Kraków

29 juli 2021 - Kraków, Polen

Zwaar onder de indruk reden we aan het eind van de middag door naar Krakow, waar we een piepklein appartementje in het centrum van de stad hebben, alles op loopafstand!

Dus nadat we ons geïnstalleerd hadden, meteen de oude binnenstad ingegaan om wat te eten. Na een te warme nacht zonder airco, bij de buren ontbeten en vervolgens met de auto de stad uit, naar Wieliczka, een dorp een kleine 15 kilometer verderop. Doel: de zoutmijn! https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wieliczka-zoutmijn

Het was rustig op de weg dus niet veel later waren we er al. Zodra je in het dorp aankomt, word je door vele parkeerhulpen gewezen naar een parkeerplaats. Dat begint al op een kleine kilometer van de plek van bestemming .... En dat gaat maar door. Tip: gewoon negeren want op de plek van bestemming zelf is pas de officiële parking die óf gratis is (zoals in Auschwitz) of stukken goedkoper.

Eenmaal bij de mijn was het nog even wachten totdat de rondleiding begon maar vervolgens gingen we met gids Nicholas, 378 treden af naar 64 meter diep. Uiteindelijk zouden we vele traptreden verder op 135 meter diepte belanden. Al in de 11e eeuw werd hier zout gemijnd, en alle technieken die daar sindsdien voor zijn gebruikt zagen we tijdens de tour. Op veel plekken zijn er ook zoutsculpturen te bewonderen en er is zelfs een complete ondergrondse kerk. Aan het einde kregen we nog een privé rondleiding door het "technische deel"/museum van het complex, dat trouwens helemaal onder het dorp zelf ligt. Deze tour komt niet uit bij de lift bij de ingang naar middenin in het dorp. Vanaf daar was het echter maar 5 minuten terug lopen naar de ingang waar de auto .

Vandaag de dag wordt hier geen zout meer gewonnen maar wel heel veel onderhoud gepleegd om het gehele complex van ruim 300 kilometer gangen te behouden. Het is 1 van de allereerste locaties op de UNESCO Werelderfgoedlijst, net als de binnenstad van Krakow trouwens.

Eenmaal terug in Krakow liepen we weer naar de oude stad om ons daar aan te sluiten bij een stadswandeling naar en door Kazimierz https://citywalkspoland.com/

Kazimierz was ooit een aparte stad op eiland waar vooral Joden woonden, daartoe gedwongen nadat een brand een groot deel van Krakow had verwoest. Gids Rudolf vertelde honderduit, eigenlijk een beetje te, zodat het weer niet alleen een walking tour maar zeker ook een talking tour werd.

Hij ging vooral uitgebreid in op het, ook hier weer, gruwelijke uitmoorden van de Joodse bevolking, die inmiddels naar een getto aan de andere kant van de rivier verbannen was. In Nederland leren we niet veel over wat er in Polen allemaal gebeurd is tijdens WOII, maar als je bedenkt dat in die tijd de grootste groep Joden in Europa in Polen woonde, dan kun je je voorstellen dat het er heftig aan toe is gegaan. Meer info: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Joden_in_Polen

Na ruim 3 uur namen we afscheid, en na een snelle hap om de hoek bij ons "huis" sloten we de dag af op een terras in de, drukke, maar gezellige oude binnenstad.

1. Truus Tol:
    30 juli 2021
    Een mooi verhaal weer en bijzonder,
    Ga nog meer lezen van dit verhaal.
    Groetjes.
  2. Annemarie:
    indrukwekkend xx
  3. Astrid:
    30 juli 2021
    Ook weer indrukwekkend maar op een andere manier.
  4. Rob:
    Dank voor jullie verhaal!😀🍻