Het Oosten

8 augustus 2014 - Eskifjörður, IJsland

08-08-2014 Dag 14

Goed, slapen in een hotel is dan best duur hier (eenvoudig hotel a € 140,00 per nacht, exclusief ontbijt) maar we hebben ervan genoten. Ofschoon de kamer klein en eenvoudig was, het bed was heerlijk. Dus, ook maar wat langer uitgeslapen deze keer.

Na het uitchecken reden we naar Fellabaer, een dorpje vlakbij Egilstadir, waar we bij een bakkerij genoten van verse koffie en verse broodjes. Een heerlijk ontbijt, zelfs met “live muziek”.

Vandaag gaat de reis verder zuidelijk langs de oostzijde van IJsland. Eerst op weg om een klein traditioneel, artistiekerig dorp, Seydisfjördur, een oord met veel Noorse prefab-houten huizen. Ooit groot geworden door de haringindustrie. Nu, nog steeds een aanleghaven voor grote ferries uit Europa.

Onderweg bekroop ons weer het déjà vu gevoel om iedere 500 meter te stoppen voor een foto. Het meeste ging over een beschaafde weg, maar daar we het toch niet konden laten zochten we ook een ruigere weg op. Deze eindigde uiteindelijk in een kleine gletsjer. Draaien en terug dus. Maar wel weer genieten.

De tocht voerde ons lang, alweer, prachtige uitzichten. Slingerend aan de ene zijde de oceaan en aan de andere zijde de fjorden. Het oosten van IJsland is prachtig en een stuk minder druk dan de overige streken. De dag eindigden we in Stödvafjördur bij Saxa Guesthouse waar we heerlijk genoten van lasagna en een glas rode wijn. En ook vannacht slapen we weer in een heerlijk bed.

======

08-08-2014 Day 14

Okay, sleeping in a hotel is pretty expensive here (very basic hotelroom costs € 140,00 per night,  without breakfast) but we enjoyed it. Although the room was small, the bed was great. So we did not get up early today.

After checking out we drove to Fellabaer, a small village near Egilstadir, where we enjoyed fresh coffee and buns. A great breakfast, even with “live music”.

Today we would travel further south. But first on our way to visit a small traditional, artsy town: Seydisfjördur, with a lot of Norwegian prefab wooden houses. Once a large place due to the herring industry, nowadays it is still a port of call for cruise ships from Europe.

Along the way we still wanted to take a picture every 500 meters or so. We ended up in Stödvafjördur at Saxa Guesthouse where we enjoyed a nice home made lasagna and a glass of red wine. So, tonight again, a great bed.