Natte voeten

1 augustus 2015 - Ngamiland South District, Botswana

Een van de meest bijzondere natuurgebieden ter wereld is ongetwijfeld de Okavango Delta. Het is het uitstroomgebied van een rivier die vanuit een gebergte in Angola vanaf 1800 meter hoogte komt, vervolgens door een klein stukje Namibië in Botswana uitwaaiert om tenslotte letterlijk op te drogen in de Kalahari woestijn. De komende dagen gaan wij (een klein deel van) dit gebied verkennen.

Na het ontbijt vertrokken we per speedboot vanaf de Old Bridge backpackerslodge naar "Mokoro Centraal", een eiland met daarop een klein dorp van waaruit de mokoro's (soort kano's) het gebied ingaan. Alle gidsen en "polers", de mensen die de mokoro's voort bomen, wonen daar tijdens het hoogseizoen. Ze staan allemaal ingeschreven in een groot boek en krijgen bij toerbeurt trips toebedeeld. Een Amerikaan die alleen reist, wilde ook graag gaan en dus gingen we met z'n drieën, met 6 man/vrouw "personeel", op expeditie.

Vanaf Mokoro Centraal gingen we met 5 boten het gebied in. Alles werd meegesjouwd: tenten, kookgerei, tafel, beddengoed, tot en met een heus toilet aan toe. Het zou ons aan niets ontbreken. Op naar het eiland. Rustig aan boomde Benny, onze gids én poler, de Mokoro door het riet. Heel stil (behalve de momenten dat er even met de collega's werd gekletst of een tegenligger werd begroet) en in het zonnetje werd je al gauw heel loom. Gedachten dwalen af en af en toe leek het of je in slaap dommelde. Heel zen!

Totdat we bij ons eiland kwamen! Daar bleken namelijk al twee kampen te zijn, allebei met zo'n beetje 20 man .... weg rust. Maar gelukkig waren we veel op pad en was iedereen 's avonds redelijk op tijd naar bed dus echt veel last hadden er verder niet van. Ons kampement werd snel opgezet, ons bedje gespreid en het toilet voor de "serious business" achter een palmstruik geïnstalleerd (de "not so serious business" doe je maar tegen een boom, al dan niet met behulp van een "P-mate"). Kok Prince was een ware meester in het koken in de bush en zorgde ervoor dat we niets tekort kwamen. Pure verwennerij!

Die avond en de dagen erna hebben we veel gewandeld en gevaren. Echt een ervaring apart om middenin de natuur te wandelen en dan zomaar, na omtrekkende bewegingen en tegen de wind in natuurlijk, heel dichtbij grote groepen giraffes, zebra's, gnoes, bavianen en zo voorts te kunnen komen. Lastig om zo'n ervaring te beschrijven ...

Het waren mooie dagen, een beetje vakantie in een vakantie. Komende week moeten we weer voor onszelf zorgen, we zijn dan ruim 5 dagen door wildparken aan het toeren t.w.: Moremi, Savuti en Chobe. Geen idee wanneer we weer online zijn ...

====

One of the most interesting nature reserves is the Okavango Delta. The river comes from a mountain in Angola, 1,800 metres high travel through a small part of Namibia info Botswana and finally evaporates in the Kalahari desert. The best few days we will explore (a small part of) this area.

We went to Mokoro Central, a place from where the mokoro's leave to go into the delta. Everything that we bed was loaded into 5 mokoro's (tents, linnen, cooking gear and a very special toilet ....). They would be taking very good care of us.

The journey was very special, most of the times very quiet, we almost fell asleep. Very zen!

It was like a short holiday within a holiday .. we walked a lot, came very close to large herds of giraffes, zebra, wildebeast and so on. We really enjoyed our time in the delta. Nest 5 days we will be travelling through 3 game reserves: Moremi, Savuti and Chobe. No Idea when we will be online again .....