Cusco

23 augustus 2016 - Cusco, Peru

Zo, laatste lange busrit achter de rug! En het was "lest best", de hele weg van Puno naar Cusco in een soort luxe fauteuil gezeten met zelfs af en toe wifi. Prachtige route weer door de bergen en langs rivieren. Eenmaal in Cusco meteen een taxi gecharterd naar ons hotel. We hebben ervoor gekozen om te overnachten in een Niños-hotel. Dit hotel is een initiatief van een Nederlandse die 20 jaar geleden naar Peru kwam en zich het lot van straatkinderen in Cusco heeft aangetrokken. Ze begon met onderdak te bieden aan 2 straatschoffies maar het is inmiddels uitgegroeid tot een behoorlijke organisatie van 3 hotels en 5 restaurants. Van de opbrengsten krijgen zo'n 600 kinderen te eten, gezondheidszorg en hulp bij onderwijs. Mooi werk waar wij graag, door hier te overnachten, een kleine bijdrage aan leveren. Daarnaast is het hier gewoon heel sfeervol, in frisse kleuren en zeer verzorgd met grappige Nederlandse tintjes, zoals Nederlandse kaas en appelmoes ... Kijk vooral op http://www.ninoshotel.com
Nog heel even op pad geweest op zoek naar nieuwe accu's, maar helaas. Daarna maar eens rustig aan gedaan, zelfs niet de stad ingegaan maar bij de niños blijven eten.
Zowaar uitgeslapen en op het gemakkie ontbeten (het beste ontbijt dat we tot nog toe gehad hebben!). Daarna naar het plein gelopen waar vandaan de Free Walking Tour vertrekt. Weer leuk maar minder interessant en verrassend dan die in Arequipa. Een deel van de toer ging met een busje naar 1 van de vele Inca-sites net buiten Cusco: Saqsaywaman (of zoals sommigen hier zeggen: sexy woman...). Alvast een voorproefje van wat ons de komende dagen nog te wachten staat. We zien overigens her en der de nodige mensen die last hebben van de hoogte. Op de heuvel bij de ruïnes ging zelfs iemand letterlijk tegen de vlakte. Onze gids lapte zijn hoofdwond op en gaf hem een portie van onze coca. Even verderop werd er zelfs iemand met de ambulance afgevoerd. Dan komen wij er met onze kortademigheid en af en toe een bloedneus nog genadig vanaf. De toer eindigde in een gezellige bar in de wijk San Blas, met top-uitzicht op de stad, waar we (again!) getrakteerd werden op een demo "pisco sour" maken, zoals jullie inmiddels weten, dé cocktail van Peru. En toen begon het ineens te regenen ... WTF? We dachten dat dit de droogste reis "ever" ging worden, maar die eer blijft toch voorbehouden aan Botswana. Dus, van de nood een deugd gemaakt en te plekke een verlate lunch genuttigd.
Daarna rustig terug naar het centrum afgedaald (oef, onze knieën hebben het zwaar). Zomaar tegen een winkel aangelopen waar ze wel de goede accu's hadden, maar 4x duurder dan in Nederland, dus laat maar zitten, we redden ons wel (later zei de jongen van de receptie dat het waarschijnlijk een winkel was waar ze gestolen goederen verpatsen). In het hotel "gebriefd" over de Inca-trail. We knijpen hem wel een beetje: gaan we dit wel redden? Halen we de laatste bus van de dag terug wel? Hadden we deze reis eigenlijk niet 30 jaar geleden moeten maken? Afijn, we gaan het wel beleven.
Cusco, Inca-hoofdstad, is dé uitvalbasis om de vele Inca-sites in de omgeving en de Heilige Vallei te gaan bezoeken. Een mooie stad met een bewogen geschiedenis, veel smalle, schilderachtige straatjes en fijne plekken om te "chillen": de moeite waard!

1. Truus Tol:
    23 augustus 2016
    Weer een heel verhaal,mooi om re lezen!
    blijft spannend en afwisselend ,
    En knap dit te kunnen volbrengen .
    Bedankt ,wacht in spanning op het volgend verhaal!
  2. Annemarie:
    24 augustus 2016
    Eerlijk loop je tegen een winkel aan waar je je eigen accu terug kan kopen ha ha.
    Nou jullie gaan het vast redden de Incatrail puur op wilskracht en doorzettingsvermogen
    I'm sure. xxx
  3. Machteld:
    24 augustus 2016
    Spannend hoor. Sterkte met de Incatrail. Jullie zijn helden!

Heel veel liefs uit Leiden.