Tussendoortje 2

18 november 2019 - Kochi, India

Als je het nuttige met het aangename kunt verenigen, kunnen we dat natuurlijk niet laten. Hilke ging weer voor werk op pad en Paul had nog wat opgespaarde dagen tegoed, dus reisden we weer een keertje samen af naar India.

Het weekend brengen we, samen met collega's Ineke en José, door in en rond Kochi, een stad in de zuidwestelijke deelstaat Kerala, waar onze Nederlandse voorvaderen ooit een nederzetting hadden (die ze overnamen van de Portugezen en na enige tijd weer verkochten aan de Britten ... Waar hebben we dat eerder gehoord? 😀) Meer info: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kochi_(India)

Na het traject Amsterdam-Delhi-Kochi kwamen we redelijk moe aan ..... het was echter pas 10 uur 's ochtends. Afijn, eerst maar even inchecken in het hotel, kort bijslapen en daarna Fort Kochi bewonderen. En wel per fiets. Met een gids fietsten we ruim 2,5 uur door het oude stadsdeel. Een combinatie van koloniale sfeer en Indiase bedrijvigheid, waar diverse geloven (katholiek, islamistisch, joods en zelfs hindoe) kort op elkaar zitten en volkomen in vrede samenleven. Dat is elders in India helaas weleens anders ... Na deze toer aten we wat in een restaurantje om de hoek van het hotel en lagen we er op tijd in.

De volgende dag vroeg op (als altijd als we op reis zijn) omdat we om half 7 werden opgehaald voor een tocht naar Munnar en omstreken. Munnar ligt hoog tussen bergen en middenin een enorm gebied met theeplantages en -fabriekjes. Op weg er naartoe bewonderden we een paar watervallen en wandelden we door een flinke kruidentuin (waar we natuurlijk ook een verkooppraatje moesten aanhoren), Na weer een flink stuk bergop rijden kwamen we uiteindelijk bij Eravikulam Nationaal Park. We bleken daar echter maar een halfuurtje te kunnen wandelen want kennelijk hadden we veel langer dan gemiddeld over het eerste deel gedaan. Gelukkig was er slechts 1 wandelpad en was er naast het geweldige uitzicht en de lokale gemzen/berggeiten niet heel veel wild te bewonderen.

Onderweg genoten we voortdurend van de prachtige omgeving: bergachtig en tegen de hellingen (soms behoorlijk steil) theestruiken zo ver het oog reikte ... Volgende stop: Lockhart Tea Factory, altijd leuk om zo'n fabriekje te bekijken. Op deze plek wordt dagelijks zo'n 21 ton theebladeren verwerkt tot diverse soorten thee, en dat allemaal voor de export.

Al met al was de middag al een eind gevorderd toen we weer vertrokken voor het laatste onderdeel van het programma: de Mattupetty Dam. Helaas niet heel erg de moeite en zeker niet de 1,5 uur extra waard ... Inmiddels was het donker geworden en brak op de terugweg naar Kochi ook nog eens het noodweer los ... Tegen middernacht waren we eindelijk terug in het hotel, 5 uur later dan de bedoeling was.

Volgende ochtend konden we gelukkig op het gemakkie ontbijten. Daarna met dezelfde chauffeur naar de "backwaters" waar we een heel fijn boottochtje maakten; altijd een goed idee voor de zondag. Terug in Kochi nog even naar de "Dutch cemetery". Helaas bleef het, ondanks de goede bedoelingen en acties van de mensen in de kerk, bij een kijkje door het hek. Geluncht op een prima plekje, daarna koffers opgehaald, bliksembezoek aan de synagoge gebracht en op naar het vliegveld voor de terugvlucht naar Delhi.

We zijn helemaal "geland" in India en opgeladen voor de komende dagen, waarin Hilke lekker aan het werk gaat en Paul één van de belangrijkste plekken voor Hindoes gaat verkennen en ervaren: Varanasi.

Wordt vervolgd!

1. Annemarie:
    18 november 2019
    Enorm leuk weer een reisverslag te lezen. Werkse en veel plezier xx
  2. Machteld:
    18 november 2019
    Wat een actieve dagen. Petje af. Leuk om mee te leven/lezen. Werkse Hil en veel plezier Paul. Wel weer updaten he?
  3. Ttol:
    18 november 2019
    Zag het zojuist ,ga jullie zeker volgen !
    Fijn samen genieten !
  4. Jelly:
    18 november 2019
    Yes! De wanderlustjes zijn weer op pad!
  5. N.M. Ferreira:
    18 november 2019
    Toppie!!! Geniet er beiden van dan doen wij dat ook!
  6. Gerry Buijel:
    18 november 2019
    Weer een super mooi verhaal!! Paul veel plezier en Hilke succes met werken!!🥰😘♥️
  7. Ineke:
    18 november 2019
    Weer leuk om te lezen! En.... dat jullie deze keer het nuttige met het aangename verenigen. Véél plezier samen en Hilke werk ze!
  8. Rob:
    18 november 2019
    Wanneer zijn jullie terug? Eind deze week al?
  9. Yvon Eberson:
    18 november 2019
    Veel plezier en succes met werken daar!
  10. Lia vander Waarde-Buning:
    Gogo HiPa😉😺🐈😎
  11. Gerreke:
    19 november 2019
    Wat een verrassing! Helemaal niet in de gaten dat jullie deze plannen hadden. Veel plezier weer!