Tunnels & Trollen

4 augustus 2020 - Kristiansund, Noorwegen

Meteen na het ontbijt (laatste restje brood en de eieren opgemaakt) vertrokken op weg naar Kristiansund. Dat is te ver voor 1 dag dus zullen we een tussenstop maken in Stranda.

Het eerste stuk van de reis gaat over een weg met heel veel tunnels, zelfs 1 van 25 kilometer langs dwars door een berg! We zijn blij dat we regelmatig het veer moeten nemen, dan zien we tenminste nog iets van het landschap 😉

Onderweg hebben we gepland om de skylift bij Loen te beleven. Het wordt echter helaas al snel duidelijk dat dat er niet in zit. Het weer is te slecht om van het bijzondere uitzicht te kunnen genieten. Niet getreurd, want er dient zich een prima alternatief aan: Brøyabreen, 1 van de 25 uitlopers van de Jostedaalsbreen, een enorm gletsjergebied van 15 kilometer breed en 100 kilometer lang (wel snel slinkend). We kunnen tot heel dichtbij komen, ook weer prachtig.

Na een uurtje daar (ter plekke koffie gedronken) ging de reis verder. Op gezette tijden stopten we om te genieten van de indrukwekkende vergezichten. Wellicht is het saai om alweer te lezen maar het landschap is dan ook na iedere bocht weer indrukwekkend.

Niet echt gezellige overnachtingsplek in Stranda, dus vroeg op en ontbijten bij de plaatselijke Bakeri tegenover de ferryterminal in het dorp. Tijdens het ontbijt bekeken we het eerste stuk van de route van vandaag. Wat blijkt: we gaan eerst meteen met het veer .... En die komt er net op dat moment aan! Dus snel ontbijt opgepakt en meteen het veer op.

Aan de andere kant nemen we na een paar kilometer de afslag naar wat volgens UNESCO Werelderfgoed 1 van de mooiste routes is: de Geiranger-Trollstigenweg. De weg er naartoe doopten we "Strawberry fields forever", de ene na de andere aardbeienboer en natuurlijk ook weer kraampjes met aardbeien en aardbeienjam (die trouwens erg lekker is).

Onderweg komen we eerst langs Gudbrandsjuvet (voor de legende, klik op de link). Gaandeweg wordt de weg en het gebied er omheen steeds mooier. Aan het begin van de Trollstigen stoppen we eerst bij het bezoekerscentrum voor de nodige informatie over de geschiedenis en de aanleg van deze bijzondere weg met 11 haarspeldbochten. En natuurlijk ook even voor koffie met wafels + aardbeienjam 👍

Het geheel (er stroomt ook nog een prachtige waterval langs) is behoorlijk indrukwekkend en we nemen ruim de tijd er van te genieten. Na de afdaling over deze "trollenroute" rijden we verder richting de kust. De bergen worden minder hoog, het landschap groener en weidser. Tot we uiteindelijk bij de kust komen en via de vermaarde Atlantische weg (check vooral ook even de video's) naar onze overnachtingsplek in Kristiansund rijden. Het was weer een mooie dag. Morgen naar Trondheim!

1. Annemarie:
  3. Machteld:
    Allemachtig prachtig.
  4. Truus Tol:
    5 augustus 2020
    In een woord geweldig ,dit te mogen zien en beleven !
  5. Gerry Buijel:
    5 augustus 2020
    Nee Hoor, niets is saai met jullie prachtige verhalen.
    🦋🍀🌻😘😘
  6. Yvon Eberson: