Stavanger

31 juli 2020 - Stavanger, Noorwegen

Na een gezellige avond in Kristiansand bij Aril, die zijn eigen gemaakte lasagna met ons deelde, niet al te vroeg opgestaan, ontbeten en op weg naar Stavanger. Een prachtige rit met helaas wel veel regen, maar als het dan even opklaart, is het meteen nog mooier. Je kunt het hier trouwens alleen maar rustig aan doen. Op de meeste stukken is 70 km/uur de max met af en toe een stukje 80 ... Helemaal ingericht om goed om je heen te kunnen kijken 👍

Onderweg gestopt voor koffie in Flekkefjord, wereldberoemd vanwege het feit dat hier een tweevoudige Olympisch kampioen Kajakken (zeg maar professioneel peddelen) woont of geboren is (dat stond er niet bij ...). Twee uur later waren we in Stavanger. We hebben een hele prima kamer met uitzicht op zee in het huis van een "Shell-expat-stel", Grace en Diego. Spullen uitgeladen (we blijven hier 3 nachten) en daarna in de buurt wat gegeten. Toen we terug kwamen, was er net een vriend van hen op bezoek en werden we uitgenodigd mee te borrelen ... Werd het alweer een latertje (en de reis is nog maar net begonnen....), maar erg gezellig!

Dus volgende dag weer niet vroeg op ... Maar "who cares". Uiteindelijk de stad ingegaan en wat rondgekeken en in een knus "kulturkafe" wat gedronken voordat we zouden inschepen. We hebben namelijk een boottocht geboekt door de Lyseflord met als hoogtepunt een blik op Preikestolen. Een stuk rots dat flink uitsteekt en jaarlijks door meer dan 300.000 bezoekers beklommen wordt. Ook weer een wereldberoemde plek, Tom Cruise is er namelijk afgesprongen in 1 van de Mission Impossible-films. Het werd voor ons ook een Mission Impossible, want het regende en mistte en de hele preekstoel was niet te zien ... Helaas!

Eenmaal terug in de haven teruggelopen naar ons tijdelijke huis en konden we zo aanschuiven want Grace had aangeboden voor ons te koken. Wat een gastvrijheid hier, dat kom je lang niet op alle Airbnb-adressen tegen. Top!

Volgende ochtend na het ontbijt op pad gegaan om Stavanger en omgeving verder te verkennen. We begonnen bij Sverd i fjell, drie zwaarden in de rots, ter nagedachtenis aan het feit dat Koning Harald in het verleden alle "stammen" in Noorwegen heeft verenigd en er 1 land van heeft gemaakt.

Daarna een rondje gereden over een paar omringende eilanden, terug in Stavanger een heuse virtual reality tour gedaan over de geschiedenis van diezelfde Harald en zijn heldendaden (was grappig om te doen maar niet echt heel interessant) en daarna fijn door Gamle (Oud) Stavanger gewandeld. Heel mooi, lieflijk dorpje was het ooit.  Alles in deze stad draait tegenwoordig om "olie en gas" en er staan dan ook heel wat betonnen kantoorgebouwen en nieuwbouwwijken. Plus dat het er 90% van de tijd regent en waait. Geen plek dus om heel lang door te brengen. Maar ... ze hebben er fijne restaurants en in 1 daarvan hebben we ons bezoek aan deze stad afgesloten.

En wat denk je? Op de ochtend van vertrek schijnt de zon ...