Rondom Lake Tana

1 januari 2019 - Bahir Dar, Ethiopië

De weg naar Bahir Dar is een drukke, doorgaande weg met veel bedrijvigheid in de dorpjes erlangs. En in iedere nederzetting snorren de Piaggio's (Italiaanse driewielerautootjes) als drukke torretjes af en aan. De omgeving gaat over van velden in bossen en van heuvel- naar bergachtig en wordt steeds groener. Dit is hét gebied waar voor het hele land meubels (van bamboe), rieten manden (lunchboxen) en matten, en "vliegenverjagers" (soort korte paardenstaarten) gemaakt en verkocht worden. De bossen lijken speciaal voor de houtkap aangelegd, er wordt houtskool gemaakt die in grote zakken langs de kant van de weg verkocht wordt en we zien stapels en stapels hout.

Rond de middag komen we aan in Bahir Dar, letterlijk vertaald: stad aan de oever van het meer. En dat is het inderdaad, het ligt namelijk aan Lake Tana. Ooit hadden de Italianen hier een militaire basis en had Heile plannen om dit de hoofdstad van Ethiopië te maken. Hij heeft er zelfs een enorm paleis laten bouwen, maar heeft er nooit gewoond en het is nooit opengesteld voor publiek. Duur ideetje ...
Na de lunch (op een heerlijk plekje aan het water) gingen we zo'n 30 kilometer verderop de Blauwe Nijl waterval bekijken. Volgens de reisfolders een indrukwekkend exemplaar. Helaas is er sinds de bouw van een stuwdam nog maar heel weinig van over; van de oorspronkelijke 400m brede waterval is misschien nog 10% over ... maar het was een mooie wandeling door een prachtig, groen gebied. Na de klim ging het redelijk vlak richting waterval via een hangbrug terwijl we ondertussen bestookt werden door scholieren die ons van alles aan wilden smeren (sjaals, kalebassen, trommeltjes, armbanden). Niet veel later staken we in een bootje de Blauwe Nijl over en in het eerstvolgende dorp stond onze bus alweer klaar voor de (heel stoffige) terugrit naar het hotel in Bahir Dar.
Gezellig met de groep gegeten en Oud op Nieuw gevierd.
De eerste dag van het nieuwe jaar houden wij een rustdag. Morgen naar Gondar!

Een mooi, gezond, liefdevol en (als het even kan 😊) reislustig 2019 gewenst!