Slotdag

22 februari 2017 - Pushkin, Rusland

Helaas komt aan alles een einde, zo ook aan deze stedentrip naar St. P. Maar zover was het nog niet meteen. Na wederom een warme nacht - de stadsverwarming (die je niet kunt regelen), blaast 24/7 door, je droogt er behoorlijk van uit - even snel ontbeten, afgewassen en de sleutel overgedragen aan de broer van Julia.

Voordat we naar de luchthaven gaan, bezoeken we met Igor nog 2 plekken. De eerste: Pushkin. Het heette hier eerst Tsarkoje Selo, vertaald: het dorp van de tsaar. Eigenlijk van de tsarina, want de hoofdattracties zijn het paleis en de tuinen van Catharina II. Zij was getrouwd met de kleinzoon van Peter de Grote en gedurende haar regeringsperiode beleefde Rusland hoogtijdagen.

Alles hier is opgezet om indruk te maken op de rest van Europa. Groter, mooier en kostbaarder. Zo vind je in het paleis o.a. de zogenaamde Amberzaal, met 3 wanden vol mozaïeken van amber. Het is verboden om foto's te maken; waarom weet niemand maar er staan wel 3 bewaaksters om er op toe te zien dat dit ook niet gebeurt. "Big sister is watching you" de hele tijd. Je mag zelfs geen slokje water nemen (en dat wil je wel want ook hier staat de verwarming op max). Het barst weer van de vergulde panelen en ornamenten. Maar het meeste bizarre is nog dat het allemaal gereconstrueerd is omdat (bijna) alle originelen tijdens WO II verwoest zijn.

Er is wel klein spul tijdig geëvacueerd (en nu weer teruggeplaatst) maar de grote stukken en wandpanelen dus niet. De oorspronkelijke panelen van amber zijn destijds door de nazi's verwijderd en naar Duitsland overgebracht. Waar die na de oorlog zijn gebleven, is nog steeds onbekend. Er wordt veel gespeculeerd en er is veel naar gezocht, maar tevergeefs. Na het paleis van binnen te hebben bewonderd maken we een flinke wandeling door de tuinen en over het bevroren en met sneeuw bedekte meer (ja, "we walk on the wild side"). Al met al een bijzondere plek die wij persoonlijk mooier vinden dan Peterhof.

Als laatste bezoeken we het paleis van Paul (Pavl) de Eerste in, jawel, Pavlosk. Hij was de zoon van Catharina, maar had een ontzettende hekel aan haar. Mede omdat ze zo lang leefde en hij maar geen tsaar kon worden (wij denken dat hij last had van een "Prins Charles"-complex). Zodra hij kon, vluchtte hij dan ook uit het paleis van zijn moeder en bouwde 5 kilometer verderop zijn eigen paleis met bijbehorende tuinen waar we nog even een flinke frisse neus hebben gehaald (het is -8 graden maar droog en geen wind, dus prima). Hierna bracht Igor ons naar de luchthaven.

Al met al een indrukwekkende stad en omgeving die zeer de moeite van een bezoek waard is. Dank voor de enthousiaste reacties en tot de volgende trip!

Tot slot nog even de gebruikelijke web-statistieken van de reis:

4.531 paginaweergaves
   231 bezoeken
19.61 pagina’s gemiddeld per bezoek
40.26 % nieuwe bezoekers

1. Monique,Emille en Milan.:
    22 februari 2017
    Weer een leuk verhaal. Een hele fijne terugreis naar ons koude en natte kikkerlandje gewenst.
  2. Rob:
    22 februari 2017
    Het is hier wel warmer, maar wel minder grandeur!
    NL: doe maar iets minder gewoon!
  3. Annemarie:
    22 februari 2017
    Was weer erg leuk in leerzaam. Kan niet wachten tot de volgende reis xx
  4. N.M. Ferreira:
    22 februari 2017
    En ontzettend bedankt dat we weer mochten meegenieten!
  5. Ella:
    23 februari 2017
    Het was weer erg leuk en informatief om in jullie kielzog St Petersburg te bezoeken. Genoten van de mooie foto's. Dank! En nu terug naar de storm in Nederland.