Pura vida?

14 augustus 2019 - La Fortuna, Costa Rica

Strakke planning: kwart voor 10 vertrek naar de ferry, ferry van 11 uur, 12 uur taxi/bus naar de grens, uurtje om die over te komen want om 14 uur worden we opgepikt om naar onze eerste stek in Costa Rica te gaan. Helemaal gelukt. We waren zelfs om half 2 grens al over. Iedere ambtenaar die we op het pad tussen de grenzen tegen kwamen (al slalommend met de tassen tussen de rijen wachtende vrachtwagens door) moest natuurlijk wel ons paspoort zien en wees ons dan weer naar de volgende collega ... maar al met al verliep het vlotjes. Vanaf de grens naar El Arenal was het zo'n 4 uur rijden.

In shock! We zitten in een huisje op een soort resort bij de El Arenal vulkaan! Met busladingen toeristen! Met polsbandjes! Met glazen wijn die $12 moeten kosten ... Niks gezellig, kleinschalig, met de locals een biertje doen ... dit is echt even heel erg wennen! En die prijzen! Alles is hier minstens 5x duurder dan in Nicaragua! Is dit nou het beroemde "Pura vida"?

Goed, het is wat het is, dus we gaan er vast aan wennen en mee "dealen". Om te beginnen slaan we de volgende ochtend meteen zelf bij het supermarktje een paar kilometer lopen verderop, het nodige aan snacks en wijn in ... ja ja, heel Nederlands maar het moet wel een beetje leuk en betaalbaar blijven 😉!

Dezelfde middag maken we een uitstapje naar de waterval in de buurt. Flinke afdaling (en dus ook weer klim naar boven) die Hilke even oversloeg; het klimaat is al uitputtend genoeg.  Daarna nog even in de "aguas thermales" gezeten en na een simpele maaltijd vroeg naar bed. De volgende dag moesten we er nl om 6 uur uit voor de tocht naar Caño Negro.

Caño Negro is een moerasgebied aan de grens met Nicaragua met veel vogels, leguanen, apen, kaaimannen en krokodillen. Onderweg er naartoe vertelt onze gids veel over het gebied en de voornaamste economische activiteit: het verbouwen van ananas. Big business hier (een slordige 45.000 hectare).  Zo groot zelfs dat de overheid haar ogen sluit voor de nadelige effecten. Voor de verbouwing hebben ze grote velden nodig zonder bomen (voor zoveel mogelijk zon). Dat betekent ontbossing op grote schaal. Al die warmte zorgt ervoor dat de wolken niet meer rondom de vulkaan blijven hangen maar boven de vulkaan uitstijgen. Gevolg: geen drinkwater meer voor de omgeving. Daarbij gebruikt de ananasindustrie veel chemische bestrijdingsmiddelen die weer in het grondwater terecht komen, en ook dat tast de natuur (en het drinkwater) aan... Drinkwater wordt nu met vrachtwagens gebracht. Er komt een moment dat dit rampzalig wordt (dat zal echter wel even duren want in deze 2,5 dag hebben we de bovenste helft van de hele vulkaan nog niet gezien). Qua werkgelegenheid schijnt de ananasindustrie ook geen topsector te zijn: veel beter zijn de kleinschalige koffieplantages. Dringend verzoek van de gids is dan ook: svp alleen nog maar biologisch verantwoord verbouwde ananas eten. Check!

Eenmaal in het gebied maken we een fijn boottochtje over de Rio Frio (die niet echt koud is) en zien we inderdaad veel vogels, apen en leguanen. Interessante excursie! De terugweg nam behoorlijk langer in beslag dan gepland vanwege een flink ongeluk dat de enige grote weg door dit gebied volledig blokkeerde. Het leek wel of alle politiewagens en ambulances van heel Costa Rica ter plekke waren; zag er allemaal reuze efficiënt uit 🤔 Uiteindelijk waren we bijna 3 uur later gepland terug. Gelukkig hadden we een prima lunch gehad ...

Morgen door naar Monteverde!

1. Machteld:
    14 augustus 2019
    Zwemmen met krokodillen ... is het nog niet spannend genoeg?
    Nooit over nagedacht, de gevolgen van de ananasteelt. Verschrikkelijk.
  2. Lia vander Waarde-Buning:
    14 augustus 2019
    Wat bijzonder om daar vrije dieren tegen te komen die we hier alleen achter glas zien.... En wat betreft ananas: ga ik doen!
  3. N.M. Ferreira:
    14 augustus 2019
    Jeetje... en ik altijd maar denken dat Costa Rica als 1 van de weinige in dat continent zo vooruitstrevend bezig was qua milieu....
  4. Annemarie:
    Erg leerzaam weer. 💋
  5. Truus Tol:
    14 augustus 2019
    Mooi verhaal ook deze keer weer ,
    Jullie hebben veel gezien en ons
    verteld , tot je volgend bericht weer !
  6. Hennie branderhorst:
    15 augustus 2019
    het ziet er weer prachig uit maa r wel beetje eng