Nooit meer ...

28 juli 2021 - Kraków, Polen

Op tijd op, laatste spulletjes inladen en op weg. We hebben de eerste dag aardig wat kilometers voor de boeg, we hebben namelijk gepland om vlakbij Wroclaw (Breslau), Polen, te overnachten. Kilometers vreten dus 😁, iets meer dan 900 zelfs. Moet lukken!

Het ging vlot. Geen controle aan de grens met Duitsland, dus een paar tussenstops, veel wegwerkzaamheden-files en een uur of 8 later waren we alweer bij de Poolse grens. Ook hier niemand te zien.

Wel was meteen te merken dat we een grens waren gepasseerd .... We belandden op een 1-baans wasbordweg, waar je niet harder kón dan 60, die werd afgewisseld met stukken nieuwe weg waar je niet harder mócht dan 60. In NL rijden veel Polen te hard en dat doen ze hier ook. Nog niet helemaal "ingeburgerd" qua rijstijl reden wij maar ietsje harder dan dat mocht. Dus in "no time" reden we vooraan in de file 😂😂. Dat alles duurde maar liefst zo'n 70 kilometer ... Heerlijk rustig.

Het deed overigens wel wonderen voor de actieradius, we hoeven morgen pas voor het eerst te tanken: welkom in Polen!

Gelukkig gingen de laatste 100 kilometer richting Wroclaw over een prima weg. We reden door een heuvelachtig landschap met in de verte zicht op de Karpaten. Eenmaal in het forenzen-hotel wat gegeten, wandelingetje door het, verder bepaald niet interessante, dorpje gemaakt om toch nog wat in beweging te zijn geweest en op tijd gaan slapen.

Op de tweede dag staat meteen waarschijnlijk het meest indrukwekkende bezoek van deze reis op het programma. We gaan naar Oświęcim. Dat zal de meeste van jullie niets zeggen, totdat ik de Duitse naam gebruik: Auschwitz. Reizen gaat ons niet alleen om plezier en van leuke dingen genieten, wij steken er ook graag wat van op. En dus bezoeken wij ook bijna altijd plekken waar de geschiedenis ons wat kan leren. Immers:

"Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd deze opnieuw te beleven"

Op de rustige binnendoorweggetjes naar Oświęcim toe kruisen we op verschillende punten spoorlijnen en rangeerplekken. En al meteen gaan je gedachten uit naar de beelden die je kent uit de geschiedenisboeken. Eenmaal ter plekke snel de auto geparkeerd en naar de ingang gelopen (we hadden thuis al een rondleiding geboekt).

En waar begin je dan met het verhaal? De systematische, hyperefficiënte de-humanisering en massavernietiging die hier op ongekende schaal ten uitvoer is gebracht, is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Onze gids verwoordde het zo: hier zie je waar "ongelimiteerde macht" gecombineerd met "een zieke geest" en vindingrijkheid toe kan leiden. Uiteindelijk zijn hier meer dan 1 miljoen mensen, 90% daarvan Joods, omgebracht.

Toen het in Auschwitz 1 allemaal niet snel genoeg ging vanwege te weinig capaciteit, bouwden ze Auschwitz Birkenau erbij waar het uitmoorden pas echt op grote schaal gebeurde.

Het is gewoon niet te bevatten, de beelden, de foto's, de verhalen .... En vooral hoe gepland en gestructureerd het allemaal ging.

• Dat er maar liefst 80 mensen in een veewagon zonder ramen werden "geladen" en voor de dagen dat het transport duurde maar 1 emmer met water en 1 emmer voor de ontlasting meekregen per wagon ....
  • Dat de mensen tot op het allerlaatste moment voorgelogen werden over wat er ging gebeuren: "maak je geen zorgen", "je krijgt werk", "je ziet dadelijk je man en kinderen weer", "alleen eerst even douchen om te desinfecteren" ...
  • Dat voorliegen zie je ook terug in de foto's, geen angst of woede, alleen maar afwachtende, soms zelfs blije gezichten ...
  • Dat al het haar na het vergassen werd afgeknipt en verkocht aan de textielindustrie ....
  • Dat al het goud van tanden en kiezen naar de bank ging ...
  • Dat protheses aan de ziekenhuizen werden verkocht ....
  • Dat ze de mensen maar een nummer gingen geven omdat ze al heel snel (vanwege ondervoeding en hard werken) niet meer te herkennen waren van de foto's ...

Na de bevrijding werd gezegd "Nooit meer Auschwitz" ... Maar helaas lijkt de mensheid er niet veel van geleerd te hebben, gezien wat er op vele plekken daarna nog is gebeurd. Je kunt alleen maar hopen dat in deze tijd, mensen sneller en beter geïnformeerd zijn en zich wereldwijd uitspreken tegen dergelijke praktijken.