Schaduw

6 augustus 2019 - León, Nicaragua

León is de warmste stad van het land, dus doen we gewoon alles op een wat gematigder tempo en lopen we van de ene naar de schaduwplek op straat. We acclimatiseren al aardig. De eerste dag uitgeslapen dwz met onderbreking van het plaatselijke luchtalarm dat iedere ochtend om 7 uur afgaat (om 12 uur ook trouwens, en waarom weet niemand).

We zijn inmiddels gesettled in onze casa: volop water ingeslagen, Córdobas (nationale valuta) gescoord, kennis gemaakt met de huiskolibries en met Frits, de huisschildpad die op het pad naast de tuin gestrand was. Lekker ontbijttentje om de hoek gevonden en daarna een paar uurtjes ter verkoeling in het plaatselijke openbare zwembad met de locals doorgebracht.

Omdat we toch niet kunnen laten, meldden we ons later op de middag bij 1 van onze "all time favorites": de Free Walking Tour oftewel op pad met een local en naast de bekende plekken ook de speciale plekjes, zoals waar het beste "streetfood" te koop is, leren kennen.

Verzamelpunt was bij het "mausoleum voor de helden en de martelaren" naast de kathedraal. In gezelschap van een Nederlandse, een Duitse, een Fransman en een Australiër (alle 4 minstens 30 jaar jonger dan wij) luisterden we uitgebreid naar wat onze gids Noel allemaal vertelde over de, nog altijd, zeer turbulente en gewelddadige geschiedenis van Nicaragua.

We beginnen bij een enorme muurschildering die de geschiedenis vanaf de invasie van de Spanjaarden tot nu verbeeldt. Opvallend is dat er, in tegenstelling tot in Guatemala, nauwelijks aandacht is voor (de geschiedenis van) de oorspronkelijke bewoners van voor de Spaanse tijd. De geschiedenis is sowieso 1 grote aaneenschakeling van opstanden en onderlinge gevechten tussen León en Granada of met 1 van de buurlanden (al dan niet mbv buitenlandse steun). Ook opvallend is dat dé grote rebel, Sandino, die het opnam tegen de VS en tegen de latere dictator Somoza, nog altijd een grote held is (zijn "schaduw" kom je letterlijk overal op muren en daken tegen), terwijl de Sandinisten die nu aan de macht zijn (president Ortega cs) zich als dictators gedragen en zelfs onlangs, na de heftige demonstratie van vorig jaar, in de grondwet hebben laten opnemen dat het verboden is om te demonstreren ..... wij vermoedden dat het nog lang onrustig zal blijven en dat het zeker niet de laatste keer zal zijn geweest dat er een grote, gewelddadige opstand uitbreekt.

Onderweg komen we ook langs een kraam met allerlei hartige happen (20 Cordoba per stuk, ca. 54 eurocent). We kopen er een aantal en eten deze al lopende op. Veel lopen is er trouwens niet echt bij bij deze tour, het is meer een "Free Talking Tour" 😀 maar Noel doet zijn best.

Het is trouwens een kwestie van tijd en de juiste "sponsoren" geweest dat de doorgang tussen de Atlantische en de Stille Oceaan in Panama ligt en niet in Nicaragua, want ook hier waren er vergevorderde plannen voor een kanaal. Het plan is uiteindelijk pas in 2013 definitief afgeblazen. Zie ook: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nicaraguakanaal.

Aan het einde van de wandeling geeft Noel ons nog een paar goede horecatips; wij geven hem op onze beurt een mooie fooi en na ruim 2 uur sluiten we de dag af met een biertje bij 1 van de bars die hij noemde.

Dag 2 hebben we het echt heel rustig aan gedaan. Beetje in de tuin gezeten, Frits op zijn omzwervingen gevolgd; de eerste fikse tropische regenbui vanonder het afdak aanschouwd en wat gelezen. En op tijd wat gaan eten bij Tacubaya: gezellig restaurantje met lekker eten voor relatief veel te weinig. De eigenaar liet zelfs speciaal 2 biertjes halen (had die niet meer op voorraad ...).

Plan was eerst om 's middags het dak van de kathedraal op te gaan maar vanwege de regen hebben we dat tot de volgende ochtend uitgesteld.

Deze kathedraal heeft officieel de langste naam van alle kathedralen ter wereld: "Insigne y Real Basílica Catedral de la Asunción de la Bienaventurada Virgen María", is ook nog eens de grootste van heel Midden Amerika, staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en 's lands beroemdste dichter Ruben Dario ligt er begaven. Maw het is, samen met de universiteit, de belangrijkste plek van de stad. Nog een grappig feitje: eigenlijk zou deze kathedraal in Lima (Peru) hebben moeten staan, alleen zijn ergens onderweg de bouwtekeningen verwisseld 🤔 Het (uitzicht vanaf het) dak is prachtig; echt een "must do" als je hier bent.

León: leuk stadje maar 1,5 dag is volgens ons meer dan genoeg. Next stop: Granada!

===

Ter info (voor het geval jullie je dat afvragen): we kunnen niet reageren op de berichtjes die jullie op dit blog achterlaten. Maar we lezen ze echt allemaal! Heel erg leuk, dus dank voor het enthousiaste meereizen en blijf vooral reageren ☺👍!

1. Jelly:
    Mooie verhalen weer!
  2. Natalia:
    6 augustus 2019
    Krijg ik toch nog een beetje een reisgevoel ook al ben ik thuis....
  3. Judy:
    6 augustus 2019
    Net of ik weer ik Bolivia en Peru ben. Heerlijk om mee te genieten. * trekt fles bier open * 😄
  4. Gerreke:
    6 augustus 2019
    De verhalen in 1 ruk gelezen. Verrukkelijk! Kom maar door met vervolg.
  5. Gemma Oosterman:
    7 augustus 2019
    Dank voor jullie prachtige verhalen foto’s en video’s! Genieten
  6. Danny Verhage:
    7 augustus 2019
    Weer een leuk verhaal. Maar niet mijn ding. Dat had ik jou in alle oprechtheid laten weten ,toch geniet ik mee met jullie ervaringen. Veel plezier en ik blijf volgen.
  7. Truus Tol:
    7 augustus 2019
    Na voor de tweede maal je verhaal hebt gelezen,
    Merk lk wel dat het pffff is of regen .
    Maar ondertussen ons ook van alles laten weten !
  8. Rob:
    7 augustus 2019
    Schaduw, goed gekozen titel!
    En spreekt ons hier ook aan☀️😊
    34 gr. nu in Kazachstan is toch al minstens 6 gr. frisser dan uzbekistan😀😎
  9. Lia vander Waarde-Buning: