Jagen & Verzamelen

24 juli 2015 - Bosveld, Zuid-Afrika

De eerste dagen (18/07 – 22/07)

Wifi is hier schaars en als het er is, niet altijd even stabiel. Ook dat is Afrika (en ook wel prima eigenlijk om regelmatig niet online te zijn). Maar vandaar nu pas ons eerste verslag.

Dag 1-2
Na een prima vlucht met een tussenstop in Nairobi landden we op Oliver Tambo International Airport in Johannesburg, Zuid Afrika. Natuurlijk moe, want een nachtvlucht, en slapen in het vliegtuig gaat ons, ondanks meer dan voldoende beenruimte, nog steeds slecht af. Na de landing eerst, zoals op bijna alle luchthavens, een heel eind lopen, langs de “Ebola-scan” en vervolgens zonder problemen door de douane. Op naar de bagageband. Daar kwam Paul tot de ontdekking dat hij zijn telefoon in het vliegtuig had laten liggen. Snel iemand geregeld om terug te gaan naar het vliegtuig, weer dat hele eind teruglopen, en helaas, zoals eigenlijk ook wel verwacht, geen telefoon meer te bekennen. Het vliegtuig was al schoongemaakt voor de terugreis. Dus de schoonmakers of een van de andere passagiers hadden het waarschijnlijk gevonden en meegenomen. Domme pech. Niet lang getreurd, we gaan gewoon door met ons avontuur.
De koffers waren er gelukkig wel, dus snel naar de uitgang waar we werden opgewacht door een chauffeur met een busje die ons, en nog een Nederlandse familie, naar een garage bracht waar we de auto oppikten, een “hele vette” Toyota HiLux 3.0 4x4. Onze steun en toeverlaat voor de komende 4 weken. Na wat tekst en uitleg en het tekenen van de nodige documenten vertrokken we naar onze eerste bestemming, Country Park B&B in Muldersdrift, waar we onze eerste overnachting hadden in een prima guesthouse. Ruime kamer, heerlijk bed én zowaar (even) Wifi. Het komt helemaal goed. Zodra we ingetrokken waren reden we naar een supermarkt. Hier begon het jagen en verzamelen voor de volgende dagen. Water, blikvoer, pasta, noedels, wijn … veel wijn, vlees en lekkere snacks. Het is tenslotte vakantie niet waar?
Op de terugweg van de Spar passeerden we de lokale hamburgertent. Geen McDonalds, maar de Pitstop Diner, die wel een lekkere hap wist te serveren (in tegenstelling tot ….). Daarna, een wijntje en vroeg slapen.

Dag 3
Heerlijk geslapen. Vandaag gaan we naar Marakele National Park (we doen eerst een paar dagen “warming up” in Zuid Afrika). Maar eerst rustig ontbeten, alles ingepakt en afscheid genomen van het gezin dat we al eerder troffen. De rit verliep prima, wel weer even wennen dat het stuur en de knipperlichten aan de andere kant zitten, hier rijden ze namelijk links. Regelmatig gingen dus de ruitenwissers aan terwijl we eigenlijk alleen maar rechtsaf wilden ... Onderweg gestopt om hout te kopen voor de braai. Tijdens deze trip zullen we regelmatig koken op kampvuur. Dus een paar stapels hout is noodzakelijk.
Na een rit van ruim 3 uur kwamen we aan bij onze bestemming. Marakele is een natuurpark, onder beheer van de regering van Zuid Afrika. In Zuid Afrika kennen ze twee soorten parken, nationale parken en parken van privé-eigenaren. Vaak wordt er in de privéparken gejaagd. Alhoewel jagen ... je kan in een tent zitten, op 10 meter afstand wordt uitgezet wild gelokt met eten, en dan mag je, naar gelang waarvoor je betaald hebt, iets afschieten. Hetzij met een geweer of met een kruisboog. Jullie begrijpen dat wij niet voor dat soort parken kiezen. We kopen wel een stuk bief in de Spar.
Op het terrein van het park zijn een paar kampeerplekken, allemaal voorzien van een braai, een plek waar je fijn fikkie mag stoken, voorzien van een rooster om je vlees op te grillen. Gelukkig is er ook altijd een waterkraan in de buurt. We vonden een mooie vlakke plek om de tent op te zetten. De camping was bijna leeg, zodat we het gevoel kregen de enige kampeerders te zijn. Snel de tent opzetten en het bed opmaken, zodat we nog 1,5 uur over hadden voor onze eerste gamedrive (ritje door het park op zoek naar wild).
Op het terrein zijn meerdere routes uitgezet om te rijden. Het deel waar wij onze tent plaatsten is niet omheind, wat betekent dat het wild ook rond de tent kan komen. Opletten met etenswaar dus. Wees gerust: in dit deel lopen geen grote jagers, zoals leeuwen of luipaarden, rond; die zitten op een ander deel van het park waarvan ze niet zomaar van af kunnen.
Al snel zagen we het eerste wild. Impala’s, beter bekend als “MacLions” fastfood (zie hun achterkant op de foto’s), zebra’s, gnoes, apen, kudus (een grote antilope) en bijna aan het einde van onze eerste safari … jawel, een prachtige neushoorn. Redelijk dichtbij en mooi in het licht zodat we er een prima foto van konden maken. Een geslaagde eerste safari.
Eenmaal terug meteen het kampvuur aangemaakt, voor je het weet, is het namelijk donker. Om 18.00 uur schemert het en rond 18.30 uur is het licht uit. Eten bereid op het kampvuur, wijntje erbij, afwassen, napraten over de dag en op tijd naar bed. Lekker slapen in onze tent. Morgen gaan we het andere deel van het park verkennen.

Dag 4
De eerste nacht in de tent is prima bevallen. We hadden nieuwe matjes gekocht, die heel comfortabel bleken te zijn. We begonnen onze dag met een eenvoudig ontbijt. Koffie, thee, jus d’orange, muesli én … een struisvogel, of beter gezegd “struin-vogel”, want ze kwam, op nog geen meter afstand, kijken of ze mee kon snoepen. Echt heel apart, zo’n “close encounter”.
Op naar het andere deel van het park te gaan om wellicht (een deel van) de “Big Five” te zien. De term “Big Five” is ontstaan in de tijd dat er veel blanke jagers naar Afrika gingen om te jagen. Deze Grote Vijf zijn: Leeuw, Luipaard, Olifant, Neushoorn en de Buffel. Het doel van een jager was deze 5 te schieten. Wij schieten natuurlijk ook, plaatjes wel te verstaan. Neushoorns en luipaarden zijn het lastigste, echter de neushoorn hebben we inmiddels af kunnen strepen.
Ofschoon de omgeving prachtig is, zien we hier nagenoeg geen wild, en al helemaal niet 1 van de Big Five. Maar ja, ook dat is op safari, soms zit het mee, meestal zit het tegen. Je hebt er geen controle over. Aan het eind van de dag terug naar de tent, koken en op tijd naar bed, morgen gaan we Botswana in: de rit naar de volgende bestemming duurt ongeveer 6 uur en dan hebben we natuurlijk ook een grensovergang, die volgens de geleerden aardig tijdrovend kan zijn.

Dag 5
Om 06.30 ging de wekker af. Tijd om te ontbijten, en wederom in gezelschap van “Big Bird”. Tent opdoeken, rommel inpakken en op naar Botswana. We konden kiezen uit diverse grensovergangen. We wisten dat we geen vlees-, zuivelproducten en vers fruit over de grens mee mochten nemen, iedere auto wordt daarop gecontroleerd. We kozen voor de kleinste, en minst gebruikte, van de mogelijke grensovergangen, Stockpoort/Parr’s Halt. Geen idee of het positief of negatief zou uitpakken voor ons, maar het leek ons vooral leuk om niet altijd de standaardroutes met asfaltwegen te nemen. Wat bleek ... we waren de enige en de douaniers hadden geen zin om te werken. De auto werd niet aan een inspectie onderworpen, wij ook niet, en binnen 10 minuten waren we over de grens. Op naar Khama Rhino Sanctuary. Ons verblijf voor de volgende 2 dagen. Lekker relaxed in een chalet.

====

The first few days (18/07 – 22/07)

Wifi is not widely available and if it is, it is often not stable. Hence it took some time to publish our first stories.

Day 1 – 2
We had a great flight, via Nairobi, and landed at Oliver Tambo International Airport in Johannesburg, South Africa. Of course we were tired, we had a night flight and still can’t sleep well in a plane. Once passed the “Ebola-scan” and through customs Paul disovered that he had forgotten his phone on the plane. So back through customs to the plane, but only to find out that it was gone (as we already expected). The plane had already been cleaned and nothing had been found … Bad luck, but nothing will spoil our fun.
Fortunately the rest of our luggage was there. At the exit we were picked up and brought to the car hire office in town. We were given a brand new Toyota HiLux 3.0 4x4. After the necessary instructions we signed the papers and we were off to our first destination, Country Park B&B in Muldersdrift. A comfortable guesthouse with, for a short while, even Wifi. After that, off to the supermarket to hunt for groceries. We gathered water, canned food, pasta, noodles, wine, meat and nice snacks. After all, we are on a holiday!
On the way back we stopped at the local hamburger joint. No McDonalds, but the Pitstop Diner, where they served us a fine meal. After that, early to bed.

Day 3
After a good night’s sleep we would leave for Marakele National Park (the first days we do a “warming up” in South Afrika). At first we had to get used to the steering wheel at the right side of the car, they drive on the left side of the road here. And on the way we stopped to buy some firewoord for our evening meals on the camp sites.
After 3 hours of driving we arrived at Marakele. This is a national park. There are also a lot of private game reserves where people can go hunting. Well, actually you can hardly call it hunting. They lure the animals to come close and then you can shoot whatever game you “ordered” from a short distance. Needless to say that this is not “our cup of tea”.
At every campsite you can make your own fire, they even provide the grill … Luckily there is also a tap with running water. We chose a nice, flat space to pitch our tent on a, near empty, campsite. We put up the tent quickly so that we still had 1,5 hours left for our first game drive.
Several routes were mapped out. The campsite is not surrounded by a fence, so the animals can come close to the tent. This means: hide the food in the car! But fear not, in this part of the park there are no big animals like lions or leopards.
We spotted some animals right from the beginning: impala, better known as “MacLions” fastfood (to see why just look at their behinds on the pictures), zebra, wildebeast, monkeys, kudu (a big antilope) and almost at the end of our first safari … a beautiful rhino. Fairly close and in the “golden sunlight”, great for pictures.
Once back we made a fire because it is dark before you know it. Dusk at 18.00 hrs and dark by 18.30 hrs! We cooked a nice meal, had some wine, washed the dishes and went off to bed. Tomorrow we will explore the other part of the park.

Day 4
The first night in the tent was fine. We had bought new matrasses and they turned out to be very comfortable. We started the day with a simple breakfast. Coffee, tea, orange juice, and … an ostrich. She came over to find out if there was anything to eat for her as well. A nice early “close encounter”.
We were told that the Big Five live in the other part of the park. The “Big Five”: lion, leopard, elephant, rhino and buffalo. The goal of hunters is to shoot all 5. We also shoot, but only pictures.
The park is beautiful but we did not see any game. That is also safari, sometimes you are very lucky, most of the time you are not. At the end of the day, we cooked dinner and went to bed on time. Tomorrow we will finally go to Botswana.

Day 5
Up at 06.30. Time for breakfast, again with “Big Bird” on the prowl. Then pack and go, off to Botswana. We could choose from several border crossings. We knew that we could not bring meat, dairy products or fresh fruit and that our car would be checked. And we knew that this all could take up a lot of time. We chose to cross at the smallest, less used crossing at Stockpoort/Parr’s Halt. No idea how this would work out. But we prefer to take the routes less travelled. In the end we were the only people at this border and the people there didn’t seem to care much. We were done within 10 minutes … and were on our way again, Off to Khama Rhino Sanctuary.