway to our final destination in the south. At the time of departure it was bad weather: rain and fog with at times no more than 100 visibility.

This region is famous for its apples, however during winter time, there was no more to be see but a statue of an apple ….... We passed some “interesting” sites: a statue of a lion, in remembrance of the shooting of the last Atlas lion and a site where monkeys live. And judging by the attention and amount of food they got from the tourists they will probably keep on living there for quite some time.

We travelled through woods (ceder) and passed areas for skiing (no snow yet) through the Mid Atlas mountains. Along the way the weather improved and by the time we arrived at our hotel in Midelt, there was a clear blue sky again.

In the afternoon we had a nice walk to and alongside a beautiful gorge and finally arrived a small village (ksar). Here we could get some idea of how the people live there, in very simple houses made of clay. Happy children walked with us and made for some great pictures. Ofcourse also thanks to the “golden sunlight”. On the way back to the hotel we stoppped at a shop to buy some wine. Tomorrow we will go into the desert.