Visita Nocturna

8 augustus 2019 - Granada, Nicaragua

Rond 10 uur waren we terug van ontbijt en kathedraal-bezoek en werd het tijd om León te verlaten. Spullen weer in de koffers gegooid, sleutel overgedragen, wat tips gegeven aan de Dueña de la Casa en in de taxi naar de busterminal  gestapt. Het was er een komen en gaan van taxi's, microbusjes, chicken bussen en daar tussendoor mensen die je óf 1 van de vervoersmiddelen in wilden krijgen óf iets te eten/drinken wilden verkopen. Maar wij hadden genoeg bij ons en onze taxi was praktisch naast een prima busje met airco gestopt die ons voor 71 Córdoba p.p. naar Managua wilde brengen ... deal! Na ca 1,5 uur werden we op de busterminal in Managua gedropt. Daar was de hectiek zo mogelijk nog groter. De mannen daar rukten je koffer gewoon uit je hand om je een bus in te krijgen! We belandden uiteindelijk in een semi-chicken bus met "arko" ... die bij ongeveer iedere bushalte en pompstation stopte. Maar voor 33 Cordoba (1 dollar) p.p. waren we nog eens 1,5 uur later wel in Granada. Omgerekend kostte dit tripje dus nog geen 3 euro p.p. en hadden we volop entertainment 😉.

Granada is een stuk kleiner, schoner en rustiger dan León. Wel iets meer ingericht op toeristen en (daardoor?) duurder, maar ook hier kun je goed merken dat het geen topdrukte qua toeristen is na de opstanden van vorig jaar. Het gewone dagelijkse leven, of voor sommigen het dagelijkse overleven (er zijn hier best veel lijmsnuivers die als zombies over straat dwalen), voert de boventoon.

Onze Casa, genaamd Tulipán, is kleiner dan het huis in León maar wel comfortabeler: zowaar een douche met warm water, een stille airco in de slaapkamer en zelfs een ienie-mienie zwembadje (ca 1,5 bij 3 mtr), meer een dompelbadje dus, maar wel heel lekker om even snel af te koelen na een wandeling!

Nadat we geïnstalleerd waren, gingen we snel weer op pad. Stadje verkennen! Op een terrasje een biertje gedaan, rondje Parque Central gelopen, weer even staan luisteren bij een gebouw waar de plaatselijke drumband aan het oefenen was (dat hebben we al op veel plekken gedaan, klinkt zo fantastisch!) en de dag afgesloten met een prima diner bij Miss Dell's. De dag  erna voornamelijk doorgebracht met rondwandelen en kerken bezoeken, ook hier daaraan natuurlijk geen gebrek. Hoogtepunt van deze locatie stond echter pas tegen de avond op het programma. Wij hadden via via een "visita nocturna" aan de actieve vulkaan Masaya geboekt. Zou het dan, na de vruchteloze poging in Ethiopië, toch gaan lukken om in het echt lava te gaan zien?

Om 5 uur stond Leonel met een busje voor onze deur en in ca 3 kwartier reden we naar het nationale park waarin de vulkaan ligt. Het hele park waarin nu o.a. een paar kraters en en groot meer liggen zou ca 6.000 jaar geleden 1 gigantische vulkaan zijn geweest. Wat er nu nog van over is, is prima bereikbaar. Er loopt zelfs een asfaltweg tot bijna aan de kraterrand, dat is nog eens wat anders dan uren lopen ....  Het regende onderweg behoorlijk maar eenmaal bij de vulkaan werd het minder en op een gegeven moment was het zelfs droog. We zagen al van afstand de stoom (van de regen) uit de krater komen. Boven waren er een paar goede plekken om de krater in te kijken en jawel hoor: lava! Je kon het in de diepte horen bulderen en als de wind af en toe de stoom wegblies, konden we de kokende lava goed zien stromen. Mission accomplished!

Granada is eigenlijk een groot dorp: overzichtelijk en alles op loopafstand. Verder erg rustig en daarom  is - voor ons in ieder geval - een bezoek van ruim 1 dag genoeg om alles te zien.

1. Jelly:
    8 augustus 2019
    Wow wat een mooie missie om brandende lava te zien!
  2. Lia vander Waarde-Buning:
    8 augustus 2019
    Wouw!!! Die foto s van de vulkaan.... prachtig:) Kathedralen zijn er overal, al dan niet door verwisselde tekeningen, maar deze natuurkathedralen imponeren behoorlijk... Niet te dicht bij de randkomen svp...
    😺
  3. Truus Tol:
    8 augustus 2019
    Word misschien wel eentonig !
    Ook ik vind het geweldig om de brandende Lava ,
    voor ons met foto,s te mogen zien .
  4. Jeannette Thannhauser:
    Prachtig!!