De wereld in 1 stad

25 april 2017

We hadden alle tijd ... hoefden pas om kwart voor 12 downtown te zijn ... en dus werd het alsnog haasten. En toen zaten we ook nog eens in de "express-line" en moesten we uiteindelijk toch nog een kwartier lopen ... we waren in ieder geval goed opgewarmd voor onze 2e wandeltour. Een tour door 3 verschillende werelden met gids Eric. Hij komt niet oorspronkelijk uit New York maar is er jaren geleden naar toegekomen om acteur te worden. Dat gaat met vallen en opstaan en hij werkt er dus veel bij als gids.

De start was in de wijk Soho, wat staat voor "South of Houston" (spreek uit als "house-tun"). Volgens Eric zijn ze hier gek op dat soort namen. Zo heb je hier ook Tribeca (de "TRIangle BEneath CAnal street), Nolita (NOrth of Little ITaly) en zo voorts. Oké Soho dus, 1 van de oudste wijken van de stad, met straten met kinderkopjes en oude gebouwen en een rustige sfeer. En met leuke winkeltjes en restaurants. Eric noemde voortdurend zijn favoriete eetadresjes en hangouts (en kon dat op zijn Amerikaans lekker overdreven vertellen).

Een lokaal oud familiebakkerijtje, Dominique Ansel, blijft voortdurend nieuwe producten bedenken en scoort daar als een dolle mee. De huidige hit is de "cronut", jawel een (alweer naam-)combinatie van een croissant en een donut. Ze bakken er maar een beperkte hoeveelheid per dag van en ze zijn iedere dag weer helemaal uitverkocht. Mensen staan er zelfs voor in de rij! Het schijnt dat de nieuwste uitvinding nog beter verkoopt: warme melk in een bekertje van koek. Wellicht over een paar jaar ook in NL te verkijgen.

Twee blokken verderop stonden we ineens in Italië, of zo leek het bijna. In Little Italy struikel je over de restaurantjes en ijssalons. En natuurlijk hebben we de allerlekkerste cannoli (https://nl.wikipedia.org/wiki/Cannoli ) gegeten, echt om je vingers bij op te eten (en de rest van de middag zaten we vol, zo machtig). Little Italy is inderdaad maar heel klein want weer een keer de hoek om en je staat ineens middenin Chinatown. Ineens hoor je bijna geen engels meer, het is echt net of je niet meer in New York bent. En ook dat is New York, de hele wereld in 1 stad.

De rest van de middag slenterden we door deze mooie wijken, konden zowaar de verleiding weerstaan om nog meer te snoepen, lieten onze arme voeten masseren in Chinatown en gingen tot slot nog even naar Times Square om ons weer even te vergapen aan de lichtreclames en maffe mensen.

1. Truus Tol:
    25 april 2017
    Wat een mooie dag,verschillende landen bezoeken ,ook nog heerlijke snoeperijtjes ,met al het lopen mogen jullie daar toch wel van genieten!
    De dag al slenterend eindigen en tevreden na genieten !
  2. Riek:
    25 april 2017
    Het blijft genieten. Wat maken jullie interessante dingen mee. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.
  3. Ineke:
    25 april 2017
    Geniet van jullie belevenissen!
  4. N.M. Ferreira:
    25 april 2017
    Krijg er zin in om er zelf rond te lopen!
  5. Jelly:
    25 april 2017
    Leuk jongens! Jullie kennen da hoods nu wel . Hotdogstands ook al gespot?
  6. Machteld:
    26 april 2017