Fa waka?

2 augustus 2013 - Paramaribo, Suriname

Vertaald: Hoe gaat het? Met ons gaat het in ieder geval prima. Het heeft een paar dagen geduurd, maar nu dan toch eindelijk ons 1e reisverhaal en de 1e foto's; we moeten er nog wel een beetje inkomen …......

26/07 Aankomst in Paramaribo

Na een prima vlucht van bijna 9 uur landden we net na 20.00 uur op Zanderij, (aka J.A. Pengel International Airport), de luchthaven van Paramaribo. Hier werden we opgewacht door een transferbusje die ons in een rit van ongeveer 1 uur naar ons hotel bracht. Na het inchecken in het hotel Torarica dronken we nog een biertje aan het zwembad om vervolgens vermoeid het heerlijke bed in te kruipen voor een welverdiende nachtrust. Morgen staat ons een rondleiding door Paramaribo te wachten.

27/07 Dag 1: Paramaribo

Na een goede nacht en een heerlijk ontbijt werden we door onze gids opgewacht in de lobby van het hotel. Hij stelde voor om in plaats van een stadswandeling, met een busje door de stad te gaan. Het voordeel van het busje was dat we meer verschillende plekken aan konden doen, plekken die te ver weg waren om te lopen. Zo gezegd, zo gedaan. De tour bracht ons naar het “indrukwekkende” Onafhankelijksplein, het voormalige Oranjeplein. Een plein dat eigenlijk niet meer voorstelde dan een groot grasveld. De volgende site was wel indrukwekkend: de St. Petrus en Paulus-kathedraal, helemaal van hout. Volgens de gids is dit het grootste houten gebouw van het westelijk halfrond, helaas al aangetast door termieten. Vervolgens reden we over de Wijdenbosch-brug (52 meter hoog). Opvallend was het bord voor de brug met een telefoonnummer van een hulplijn om te bellen zodat je de brug vooral niet zou gebruiken voor het beeindigen van je leven (“no djompo”).

Aan de andere kant van de brug stopten we bij een groente- en fruittentje voor een kokosnootdrankje, vervolgens reden we terug over de brug, bekeken nog een moskee naast een synagoge en verderop een bijzonder bouwerk dat een Hindoestaanse tempel bleek te zijn. De bevolking van Suriname is zo divers dat daar natuurlijk ook de nodige gebouwen bijhoren. Net als het eten trouwens, dat ook een mengelmoes is uit alle windstreken, heerlijk! Vervolgens bezochten we een Javaanse markt waar we een kleine snack kregen. Om onze trip af te sluiten met een bezoek aan het voormalige Nederlands “Fort Zeelandia” Een oud fort van waaruit de plantages en de stad verdedigd werden tegen aanvallen vanuit de zee. Niet altijd even succesvol. Dit is ook de plek waar later de afschuwelijke December-moorden zijn gepleegd. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Zeelandia_(Suriname). Na deze trip werden we afgezet op het Kerkplein bij de winkel van de contactpersoon van de plaatselijke reisorganisatie voor meer informatie over ons reisschema.

We sloten de dag af met een etentje bij Miri Osso, een Javaans restaurant in de wijk Blauwgrond: eenvoudig maar erg lekker.

===========

Translated: How do you do? We are doing fine. It took us a few days but we finally wrote our first blog and uploaded the first pictures of Suriname.

26/07 Arrival in Paramaribo

After a long (9 hrs) but pleasant flight we arrived just after 20.00 hrd at Zanderij, aka J.A. Pengel International Airport of Paramaribo, the capital of Suriname. A lady from the hotel was already waiting to take us to our hotel in the city, almost 1 hour driving. After checking in at hotel Torarica we had a beer and went to bed early, it had been a long day. The next day we would take a tour around Paramaribo.

27/07 Dag 1: Paramaribo

After a good night's sleep and a great breakfast our guide was waiting in the lobby to take us along. He suggesteed we should take a bus ride instead of a city walk. The main advantage was that he could show us more sights than he could by walking. We accepted his suggestion and hopped on the bus. First stop was at the “impressive” Independance Square, formerly known as Orange Square. In fact it was nothing more than an large lawn. The next sight however was impressive: St. Peter and Paul's cathedral, completely made out of wood. The guide told us that this is the largest wooden building of the Western halfrond, sadly already partly “eaten” by termites. Next we drove over the Wijdenbosch-bridge (52 meters high). In front of the bridge there was a sign with the telephone number of a “lifeline” to call to prevent you from jumping of the bridge to end your life (“no djompo”) ….......

On the other side of the bridge we stopped at a fruitstall for a coconutdrink. After that we drove back, had a look at a mosque next to a synagoge and a little further down the road an interesting building that turned out to be a Hindoustani temple. Such a diverse population needs all kinds of buildings and churches. This diversity is also very “visible” in the local “cuisine”, food from all over the world (and spicy!!). Next we visited a Javanese market where we were offered a small snack. We ended our tour at the former Dutch fort: “Fort Zeelandia”. An old fortress built to defend the city and the plantations from attacks from sea, not always very succesfull. This is also the place where in1982 the terrible December-killings took place. More information: http://en.wikipedia.org/wiki/Fort_Zeelandia_(Paramaribo) At the end of the tour the guide dropped us at the local travel agency where they gave us more information about our travel schedule.

Finally we had a nice dinner at Miri Osso, a Javanese restaurant: simple but very tasty!