Rondom de stad

21 februari 2017 - Peterhof, Rusland

De wekker stond op half 9 maar onze buurman vond het nodig om een paar uur daarvoor al sneeuw te gaan ruimen. En dat voor ons slaapkamerraam (soort souterrain). Goed, we waren op tijd wakker om met Igor op pad te gaan. Stipt om 10.00 uur stond hij voor de deur en vertrokken we met de auto naar Peterhof. Vandaag dus niet lopen tussen de bezienswaardigheden, maar rijden, zeg maar een "rustdag".

Onderweg vertelt Igor honderduit over de stad, de geschiedenis, het communisme en het dagelijkse leven. Corruptie hoort erbij hier en zoals hij het omschrijft: het "verzacht' de dictatuur, het zorgt ervoor dat je toch een heel klein beetje invloed kunt hebben. Toch blijft het iets dat men terug wil dringen. Zo is onlangs besloten dat kleine overtredingen (bijvoorbeeld minder dan 20 km te hard rijden) niet meer beboet mogen worden. Dat voorkomt dat agenten extra geld eisen. Ze mogen nu alleen nog maar een waarschuwing geven.

Het is een grauwe, grijze dag. We gaan op weg naar het buitenverblijf van Peter de Grote. Hij heeft veel in Europa gereisd en daar ideeën opgedaan. In Nederland heeft hij schepen leren bouwen, was sowieso dol op alles wat Nederlands was; volgens Igor is de stad Sint Petersburg zelfs gebouwd naar het voorbeeld van Amsterdam met o.a. veel grachten en "hoge" huizen. Het buitenverblijf, Peterhof, is op Versailles geïnspireerd. We gaan het zien.

Peterhof ligt een eindje buiten de stad aan de Finse Golf. In đit jaargetijde komen er hier niet veel toeristen behalve veel Chinezen (en een paar verdwaalde Nederlanders...). Dit grondgebied is eigenlijk 1 megagrote tuin met veel fonteinen (nu vanzelfsprekend buiten werking) en diverse paleizen. Het ene nog groter en mooier dan de volgende. Na een wandeling in de kou (het waait hier behoorlijk en is inmiddels flink afgekoeld) langs 2 paleizen vertrokken we weer.

Iets verderop ligt Oranienenbaum (inderdaad), alweer een landgoed met mooie gebouwen en veel tuin. Ook daar door de knerpende sneeuw gewandeld tot verbazing van de bewakers die daar verder bijna niemand zien. Volgende stop: Krohnstad. Dit ligt op een eiland voor de kust van St.P. en huisvest alles wat met de Russische marine te maken heeft. Net als in Den Helder waaide het ook daar flink dus maar gauw de plaatselijke kathedraal in gevlucht. Wederom een flinke hoeveelheid iconen, kroonluchters en goud (als ze ook maar een beetje van dat geld aan de bevolking zouden geven ....). De laatste stop buiten de stad was bij de plek waar Lenin ooit 3 weken "ondergedoken" zat in een hutje in het bos. Natuurlijk ook even het bijbehorende museum bezocht (waarschijnlijk de enige kaartjes die daar vandaag zijn gekocht). Heel apart.

Terug naar de stad. Even langs de kruiser "Aurora" gegaan. Lees hier meer: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aurora_(kruiser) Weer een bijzonder verhaal! Daarna de Kerk van de Verlosser op het Bloed (verzin het maar eens!) bezocht. Alweer een prachtige kerk, het houdt niet op. Even later bij de buren gegeten en tijdens de wandeling op de terugweg een paar mooie plaatjes geschoten. Geniet ervan!

1. Kees Konings:
    21 februari 2017
    Wanneer we dit lezen, gaat het bij ons ook weer "kriebelen"
    Veel plezier nog!
  2. Monique,Emille en Milan.:
    21 februari 2017
    Gelukkig. Toch een beetje een rustdag. Maar weer veel mooie dingen gezien las ik. Geniet er lekker van verder.
  3. Rob:
    21 februari 2017
    Leuk en weer mooie foto's!
  4. Truus Tol:
    22 februari 2017
    Weer een mooi verslag van deze dag,heel fijn om te mogen lezen!
    Hilke als ik dit lees hoor ik dit je vader vertellen ,zelfs zijn stem vreemd maar ook heel mooi.
  5. Annemarie:
    super leuk
  6. Ineke:
    22 februari 2017
    Wat een pracht en praal, zowel de paleizen als de kerken.
    Vast heel bijzonder om dit alles in een winters landschap te bekijken.!
    Genoten van het verhaal en de foto's.